Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
ensningskondensatorer
FBJ DE EQL
Nu har jag lyssnat på din radio och precis så skall övergången till oscillering bete sig när allt är rätt injusterat. Två varv återkopplingslink stämmer också väl överens med tumregeln c:a 1/10 av huvudspolens varvantal som jag sett förekommer i div gamla beskrivningar på sådana här mottagare.
Det märks på bruset att känsligheten är god och jag förmodar att du inte hör någon skillnad mellan ditt hembygge och din plastradio i det avseendet. Däremot kan du behöva dämpa ner antennsignalerna på 80 m kvällstid för att mottagaren inte skall kräka. Det yttrar sig som att starka signaler överstyr detektorn så att frekvensen varierar i takt med att signalens variation i styrka. Mycket starka signaler har en tendens att skapa kraftig distortion även om återkopplingsreglaget dras på för fullt.
I min 80 m mottagare, nu efter att antennlinken optimerats, är 10 dB dämpning mellan antenn och mottagare lagom. Jag kan öka dämpvärdet till c:a 20 dB utan att läsbarheten av de allra svagaste signalerna påverkas. Dock blir ljudstyrkan i högtalaren lägre så klart. 10 dB är en bra kompromiss. Det innebär att känsligheten i en enkel mottagare som dessa är långt mycket bättre än vad som behövs. Svagheterna är dåliga storsignalegenskaper och selektivitet.
Du skriver att den täcker 3,2MHz-7,3MHz vilket ju är onödigt mycket med tanke på frekvensavläsning och inställningsnoggrannhet? Jag har för 80 m en stor paddingkondensator på drygt 150 pF över spolen och vridkondensatorn på 15 pF täcker då 3490-3610 kHz. Man kan justera in önskat täckningsområde genom att ändra förhållandet mellan induktans, paddingkondensator och vridkondensator precis som man vill ha det.
I gamla litet mer "påkostade" konstruktioner från 20- och 30-talen ser man ofta att dessa fasta paddingkondensatorer har lagts in i de 5-poliga spolstommarna så att vridkondensatorns 180 grader bara täcker respektive amatörband med lagom marginaler för avdrift m m. Men det har du kanske redan sett.
/Bengt
Det var snabba ryck. Parallellkondensatorn i gallerspolen är det som du mixtrar med. Då får du linda en spole till för 7MHz eller hur?
/Bengt
Du kan göra på flera olika sätt. Det du förmodligen önskar dig är att täcka flera band och då enbart CW-delarna.
För att inte konstra till det allt för mycket så behöver du en (1) utbytbar spole för varje amatörband. Du behöver också en (1) vridkondensator på fronten. Lämpligt värde kan vara c:a 20 pF upp till kanske 50 pF.
Utöver dessa spolar och vridkondensatorn behövs några fasta kondensatorer att lägga i parallell med vridkondensatorn. De får provas ut en och en på de olika banden och monteras förslagsvis på resp spole.
Ibland kan man även behöva en seriekondensator så som i skissen som CZR visade. Genom att variera värdena och förhållandet mellan parallell- och seriekondensatorerna så går det att linjärisera skalan så att den inte blir allt för ihoptryckt i ena änden. Bry dig inte om detta nu, det är krångligt. Bättre att börja med att få in rätt bandgränser för respektive spole.
Andra alternativ är att ha en enda gemensam spole för 3,5 och 7 MHz och med en omkopplare koppla om de olika fasta kondensatorerna. Det blir snabbt krångligt och det är lätt att råka ut för att en kondensator för 3,5 MHz återverkar på 7 MHz och vice versa. Man kan bli gråhårig innan man upptäcker vad som händer.
Är du med?
/Bengt