El-staket hos granne.

SA7AZQ

Well-Known Member
Jag har en granne som har ett el-stängsel och haft i flera år, det har inte varit några porblem fram tills förra helgen, då granenn "renoverade" staketet. De målade stålparna och vad jag kunde se så bytte de också tråden i staketet. Nu i dagarna har jag fått en störning som ligger på ibland och låter som smatter och det knäpper en hel det tidvis och ligger en matta med detta på ca 3-4 s under perioder villket är irriterande:mad: Dessutom har hon en hund som jämt går in på våran tomt och skiter rätt utanför våra fönster mot vägen (inne på vår gräsmatta vid trädgårdsbordet) och när man försöker köra bort fanskapet så kommer grannen och ska förklara bort sig och är gråtfärdig för allt är så "synd om henne"...När henens hund var i vår trädgård sist slutade med att hon gärt efter som hennes hund inte fick gå "fritt" och jag fick mer eller mindre köra bort både grannen och hunden för att slippa ha henne i mitt hem efter som hon är som ett häftplåster :mad:
jag vill ABSOLUT inte börja diskutera radio och störningar med henne, efter som jag flera gånger fått sura miner och komentater om att det är fult och stör utsikten, medans tanten har tonnvis men röstiga tunnor, bilar, containrar, oljedunkar, (och all möjlig gammal skit) liggande på gårdsplanen som stör mycket mera än två dipoler och en vertikal och en 10m 3 el yagi. Bland anant klagade granenn driekt vid ett tillfälle på kraftiga störningar och att tv:n inte fungerade samma kväll jag spänt upp mina dipoler när jag nyligen skrivt upp men sände gjorde jag inte förrän signalen kom:) (ja man behöver inte vara raketexpert om man vet vad hon kommer anklaga mig för on jag pratar störningar)
Alla andra grannar har inget emot mina antenner och dessutom bor den nämnda granenn ca 70m bort, den andra grannen på andra sidan huset bor ca 50m bort och har alldrig klagat, inte de övriga heller längre ner på vägen.
Hur ska jag göra för att slippa hamna i klämm och få skulden för en massa
 
Last edited:
Hej!

Jag har nog inga tekniska lösningar, förutom "läs på hur elstängsel skall installeras". Kanske de gjort nå'n miss som du kan åtgärda, bäst är nog att göra det utan att säga nå't?

Förövrigt, du verkar verkligen ha en bomb i närheten, hantera "ärendet med mycket gott omdöme", annars kan det nog gå käpprätt åt... ja du vet nog vart?
 
Från Elstängsel kan orsaka störningar

Flimrar det i tv:n? Sprakar det i radion? Eller hör du ett knäppande ljud i telefonen? Det kan vara ditt elstängsel som stör.

Elstängsel runt hagar är en ganska vanlig störkälla och förutom tevetittare är även radioamatörer drabbade. Ibland kan elstängsel även orsaka störningar på telefoner.

Det du kan göra för att undvika problem är att först av allt, se till att underhålla elstängslet. Låt inte gräs och buskar nå upp till tråden. Kontrollera också att det inte är dålig kontakt någonstans, främst vid skarvar och där stängslet öppnas. Anledningen till att det blir störningar är att det gnistrar där det är dålig eller oönskad kontakt. För att förhindra de här problemen är det viktigt att du noggrant följer tillverkarens installationsanvisningar.
 
Vilken typ av tråd har dom satt upp?
Är det en enkel tråd eller är det s.k. elband (vitt band med ett antal tunna trådar i bredd)?

Förmodligen har montören slarvat med skarvarna. Försök att gå längs ledningen och kolla om något ser misstänkt ut. Passa på när dom inte är hemma, för annars blir det kanske ett himla liv...

Jag hade sådant problem en gång, gubben blev sur på mig istället...
http://www.ham.se/12122-post1.html
 
på ridskolan i mitt närområde står elstängsel runt hagarna och slår gnistor, man hör knäpparna på radio och även på plats. Det är ett vitt band med invävda trådar och det knäpper vid isolatorer, skarvar etc. Stängslet är drygt två år gammalt.
Järnvägens luftledning går ca 50-100m från hagarna.

Elstängsel kan orsaka störningar
 
Jag har en granne som har ett el-stängsel och haft i flera år, det har inte varit några porblem fram tills förra helgen, då granenn "renoverade" staketet. De målade stålparna och vad jag kunde se så bytte de också tråden i staketet. Nu i dagarna har jag fått en störning som ligger på ibland och låter som smatter och det knäpper en hel det tidvis och ligger en matta med detta på ca 3-4 s under perioder villket är irriterande:mad: Dessutom har hon en hund som jämt går in på våran tomt och skiter rätt utanför våra fönster mot vägen (inne på vår gräsmatta vid trädgårdsbordet) och när man försöker köra bort fanskapet så kommer grannen och ska förklara bort sig och är gråtfärdig för allt är så "synd om henne"...När henens hund var i vår trädgård sist slutade med att hon gärt efter som hennes hund inte fick gå "fritt" och jag fick mer eller mindre köra bort både grannen och hunden för att slippa ha henne i mitt hem efter som hon är som ett häftplåster :mad:
jag vill ABSOLUT inte börja diskutera radio och störningar med henne, efter som jag flera gånger fått sura miner och komentater om att det är fult och stör utsikten, medans tanten har tonnvis men röstiga tunnor, bilar, containrar, oljedunkar, (och all möjlig gammal skit) liggande på gårdsplanen som stör mycket mera än två dipoler och en vertikal och en 10m 3 el yagi. Bland anant klagade granenn driekt vid ett tillfälle på kraftiga störningar och att tv:n inte fungerade samma kväll jag spänt upp mina dipoler när jag nyligen skrivt upp men sände gjorde jag inte förrän signalen kom:) (ja man behöver inte vara raketexpert om man vet vad hon kommer anklaga mig för on jag pratar störningar)
Alla andra grannar har inget emot mina antenner och dessutom bor den nämnda granenn ca 70m bort, den andra grannen på andra sidan huset bor ca 50m bort och har alldrig klagat, inte de övriga heller längre ner på vägen.
Hur ska jag göra för att slippa hamna i klämm och få skulden för en massa

Gå en runda på kvällen ta en tång med dig klippt snyggt av tråden som stör Hi
tången bör vara isolerad.
 
Jissev vad svar det blev :)
jag var nyss ute med hundarna och kom fram till att:

1:Tråden som ser ut som ett vitt plastrep, ca 10mm i diameter och man kan se ett par st trådat av järn eller annat ledande.

2:Skarvarna är knutna med råbandsknop eller...kärringknut:p:eek:

3: Det ser ut som tråden är dragen rakt igenom ett stort buskage av sly eller nässlor, kan dock inte se om den säkert går igenom då jag inte vill gå in på grannens tomt och snoka för mkt.

Med kikaren kunde jag se hur de överblivna bitarna tråd ligger rakt på marken och delvis tvinnade runt staketstolparna :eek::mad::mad: Det ser dessutom ut som han de har grävt ner en del av dessa i makren:confused::confused:

Ja man blir bara så :mad:
 
Såg nu att den gamla stängseltråden ligger i ett stort trassel brevid en stolpe.....
Störningen börjar på 20.75 och sträcker sig till 29.999 men troligen mera efetr som min huvudradio inte går högre.
 
Last edited:
Nu i dagarna har jag fått en störning som ligger på ibland och låter som smatter och det knäpper en hel det tidvis och ligger en matta med detta på ca 3-4 s under perioder villket är irriterande:mad:

Kommer allt från elstängslet? Om det är ett normalt stängsel ska det ju bara knäppa med någon sekunds intervall.
 
Jag antar det efter som jag kör riggen på ett bilbatteri och att störningen kom i samband med "reparationen" av deras staket. Men jag kan inte garantera.
 
Det låter som mina störningar från en 10kV kraftledning när det är torrt väder. Det kan vara störningar från elstängslet om det går under en kraftledning på något ställe.
Förutom vanliga elstängsel som pulsas med så där 3 eller 6kV finns det elektriska "hundstängsel", som är nedgrävda och ger en signal till ett halsband på hunden så den får en stöt om den kommer för nära tråden. Jag vet inte hur dom låter, men tror inte det liknar din inspelning som låter som ett överslag med gnistbildning.
 
Qrm elstängsel? - YouTube

Det var ju exakt så det hördes hos mej (läs mitt förra inlägg med länken).
Har du inte en kraftledning i närheten, Kristoffer?

I mitt fall var det så, och kraftledningen påverkade elstängslet antingen kapacitivt eller induktivt, så när det var dålig kontakt i elstängslet blev det gnistbildning och därmed störningar.
Samtidigt var el-stängslet antenn för störningarna! :eek:
Att bo på landet behöver inte betyda att det är störningsfritt, tyvärr.
 
Har vi verkligen nått så lågt?

Jag håller med. Stängslet sitter där av en anledning, antagligen för att några djur inte ska bli överkörda av bil eller tåg! Erbjud grannen lite hjälp med att underhålla staketet istället och fixa problemen...
 
Så nu har jag läst både NCL och Ingvars inlägg.

Ingvar, det är inga kraftledningar i närheten, närmsta är ca 1,5-2km bort och därför har jag svårt att tro den är inblandad.

BRF har ju en teori jag skulle kunna köpa, men det har regnat för ett par dagar sedan men jag får se om störningen ligger kvar imorgon och ikväll när daggen kommer.

Jag ska avvakta ett tag tänkte jag men jag skulle kanske gå bort och be dem bryta strömmen i någon minut bara för att se om störningen ligger kvar eller om den försvinner. kan ju säga att min mottagare störs
 
Jissev vad svar det blev :)
jag var nyss ute med hundarna och kom fram till att:

1:Tråden som ser ut som ett vitt plastrep, ca 10mm i diameter och man kan se ett par st trådat av järn eller annat ledande.

2:Skarvarna är knutna med råbandsknop eller...kärringknut:p:eek:

3: Det ser ut som tråden är dragen rakt igenom ett stort buskage av sly eller nässlor, kan dock inte se om den säkert går igenom då jag inte vill gå in på grannens tomt och snoka för mkt.

Med kikaren kunde jag se hur de överblivna bitarna tråd ligger rakt på marken och delvis tvinnade runt staketstolparna :eek::mad::mad: Det ser dessutom ut som han de har grävt ner en del av dessa i makren:confused::confused:

Ja man blir bara så :mad:

Hej!

Den typen av elstängseltråd som du beskriver är den sämsta tänkbara då kontakten vid skarvar ska uppstå i knuten (Och då enbart i dom små trådarna som är invävda.)

Vid våt väderlek kan problemet försvinna men vid torr väderlek så kan du med bara hörseln höra överslaget.

Om det hänger lite ändar löst vid knutarna kan du lägga på en knut till för att få dom smala trådarna i kontakt med varandra.

Ett par kraftiga handskar och grova skor på fötterna så känns knappt stötarna om du inte vill bryta strömmen. (inget för hjärtsvaga)

Dom här överslagen är inte bra för stängselägaren då det går en del av effekten förlorad. Alla vinner på att det är bra kontakt!.

73 Håkan SM7WSJ

PS: lyssnade på din inspelning och det är inte elstängslet som hörs. Mest troligt en högspänningsledning.
 
Last edited:
Back
Top