ECO-78 beam med 40 meters tillsats

tubby641

Member
Hej,
Jag har letat som en liten tokig efter en vettig recension av ECO-78 10-15-20 m beam (det är mycket möjligt att jag missat något...). Finns det någon på detta forum som kan ge mig ett utlåtande om antennen i fråga, och gärna även ett utlåtande om "utbyggnadssatsen" ECO-246 för 40 meter är något att ha?
Finns det något annat alternativ i vettig prisklass?
Tacksam för alla goda råd!
73 de SM5SNF
// Claes
 
Jag är intresserad av båda delarna. Materialet är naturligtvis viktigt
och prestandan minst lika viktig. Vad jag bl.a letat efter är f/b värde,
men inte lyckats hitta något. Dessutom skulle det vara intressant att
veta om man måste vara civilingenjör för att kunna montera antennen, dvs
hur är byggbeskrivningen?
//Claes
 
Last edited:
Tillsatsen (ECO-246) ger vare sig förstärkning eller f/b-värde på 40 m gentemot en dipol, eftersom det bara är drivelementet på beamen som är aktivt på det bandet. Förstärkningen på 40 m är dessutom något sämre än för en ensam roterbar dipol, eftersom det aktiva elementet elementet är förkortat med spolar/traps.

/ Göstha
 
Jag är intresserad av båda delarna. Materialet är naturligtvis viktigt
och prestandan minst lika viktig. Vad jag bl.a letat efter är f/b värde,
men inte lyckats hitta något. Dessutom skulle det vara intressant att
veta om man måste vara civilingenjör för att kunna montera antennen, dvs
hur är byggbeskrivningen?
//Claes

kolla med:
SM5UGF Ham-Sida

lite "roligt" är det inte finns(?) några datablad på webben eller materialdeklarationer på tillv.hemsidan.......:rolleyes:
 
Tackar för informationen!
Mycket matnyttigt. Det låter som att det är mer eller mindre bortkastat att "bygga ut" antennen med en 40m-tillsats. Då kom ju det hel i en helt annan dager.
Intressant med SM5UGF's hemsida!
Vad gäller ECO's hemsida så finns det inte ett enda datablad. Lite info finns ang. SWR etc, men man hade kunnat önska t.ex. en byggbeskrivning.
Det verkar vara ett mycket okänt känt märke då denna antenn inte ens nämns på eham.net
Återigen - tackar för inputen!
73 de Claes
 
... Det låter som att det är mer eller mindre bortkastat att "bygga ut" antennen med en 40m-tillsats...
Undantaget om du inte kan sätta upp en vanlig tråddipol för 40 m.

Om du exempelvis redan har en dipol för 80 m, kan du enkelt komplettera med en dipol för 40 m ansluten till samma mittfäste. Tänk då på att börja med 2 x 10,5 m som längd och förkorta sedan med "vikningsmetoden" till resonans på önskat ställe inom 40 m-bandet, se mitt inlägg i tråden Flerbandsdipol med förlängningsspolar

/ Göstha
 
Back
Top