Elektronik med förutbestämd livslängd?

SM3ZBB

Grumpy ol´man
Såg en repris på Dokument Utifrån på Kunskapskanalen. Det handlade om hur ekonomerna försämrar kvaliteteten på diverse produkter för att de snabbt ska tjäna ut och tvinga kunderna att köpa nytt.

Jag vet att bilindustrin gjorde sina första försök i den riktningen på 70-talet därför att slitaget på bilens olika var för ojämnt. Så minns kanske herrarna och damerna här Volvos bilar på 60-talet, motorer med beteckningen B4b, B16 och B18 går inte att slita ut. Inte heller den gamla M40-växellådan, osv. Vad man gjorde var inte att höja kvaliteten på delar som inte höll måtten, utan man sänkte kvaliteten på de delar som var för bra. Nu tog man i för mycket i början, därför finns inga 70-tals bilar kvar....

I programmet jag såg avslöjades bland mycket annat bedrövligt att en del elektronikutrustning förses med "Nedräkningschip" som ser till att apparaten slutar att fungera efter viss driftstid. I exemplet visades en trasig skrivare med sådan funktion men dess ägare gav sig inte utan lyckades via nätet hitta en ryss som skrivit ett program för att nollställa nedräkningen. Han laddade ner programmet, körde det och vips fungerade skrivaren igen.

Har någon fler exempel på förprogrammerad elektronikutrustning i syfte att begränsa livslängden?

Och, är det inte dags att sätta upp drevjakt på ekonomerna utifrån samma motiv som för älgjakten - de har blivit så många att de orsakar stora skador för samhället och naturen. :mad:

/Lasse
 
... är det inte dags att sätta upp drevjakt på ekonomerna utifrån samma motiv som för älgjakten - de har blivit så många att de orsakar stora skador för samhället och naturen. :mad:

Den drevjakten är jätteenkel, det är bara att sluta att köpa uselt konstruerade apparater, det kallas konsumentmakt...
Men då krävs det att vi konsumenter bestämmer oss för att utnyttja den absoluta makt vi har. Ofta hör man att "det spelar ingen roll om bara jag avstår" etc. Sanslöst och helt fel, med dagens sociala nätverk finns det alla möjligheter att effektivt använda vår konsumentmakt. Men då krävs att vi skaffar kunskap om hur prylarna som vi vill köpa fungerar, och där är problemet, vi är för lata för att skaffa oss den kunskapen och så skyller vi på att vi inget begriper. V släpper alltså vårt kraftigaste verktyg och gör oss själva till offer för en obestämd uselhet från tillverkarna.

Detta märks tydligt i konsumentledet när man t.ex. köper en bil. Efter att haft bilen ett tag så blir det ett attans gnällande för att det är nästan omöjligt att byta lampa, man måste plocka ut batteriet och en massa plastkåpor för att komma åt lampan i strålkastarna. Men detta visste vi när vi köpte bilen, vi hade enkelt kunnat kolla hur jobbigt det är att byta lampa och sedan sagt till försäljaren att "den bilen är inte intressant för mig som kund, alltså vill jag inte köpa den". Om tillverkarna blir stående med en massa osålda apparater/bilar kommer man naturligtvis att ändra sin konstruktion.

Men så händer inte, istället faller vi för reklamen och köper för att tillfredsställa vårt ego i det korta tidsperspektivet, och sedan skylla vår egen lathet på tillverkarna.
Det faktum att vi alltså betalar för apparaterna innebär att vi accepterar den konstruktion de har.

Då kan man fråga sig om det är rimligt att man skaffar sig kunskap om hur alla apparater fungerar? Jag tycker det, lever vi i "kunskaps och kompetenssamhället" då ingår att vi tar kontroll över vår egna kunskap och kompetens. Att vi slutar att göra oss själva till offer för vår egna lathet bara för att vi inte orkar sätta oss in i hur olika saker fungerar.

Alltså, skaffa oss kunskap och sluta köp det vi inte är nöjda med...
 
ZBB skrev; "Det handlade om hur ekonomerna försämrar kvaliteteten på diverse produkter för att de snabbt ska tjäna ut och tvinga kunderna att köpa nytt."
----

Jag har varit med att designa elektronik där det tydligt uttalats från "ekonomerna" d v s aktieägarna att livslängden skulle begränsas till c:a garanti-tiden. Priset på produkten bestämdes utifrån konsumenternas förväntade smärtgräns där man antog att även om produkten skulle gå sönder i förtid så skulle konsumenten inte orka reklamera varan. Man accepterade en hög felprocent i tillverkningen och vinsten per försåld produkt var astronomisk. Sett ifrån ekonomernas sida en mönsterprodukt med högt TB.

Sådana metoder fungerar utmärkt på de flesta skitprodukter och bygger på det faktum att konsumenterna per definition består av en mycket stor andel korkade människor som inte har skaffat sig förmåga att tänka i flera led framåt. De är dessutom uppfödda i ledband och sitter ohjälpligt fast i konsumtionsträsket. I bland dessa korkade människor finns ett mindre antal individer som genomskådat hur samhället fungerar och som genom logiskt tänkande lärt sig att undvika en del av de värsta fällorna. Du är uppenbart en av dessa som ju sett ljuset och ifrågasätter systemet. Det är bra och din nästa bil blir kanske en Volvo Amazon 66:a. Där kan du själv byta de flesta delarna i motorn med hjälp av en billig 1050-delars verktygssats från Jula. Passa dig bara så du inte tar i för hårt. Det är ju inte svenskt kvalitetsstål från 50-talet när varje detalj kostat 2 cent att tillverka i Kina.

Tyvärr är det så att det inte finns någon återvändo. Vi sitter ohjälpligt fast i ett system som bygger på ständig ekonomisk tillväxt och denna tillväxt kan endast ske genom att konsumtionen ökar vilket kräver att livslängden på produkterna minskar samt att konsumenternas smärtgräns kan förskjutas så att de inte får för sig att klaga om något inte fungerar. Den dag konsumenterna blir kunniga och börjar ställa krav så havererar världsekonomin. Är du medveten om det?

Ekonomer och politiker är det farligaste världen skådat. Se upp för dom!

När det gäller amatörradio - skaffa dig en rejäl junkbox, ett par rullar blyat lödtenn, en uppsättning verktyg från 1950-talet och en god moxkolv. En händig radioamatör klarar sig i alla väder.

/Bengt
 
Dessvärre låter vi destruktiva krafter som "ekonomismen" härja fritt.

Skulle vi ingenjörer konstruera saker utifrån samma premisser som ekonomerna arbetar skulle ingen våga sätta sig i ett flygplan eller köra ut på en bro.

Dessutom vet vi från reglerteknikens fundamenta att system som kräver ständig tillväxt obönhörligen havererar.

I en radiodebatt för ett par år sedan sade Rödakors-chefen Anders Wijkman något ganska tänkvärt:

"Ekonomerna har blivit dagens motsvarighet till äldre tiders schamaner, präster och astrologer. När dagens politiska makthavare söker en förklaring till det oförklarliga söker de sig till ekonomerna, vars utsagor är ungefär lika vetenskapligt grundade som de som spådde framtiden i stjärnor och kometer"

PS:
Läs detta på dn.se http://www.dn.se/kultur-noje/marknaden-ar-en-hispig-man


73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Jo MCD du har helt rätt. Som konsument tillhör jag de besvärliga. De som alltid läser innehållsförteckningen eller specifikationen för en produkt och väljer utifrån detta.

Jag EQL du har helt rätt. Jag har en Land Rover 88" från 1967 som jag kan laga med grejor jag tillverkat själv. Min förra LR innehöll delar från Saab, Volvo, Ford, nån fransk bil samt delar från en Elektrolux dammsugare + sådant jag hittat i vedboden...

Och jag bygger upp min junkbox, handverktyg har jag gott om.

AOM, shamanernas vicepräster är beteendevetarna. I mitt yrke som tekniker har jag ett flertal gånger blivit förbigången i statliga jobb där man hellre anställer beteendevetare än tekniker även om dessa inte har en aning om verksamheten de är satt att planera för. Kunskap om ämnet väger lätt.

Ekonomerna och beteendevetare är experter på att sabotera solida verksamheter. Tekniker ser till att det fungerar men bryr sig inte om kostnaden. Ekonomerna ser främst till kostnaden men har ingen koll på om det fungerar. Det märkliga är att när ekonomerna får härja fritt blir det alltid dyrare i slutänden samtidigt som ingenting fungerar eftersom teknikerna rationaliserats bort av kostnadsskäl...

Dumhet eller oförmåga är en sak men gränsen är dock nådd när man avsiktligt planerar för dålig kvalitet i avsikt att öka tillväxten.

Surt sa räven
/Lasse
 
...och bakom alla "experter" inom ovan nämnda områden står alltid en man.........inte helt konstigt att det ser ut som det gör (OT).....:rolleyes:
 
Bjarne, ev. ironi gick helt förlorad på mig. Har mött en hel hög tossiga fruntimmer också, men självklart också de som är fantastiskt duktiga inom sitt område, både män och kvinnor.

Men, hur är det, har fler stött på exempel på livslängdprogrammerad elektronik? Många av oss har div. apparatur som är >50 år gammal. Nog kan man hitta kvalitetsbrister men i så fall inget som man planerat att vara dåligt. Kompromisser är en helt annan sak.

Programmet jag såg tog också upp Ipod som lanserades av Apple för ett antal år sedan. I dessa gav batteriet upp efter ca 1,5 år. Garantin var 1-årig och Apple sålde inte ersättningsbatterier utan uppmanade istället kunderna att köpa en ny Ipod då batteriet givit upp. Här samlade en advokat i USA ihop 10 000 missnöjda kunder och stämde Apple för bedrägligt beteende. En av utgångspunkterna var att man kunde bevisa att företaget låtit konstruera ett batteri som var sämre än liknande batterier. Det hade konstruerats för att det skulle tappa orken ca 6 mån efter att garantin gått ut.

Det blev förlikning. De 10 000 fick ersättning, Apple förlängde garantin till 2 år och fick också börja sälja ersättningsbatterier.

/Lasse
 
Men, hur är det, har fler stött på exempel på livslängdprogrammerad elektronik? Många av oss har div. apparatur som är >50 år gammal. Nog kan man hitta kvalitetsbrister men i så fall inget som man planerat att vara dåligt. Kompromisser är en helt annan sak.

Jag vill nog påstå att sådant inte har förekommit inom "proffsvärlden".
Där bygger man för att maximera tillgänglighet samt MTBF.
Visserligen kan det förekomma mindre lyckade komponentval, men att gå så långt som att säga att det varit planerat är nog att ta i.

En sak som jag dock tror även "proffsvärlden" har drabbats av var den försämring av elektronrörens kvalitet som kom i slutet på 1980-talet.

Minnesgoda användare kan erinra sig att ett 4CX250B kunde hålla 15000 - 20000 timmar så länge det inte misshandlades.

Sedan togs över Eimac från Varian av andra intressenter och livslängden reducerades påtagligt.

Sist jag hörde något låg livstiden för ett väst-tillverkat 4CX250B i häraden 4000 - 5000 timmar.

Det gick till sist så långt att man från Collins fältservice föreskrev att rör av Svetlana-fabrikat skulle användas i deras PA-steg för att minimera driftstörningar. Sedan köptes även Svetlana upp av en av aktörerna i elektronrörskartellen och drifttiden sjönk även där.

Andra apparater verkar inte ha några sådana inbyggda fel.

Min äldsta SRT CR300 är snart 42 år, de äldsta Collins KWM-2A och 51S-1 runt 50 år. Har även en SRT SSA400 ur 0-serien som är nästan 40 år.

Möjligen kan torkade elektrolyter (ur Philips long-life serie som förutspåddes en livstid på max 20 år eller 150000 timmar) vara en begränsande faktor.

BRT-400 och Hammarlund Super-Pro är i några fall i "folkpensionärsåldern" utan några systematiska fel.

Den som lever får se...

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
ZBB de FBJ

Jag blev besviken på mig själv när jag såg filmen, jag slängde en skrivare som slutade fungera, den skrev bara i svart för att sedan sluta helt!.....så jag är drabbad jag också...

Angående kvinnor (det var inte ironi) så hade världen garanterat sett annorlunda ut om de hade haft "ett par" fingrar mer med i "spelet"......du kan ta vilken kategori som helst, så är det bara män som står för "konstigheterna" , "underhållning" (= våld), trafikolyckor med dödlig utgång (män är överrepresenterade, för hög fart) osv....nåja det är OT

Men MCD:s/EQL:s/AOM:s inlägg och ditt eget är ju obestridbara.....
 
SM0AOM: Jag vill nog påstå att sådant inte har förekommit inom "proffsvärlden".
Där bygger man för att maximera tillgänglighet samt MTBF.
Visserligen kan det förekomma mindre lyckade komponentval, men att gå så långt som att säga att det varit planerat är nog att ta i.
¨

SM0AOM, möjligen har du rätt när du säger att avsiktlig kvalitetsförsämring inte förekommer i proffsvärlden, men jag tillåter mig ändå att tvivla. När det gäller att implementera nya system och lösningar så förekommer dumsnålhet och oförmåga att göra korrekta konsekvensanalyser. Således uppkommer försämringar vilket vi alla drabbas av på olika områden.

När det gäller radioteknik inom området jag varit verksam i de senaste åren så säger jag bara: ERTMS. Ett system för att "radiostyra" tåg som man aldrig fått att fungera. Ändå inte bara implementerar man systemet innan det fungerar tillfredsställande, man river de gamla fungerande systemen innan det nya fungerar. De gamla fungerande hade kunnat göra tjänst som "backup". Jag blir så trött..

AVREGL~1.JPG
 
Godmorgon,

Bilden på den avreglerade järnvägen stämmer bra överens på all gammal välskött infrastruktur som politikerna på kort tid slagit sönder i sin iver att "spara pengar" åt vem? Jag tror att det som skulle behövas för seriefigurerna i Riksdagens sandlåda är minst 10 års högskolestudier i ämnet sunt förnuft varvat med praktiskt arbete ute i det verkliga samhället. Många av de som bestämmer har ju inte en aning om vad de orsakar för skador och elände för "sitt folk".

Det som var intressant i filmen förutom styrningen av glödlampors livslängd, där den förväntade livslängden var känd för kunderna, var den förprogrammerade begränsningen av 18000 kopior för skrivaren. Här hade man medvetet utvecklat och sålt en skrivare med en inbyggd begränsning utan att tala om detta för sina kunder. Det borde ta mig fan vara kriminellt och straffbart.

Om man överför ett så utstuderat bedrägeri på t ex en ICOM-transceiver så skulle en tidräknare i programmet kunna stänga av slutsteget i sändaren efter säg 5000 timmars sändning. Konsumenten skulle då få söka upp en Roy för att köpa en ny timpott om säg 5000 timmar för ungefär samma kostnad som en ny transceiver - finurligt vald så att konsumenten väljer att slänga den gamla transceivern och köpa en ny - med 2000 timmars taltid - utan att känna till den nya begränsningen. Dubbelblåst.

Samma smarta idé kan implementeras i all elektronik och skulle kunna generera goda inkomster åt de som insett hur lättlurad och blåögd den typiske konsumenten faktiskt är.

En diskussion som denna kan nu inte förändra världen men den kan kanske öppna ögonen på en och annan läsare så att denne drar öronen åt sig och börjar tänka i banorna - självförsörjande - där de saker och ting som köps in inte köps helt blint utan minsta eftertanke om de kan repareras eller måste slängas några veckor senare.

När det sedan gäller varors allmänna kvalitet så har den sjunkit drastiskt på de flesta områden. I nästan alla produkter finns en för funktionen vital detalj som är tillverkad på ett sådant smart sätt att den mattas ut mekaniskt, tappar sin spänst, spricker, bryts ner av solljuset eller helt enkelt slits ut i förtid. En del detaljer trillar av och försvinner när limmet torkat. Resten av detaljerna i produkten kan vara i princip outslitliga men den lilla för funktionen viktiga detaljen finns inte att köpa som reservdel och eftersom de flesta människor inte längre kan/vill/orkar/hinner arbeta med händerna och inte heller bryr sig så åker skiten i containern.

Något har gått snett då de trädgårdsredskap som jag ärvt efter mina föräldrar och som köpts in i samband med husbygget 1952 inte ännu har gått sönder utan gör sitt jobb år efter år. Inte ens skaften har behövts bytas ut. Hur kan detta vara möjligt - och jag som har stor trädgård och gillar att arbeta hårt!

Idag har vädergudarna lovat +23 grader och jag ser fram emot ännu en fin dag ute i friska luften utan dator. Kanske med en ny stack CQ Magazine från 50-talet hinner plöjas igenom mellan varven.

Ha en bra dag!

/Bengt
 
¨

SM0AOM, möjligen har du rätt när du säger att avsiktlig kvalitetsförsämring inte förekommer i proffsvärlden, men jag tillåter mig ändå att tvivla. När det gäller att implementera nya system och lösningar så förekommer dumsnålhet och oförmåga att göra korrekta konsekvensanalyser. Således uppkommer försämringar vilket vi alla drabbas av på olika områden.

Det beror nog lite på vad man lägger in i begreppet "avsiktlig".

När ett professionellt system handlas upp skriver man för det mesta in klausuler om utlovad tillgänglighet och MTBF i kontraktet.

Leverantören får sedan visa hur vederbörande tänker uppfylla detta, och reservdelshållning samt serviceorganisation dimensioneras därefter. Om produkten skulle vara sämre än utlovat när det gäller MTBF får leverantören vanligen betala kundens merkostnader.

Detta gäller i synnerhet inom området civil avionik, där bristande tillgänglighet medför enorma följdkostnader för flygbolagen.
En leverantör som skulle försöka göra avsiktliga försämringar i dessa sammanhang "åker ut" direkt.

Detta har medfört att avionik kan få mycket lång livslängd, ofta upp till dubbelt så lång som det flygplan det sitter i.

Mina egna erfarenheter av sådant kommer från umgänge med professionell radio från bl.a. Rockwell-Collins och Standard Radio.

Från den förstnämnda leverantören köpte Telia Mobile ett antal 3 kW transistoriserade slutsteg som levererades 1997. Efter någon månads drift av de först installerade uppstod slumpmässiga fel som spårades till en antennreläbox. Det visade sig att man bytt leverantör av vakuumreläer och den nya använde ett annat kontaktmaterial. Detta kunde efter en tids drift ge högt övergångsmotstånd i en brytkedja som fick logiken att "hänga sig".

Utan någon som helst diskussion så fort orsaken var konstaterad bytte Collins ut alla "boxar", ersatte merkostnaderna samt förlängde garantitiden. Fick sedan höra att reläleverantören fått en riktig skrapa.

Däremot håller jag med om "dumsnålhet" i systembygge.
Alltför många tänker inte alls på konsekvenserna av suboptimering i synnerhet när det handlar om IT-system. Detta beror till ganska stor del i att de högre beslutsfattarna ofta inte har teknisk utbildning eller erfarenhet, utan bara "räknar pengar".

Sedan är avregleringarna en ekonomisk, moralisk och teknisk katastrof i sig.
Politikerna har med berått mod slagit sönder fungerande helheter grundat på ideologiskt drivna resonemang att "marknaden" alltid ordnar saken till det bästa.

Tidigare väl fungerande system som Televerket, Posten, SL, de kommunala elbolagen, samt SJ har demolerats så att olika privata intressen ska kunna plocka "russinen ur kakan" med oss vanliga konsumenter som stora förlorare.

Ingen kan få mig att tro att det skulle bli billigare för konsumenten när verksamheter splittras till ett stort antal delar vilka samtliga ska göra vinstgivande debiteringar av varandra.

Dessutom behärskar dessa intressen merparten av massmedia vilket gör att det är enkelt att strypa debatten och slå "blå dunster i ögonen" på konsumenterna.

Kom ihåg: "Krig är fred, Frihet är slaveri, Okunnighet är styrka"
(Ur 1984 av George Orwell)

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Ok, vi är helt överens liksom förskräckta och förbannade över de spår som "utvecklingen" tagit.

Det där med glödlamporna från Östtyskland var som Bengt skrev intressant. Man framställde lampor med den äldre tekniken med wolframtråd och hade lyckats få till en produkt som hade en otrolig livslängd. De lyckades dock inte sälja in konceptet till "marknaden" därför att då skulle man fördärva affärerna för lamptillverkarna.

Det här har jag funderat över genom åren. Jag tog upp exemplet med bilindustrin som medvetet styrde bilarnas genomgående kvalitet till att bli skrotfärdiga efter något år, allt för att få sälja nytt. I förlängningen på detta, hur många revolutionerande uppfinningar har kastats bort därför att de skulle ha stoppat tillväxten av dåliga produkter? Skulle vi idag haft förbränningsmotorer som varit miljövänliga och billiga i drift t.ex?

Men igen, denna ovilja att leverera bra produkter därför att man mättar marknaden när inget går sönder är en sak, liksom att göra tillkrånglade konstruktionslösningar så det krävs att man anlitar märkesföretaget för service och reparationer. Ytterligare exempel är när man frångår standardprodukter och konstruerar specialkomponenter t.ex. lampor, batterier osv. som måste köpas från märkesföretaget för onödigt höga priser. Alltsammans är ju som MCD beskrev möjligt därför att konsumenterna inte begriper sammanhanget och inte förstår sin makt som sammanhållen kundkrets.

En helt annan sak är när man bygger en konstruktion som är självförstörande eller, som i exemplet med skrivaren, med en krets som får apparaten att sluta fungera efter viss uppnådd driftstid.

Känner någon till fler exempel på sådana konstruktioner? Det känns som om det är nödvändigt att avslöja företag som har sådana tricks för sig. Om nu allmänheten är okunnig på området så är det tamejtusan en plikt för de som begriper bättre att berätta vad man vet.

/Lasse
 
Att kunna utöva konsumentmakt förutsätter i övrigt fackliga och politiska fri- och rättigheter. Risken finns att när storföretagen och staten i skön förening tycker att vi vanliga medborgare är för besvärliga man helt enkelt sätter P för den drygt hundraåriga "demokratiska perioden".

Läs gärna vad Maria Schottenius skrev om saken i DN 2012-03-07:

Maria Schottenius: När vi klarat av vår ekonomi kan vi lyxa oss med demokrati - DN.SE

"Emmanuel Todd har satt sig i respekt genom att förutse Sovjetunionens upplösning, finanskraschen och den arabiska våren, så när han nu drämmer till om Europa är det inte bara att betrakta som munväder.

I boken 'Après la Démocratie' talar han om att vi måste välja. ”I det långa loppet kan vi inte ha både demokrati, allmän rösträtt och frihandel. Du kan inte be väljarna bestämma vem som ska styra, när förutsättningen är att systemet gör att deras inkomst sjunker och deras sätt att leva, själva livsstilen, förändras till det sämre.”

Att demokratins tidsålder skulle bli en parentes känns inte helt överraskande, däremot att det går så snabbt utför med det europeiska projektet. Plötsligt har demokrati blivit något vi kan lyxa oss med när vi klarat vår ekonomi."

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag instämmer.
Vill tillföra att frihandeln också sätter suveräna länders lagar och förordningar ur spel. Konsumentmakten har tidigare även bevakats av statliga kontrollorgan som sett till att stoppa farliga produkter, övervaka livsmedelsbestämmelser, djurhantering etc. men sådant är numer marginaliserat såsom handelshinder. Överlämnandet till marknaden att sätta gränserna syns tydligt bl.a. i diskussioner här på forumet om CE-märkning. Kontrollen är obefintlig, risken att få påföljd för oegentligheter likaså, allt i den heliga tillväxtens namn. Jag får hålla i mig för att inte fortsätta agitera och helt förvandla tråden till en politisk pamflett. Men nog hänger stort och smått ihop. Frihet och demokrati är ömtåliga plantor som måste vårdas väl.

Världens resurser räcker till för att föda oss alla, men de räcker inte till för att mätta de fåtal giriga.

...och hur var det nu? Nån som känner till elektronikprodukter som programmerats eller på annat sätt konstruerats att förstöra sig själv efter viss driftstid?

/Lasse
 
Last edited:
ZBB skrev; "Jag får hålla i mig för att inte fortsätta agitera och helt förvandla tråden till en politisk pamflett. Men nog hänger stort och smått ihop. Frihet och demokrati är ömtåliga plantor som måste vårdas väl."
----

Jag tycker i alla fall detta är intressanta ämnen att diskutera men det är tråkigt att ingen ifrån det andra lägret deltar så att vi kan få höra deras argument för hur positiv avregleringen av all infrastruktur, införande av självförstörande elektronik och annat elände är.

Det märkliga är att jag inte känner någon i min bekantskapskrets som tycker 180 grader annorlunda när frågorna som de vi berört i denna tråden ställs på sin spets. Kan det vara så enkelt att några få människor, som förfogar över den egentliga makten, håller politikerna i ett järngrepp och använder dom ungefär som barnen använder sprattelgubbar. Dra i snöret så sprattlar regeringen... Mycket tyder på att så är fallet eftersom så många beslut inte går att begripa sig på.

ZBB skrev; "Överlämnandet till marknaden att sätta gränserna syns tydligt bl.a. i diskussioner här på forumet om CE-märkning. Kontrollen är obefintlig, risken att få påföljd för oegentligheter likaså, allt i den heliga tillväxtens namn."

Elsäkerhetsverket genomför marknadskontroller men jag tror inte de har särskilt stor effekt i det stora hela. Visst stoppas en och annan produkt men samtidigt är det ju löjligt att myndigheten lägger ner resurser på en produkt som överskrider gränsvärdet med någon eller några få dB. Byråkrater som borde gå en kurs i dB-räkning. Visst, gränsen måste naturligtvis gå någonstans men i ett läge där hela samhället håller på att slå knut på sig själv och point of no return passerats för länge sedan gäller det att lägga resurserna på sådant där verkningsgraden blir bättre än att stirra sig blind på ett gränsvärde.

Vi som är "gamla" klarar oss nog med skinnet i behåll men de Ipod-försedda småungarna som inte börjat skolan ännu lär få ett helvete när de upptäcker vad "vi" ställt till med. Alla vet att den inslagna vägen leder i fördärvet men ingen vågar inse faktum. Troligen har de flesta "vanliga människor" hjärntvättat sig själva till den milda grad att de tror på att en god fe skall dyka upp när klockan slår tolv.

Det gäller således att vara lagom ovanlig och våga gå emot strömmen om man skall klara sig.

/Bengt
 
Politisk diskussion i stället för elektronisk?

Det finns inte en enda avreglering som tillfört något gott. Jag kan åtminstone inte komma på någon. Allt har ofelbart blivit sämre. Sjukvården fungerar inte som den skall. Personalen sliter som djur och ändå hinner de inte med allt som behövs. Läkare slutar i protest. Sköterskorna har för lite betalt i förhållande till sin arbetsinsats.
Sedan Region Skåne började styra sjukvården har det blivit kaos. Patienter skickas härs och tvärs i hela Skåne med sina problem. Det saknas pengar, men när politikerna i regionen skall ha sina arvoden uppdaterade då finns det minsann pengar.:o Det finns också mycket pengar till de politiker som har avgått (avgångsvederlag). Men till den personal som jobbar med dom sjuka finns det inte fler pengar. Däremot finns det pengar till bemanningsföretag som skall försöka rekrytera sjukhuspersonal!:eek:

Tandvårdskliniker läggs ner. Skolbarnen skall inte själv kunna gå till tandläkaren utan skall skjutsas till en annan ort. Föräldrarna måste ta ledigt från jobbet för att skjutsa dom. Suck!
Men politikerna är genomskådade. :cool:

...och hur var det nu? Nån som känner till elektronikprodukter som programmerats eller på annat sätt konstruerats att förstöra sig själv efter viss driftstid?
Platta bildskärmar lever inte särskilt länge. Åtminstone inte dom med dåliga elektrolyter.
 
Ett fordons andrahandsvärde faller idag otroligt snabbt. Efter tre år är värdet i konsumentledet halverat. Efter ytterligare tre år har värdet fallit med ytterligare 50%. Vid den tiden är inte bilen längre intressant för de stora verkstäderna (Läs: När "vanligt folk" har råd att köpa dom). Samtidigt skärper myndigheterna kraven på utsläpp och bränsleförbrukning. År 2000 kunde en bil med 300 Hk's V8 anses snål om den hade en förbrukning av 1.2 liter bensin/mil. Idag 12 år senare är förbrukningen nere på 0.8 liter/mil för en bil med motsvarande effekt. Utvecklingen är liknande även för mindre bilar. "Myndigheterna" ser trots att man anser bilismen vara ett problem detta med visst gillande och försöker med morot och piska (i Sverige mest piska) att få folk att byta bil ofta. Sverige har västvärldens äldsta bilpark. För några år sedan fanns mer än 300,000 bilar i landet utan katalysator. Sverige är dessutom ett av de länder i Europa där man statistiskt sett kör flest stora bilar. Den som varit i Tyskland märker att visst finns det stora lyxbilar, men mängden småbilar är procentuellt mycket större än i Sverige. Skillnaden blir allt märkbarare ju längre ner mot medelhavet man kommer.

En ny bils pris till kund faller med några % reellt varje år, samtidigt som löner och material/energi-kostnaderna stiger. Effekten av detta är att industrin försöker att "optimera" livslängden på sina personbilar. Varför skall man tillverka en bil som håller i 20 år när den redan efter 10 ofta skrotas ut/exporteras (Tyskland)?

Priset man betalar för denna utveckling är som sagt den långsiktiga kvaliteten. Ett flashminne har en i fordonsvärlden kalkylerad data retention time på mellan 10 och 15 år beroende på vilken process man använt (Om man delar chip med CPU ja/nej). Om 50 år kommer man troligtvis att kunna köra en 1963 års Volvo PV. En 2012 års Volvo S80 är däremot tveksamt om den kommer att kunna startas. Den motorintresserade behöver numera skaffa sig diagnosverktyg med flashmöjlighet, JTAG och minnesavbildningar för att kunna hålla igång sin "pärla".

Volvos eller Mercedes gamla motorer ansågs skottsäkra. De var ordentligt överdimensionerade och klarade ett missat oljebyte. Gör man det med en modern motor ligger man mycket risigt till. Motorernas komplexitet har pga avgaskraven ökats. Således minskar man vikten på de roterande delarna för att minimera bränsleförbrukningen. Resultatet blir att även vanligtvis välbalanserade motorer måste förses med balansaxlar. = Ökad komplexitet. Men "Marknaden" kräver det. (Det finns några riktiga "Horror stories" men detta är fel forum för sådant.)

Vi har således oss själva att skylla när det gäller bilarnas allt kortare livslängd, men även politikerna som höjer kraven när det gäller utsläpp vilket resulterar i en allt snabbare utskrotning.

Samtidigt stiger komplexiteten i bilen hela tiden. Av den totala utvecklingsinsatsen är det mjukvaran som just nu ökar kraftigast. Bilfabrikanterna har nu börjat med "Service Packs" på samma sätt som Micro$oft eller Linuxdistributörerna... "Vi uppgraderar mjukvaran i Din bil gratis" står det i annonserna där verkstäderna erbjuder sina tjänster. Det finns en anledning till detta...

Även bilar måste certifieras för att få säljas inom EU. Med tanke på följderna av ifall en tillverkare skulle ha slarvat med säkerhet eller immunitet och därigenom förorsakat en olycka där någon mist liv eller lem vill jag påstå att ingen fordonstillverkare skulle våga sig på något sådant.

Appropå självförstörande elektronik: Det rör sig förmodligen om den ljuskänsliga trumman i skrivaren. De är ofta försedda med ett inbyggt räkneverk som räknar mängden kopior/utskrifter och när en bortre gräns passerats måste den bytas.

Till slut ett litet filmtips:

http://www.zeitgeistmovingforward.com/
 
Last edited:
SM6GXV, jag har en musikerkamrat i Dalarna, som för övrigt har samma sjuka intresse som jag för engelska motorcyklar och bilar som vi liksom tycker synd om...

Hursomhelst brukar han berätta om sin farfar som var byggmästare av den gamla skolan. Hans farfars uttalande om husbygge passar bra in i denna tråd:

"På min tid byggde vi rejäla hus som skulle hålla i hundratals år.
Nuförtiden har dom datorer som räknar ut hur svagt man kan bygga utan att de ramlar ihop."


/Lasse
 
Back
Top