Elmätare

Hög el-räkning

Skall undersöka om vi är drabbade här. Mätarna har blivit utbytta för någon månad sen och nu kom det en ovanligt hög el-räkning. Den högsta sedan vi flyttade hit 1996.
Dom har vett att ta betalt.

Det är många som "roffar åt sig" i dessa tider.
Vi konsumenter får stå för fiolerna :eek:

/Ingvar


09-06-24

Nu har jag varit i kontakt med el-bolaget och det verkar inte vara fel på den nya elmätaren.
Möjligtvis har den gamla mätaren visat "för lite" förbrukning...
Skall avvakta nästa kvartals-faktura i september.
Har även fått reda på att informationen överförs via nätledningarna
(frekvens någonstans mellan 40-70 kHz).
 
Last edited:
Skall undersöka om vi är drabbade här. Mätarna har blivit utbytta för någon månad sen och nu kom det en ovanligt hög el-räkning. Den högsta sedan vi flyttade hit 1996.
Dom har vett att ta betalt.

Det är många som "roffar åt sig" i dessa tider. Det blir ett moment 22 av alltihop.
Vi konsumenter får stå för fiolerna :eek:

/Ingvar

Måste också kolla upp detta. Tack för tipset.
 
Jag hade en mätare en gång som visade fel.
Det var för c:a 5 år sedan och jag tyckte det började bli stora siffror.
Den gamla mekaniska mätaren ahd ebytts ut mot en med LCD. Ev med eleketronik och LED som blinkade.
Jag tog helt enkelt och stängde av allt i huset, såg till att mätaren stog still, och körde sen en kupvärmare som jag vet drog exakt 1 kW.
Efter en timme visade mätaren 3 kWh. Därmed var jag säker, den nya mätaren visade tre ggr för mycket.
Telefon till elbolaget, och de försvarade sig direkt med att jag skulle minsann få betala!!!!
Jag upplyste om att mätaren faktiskt var deras och att jag visste vad jag talade om.
de kom och satt upp en extra mätare, och redan efter en dag såg jag skillnaden.
Efter hand ersatte de mig, och som datum var vi överens om en dag då det var kraftig åska.
Dvs jag räknar med att åskan skadade mätaren så här.

Nu är det återigen en ny mätare med automaiskt registrering via fjärravläsning.

Att exvis varje månad notera förbrukningen och göra egen statistik gör att man har en chans att se hur det utvecklar sig. Efter ett år har man då en årsutveckling opch kan direkt se om något har hänt.

Att testa hur mätaren beter sig vid HF fält från amatörstationen är intressant, har själv provat med VHF och UHF handapparat, men den tyxs inte reagera för det.

Med årsförbrukningar på 30 GWh, som direkt verkande elvärme, är det lätt gjort att det blir dubbla räkningar på vintern nu när man har fjärravsläsning. Det är nog sådant många har problem med.
 
Elmätare går ju i alla fall hyfsat enkelt att kontrollera enligt SM4FPD:s metod.
För en tid sedan bytte de ut min fjärrvärmemätare från en analog som man kunde läsa av själv till en digital med fjärravläsning.
Hur ska man kunna kontrollera en sådan som privatperson, och hur känslig är den för HF ?
Energibolaget hävdar att de gamla mätarna ofta visade för lite.:eek:

73's de Emil
 
Last edited:
Med årsförbrukningar på 30 GWh, som direkt verkande elvärme, är det lätt gjort att det blir dubbla räkningar på vintern nu när man har fjärravsläsning. Det är nog sådant många har problem med.

Nu fick jag tänka till lite men det där måste väl vara fel med en faktor 1000? I alla fall om det handlar om en enda villa... Annars ska du nog ta kontakt med en energirådgivare tämligen omgående. :)
 
Nu fick jag tänka till lite men det där måste väl vara fel med en faktor 1000? I alla fall om det handlar om en enda villa... Annars ska du nog ta kontakt med en energirådgivare tämligen omgående. :)

Eller i vart fall sänka temperaturen i masugnen några snäpp... Direktverkande el är inte att leka med:( Sekelskifteskåk (det ANDRA sekelskiftet alltså, 1899 typ) drog cirka 40 000 kWh per år. Mätaren snurrade så lagren glödde. Har gått över till ved och lät dra in vattenburet. Vilken skillnad i komfort, jämna temepraturväxlingar och inget knäppande i elementen. De gamla var riktigt digitala med sin värme, oljefyllda hade varit bättre då.
 
Blir inte 30 000 kWh 30 GWh ? Eller räknar jag fel?
Numera med Värmepump och utflyttade harmonics räcker 13 gWh för mig på ett år.
 
Jag bara kollade att ni hänger med. Jag hoppade över M (Mega) bara för att testa er.
Skojar bara visst hade jag fel. det hängde sig i DX processorn
Tur att ni är aktiva och ser till att det blir rätt.
 
Ett tips är att köpa en trådlös energimätare. Med den kan man mäta av sin förbrukning och testa vad olika utrustningar drar. Finns ett antal varianter men tyvärr så verkar dom flesta ligga på 433MHz =) Även om dom kanske inte visar exakt rätt så kan man få en fingervisning på om det stämmer eller ej.

Energibutiken
 
Varför skall den vara trådlös? Är det för att man skall slippa luta sig ner till vägguttaget?
Det står inget om energförbrukning, och den lär vara högre då den innehåller både TX och en mottagare där man behöver battierier.
Ändå står det att den sparar ström?
Måttenheten energi/effekt ???
 
Jag är nog lite sen med kommentar som vanligt...
Problem med mätare, (namnet har nämnts - fast inte av mig) är känd och det kan leda till "kännbara" konsekvenser. Ryktesväg har jag hörd, att en stor kraftbolag överväger att byta ut ca. 340.000 mätare inom huvudstadsregionen.
Verkar som problemet är relaterad till synkronisering till störsignal, som t.ex. ljusdimmer och vissa hemelektronikapparater, ex. vissa DVD spelare. Dvs. när man vred ljusdimmer, skenade mätarställningen iväg!
Det finns ju tiotals olika modell av detta märke, så kan inte veta om detta problem gäller samtliga, eller bara en modell.
Skall tillägga, att även om problemet har upptäckts ca ett år sedan, så endast ett fåtal sådana fel har kunnat verifieras. Detta är alltså inte något som drabbar alla.
Och om detta inträffar så som regel drar siffrorna iväg till astronomisk nivå.
 
Last edited:
Back
Top