Efterlyses tyst rotor eller erfarenheter av att avleda ljud

SM6FMB

Member
Hej!

Jag har min HexBeam och Ham IV rotor uppsatt på 8 m mast i förbindelse (fastsatt mot husvägg på ett ställe) med huset!

Ingen bra idé! Rotorns naturliga glapp går direkt in i huset och stör nattsömnen! Snart startförbud från hustrun! Hon knorrar och det kan jag förstå.

I övre innerdelen av masten har jag fyllt med överblivna rep av olika slag. Tar bort en del av oljudet. Skulle också vilja avleda ljuden som går in via husväggen mer direkt. Just nu ligger det en tillklippt del av en gummimatta från en bil. Tror dock att det gummit är alldeles för hårt. Skulle bli mycket effektivare med mjukare gummi! Någon idé?

Tror nu att om jag vill ha bort det glappande ljudet plus det mer direkta motorljudet så måste jag byta rotor. Som det är nu kan jag inte köra rotorn då folk sover i huset! Antennen för in minimalt med ljud i huset!

Tips på tysta rotorer för mindre antenner? Måste kunna gå att köra i PstRotatorAz med min EA4TX ARS-USB kontroller!

Just nu har jag fastnat för att ev. beställa en Prositel 641D men det finns säkert fler rotorer som är tysta och ev. går att köpa begagnade!

73 de Sven SM6FMB
 
Hej Sven,

Om du bara har stödet mot väggen för att hålla masten upprätt, dvs det stödet tar inte upp någon vertikal vikt, så bör du kunna göra en bussning av material som inte överför ljud, ex. vis styrofoam av det lite hårdare slaget (markisolering). Se bara till att fetta in ytan som ligger mot röret och gör inte hålet för tajt, annars kommer det att gnissla och det är sannolikt ännu värre än några klick från ett metalliskt glapp..

Problemet kommer sannolikt från den kil som utgör bromsen i HAM IV. Har själv både den rotorn och en CDE TR44 som är samma rotor fast utan "wedge brake" som finns i HAM IV. TR44'an sitter på nocken rakt ovanför vårt sovrum och det hörs inte ett ljud från den när det blåser och antennen vaggar i vinden eller då jag snurrar antennen.

Eftersom du har en HEX-beam så är det relativt låg torsion som uppstår i rotorn, du skulle sannolikt kunna ta bort bromsen i din HAM IV utan problem. Testa om ljudet som fortplantar sig i huset försvinner när du endast avaktiverar bromsen i rotorn och håller den avaktiverad utan att rotera antennen. Då vet du hur det skulle fungera om du tar bort kilen som utgör broms i rotorn, vilket i sig är en enkel manöver. Det kan också vara så att kilen behöver bytas ut, när den blir sliten så rörs antennen och klicket uppstår.

Men smällen som uppstår då solenoiden drar in kilen kommer aldrig att kunna undvikas så det bästa är kanske att ta bort bromsen helt och testa så en period.

Tankar och erfarenheter från höga nord :)

Lycka till, 73

Peter SM2CEW
 
Hade samma problem med en liknande montering av en Ham-IV och maströr. Jag bor i ett kedjehus, och rotor+mast satt först monterad på väggen ovanför garagetaket, och precis som för dej så blev det mycket ljud i sovrummen innanför väggen.

Familjen blev gladare efter att jag gjort om så att rotorn och mastens vikt vilar på garagetaket, och endast stagas i sidled av väggen.
 
Sven,

som Peter tipsar om ovan, så bör det vara bromskilen som åstadkommer oljudet. Om det blir bättre när du testar med att hålla bromsknappen intryckt så är du på god väg att slippa problemet.

Sålunda: Bromssolenoiden behöver en viss spänning för att bromsen skall gå loss. När bromsen väl dragit undan kilen så kan du sänka den spänningen rejält utan att kilen slår in igen. På så vis får du mycket mindre värmeutveckling i solenoiden och det är ok att ha bromsen lossad under hela den tid du kör radio.

Kanske det går åt att försörja solenoiden från separat strömkälla om manöverlådans trafo inte pallar för den kontinuerliga lasten. Testa!

Tror att jag hörde detta från Jörgen/SM0APR som hade likartat bekymmer med rotorn till sin månstudsantenn för måånga år sedan. I hans fall var det smällarna när bromsen drog/släppte som störde.

Tyvärr hjälper dock ej detta mot oväsendet från motorn, men det kanske du kan minska till acceptabel nivå med andra trix. Här kan maskinfötter av gummi vara till nytta.

Skulle det funka så blir det bra mycket billigare än att skaffa ny rotator.

/Janne
 
Back
Top