SM6WET/8S6T
Well-Known Member
Som ni kanske sett i mitt tidigare inlägg så har jag ställt frågan om mitt experiment till ¼vågs GP för 40.
Nu kommer jag till en fråga om eleverade jordplan som jag muntligen har fått flera förslag till.
Ett antal Jänkare och även en känd Belgare hävdar att med eleverade jordplan så krävs inte lika många radialer om antennen matas en bit upp jämfört med om den står nästan direkt på backen.
Det sägs att 4st radialer i 45°vinkel nedåt från antennen motsvarar nästan 80 radialer liggande på backen.
Folk har sagt till mig att jag bör stäva efter 45° vinkel.
Andra säger 30° vinkel
Andra säger att änden på radialen inte får ta i backen
Andra säger radialen måste avslutas på backen
Andra säger att om du har antennen en bit upp så låt radialerna gå i 90° rakt ut från vertikalen (ingen lutning).
Vilka råd och tips ska man följa tro?
73 Magnus
Nu kommer jag till en fråga om eleverade jordplan som jag muntligen har fått flera förslag till.
Ett antal Jänkare och även en känd Belgare hävdar att med eleverade jordplan så krävs inte lika många radialer om antennen matas en bit upp jämfört med om den står nästan direkt på backen.
Det sägs att 4st radialer i 45°vinkel nedåt från antennen motsvarar nästan 80 radialer liggande på backen.
Folk har sagt till mig att jag bör stäva efter 45° vinkel.
Andra säger 30° vinkel
Andra säger att änden på radialen inte får ta i backen
Andra säger radialen måste avslutas på backen
Andra säger att om du har antennen en bit upp så låt radialerna gå i 90° rakt ut från vertikalen (ingen lutning).
Vilka råd och tips ska man följa tro?
73 Magnus