Elstörningar vid torka

SM0FKI

Rör-Nostalgiker
Jag har problem med "el-knaster" på 80m när det har varit torrt en längre under sommaren. När väl regnet kommer så försvinner problemen och dom finns inte heller under resten av året. Jag bor i närheten av flera kraftledningar men jag har inte brytt mig om att lokalisera källan närmare och vet inte om dom är problemet. Rent intuitivt tycker man ju att det vore mer naturligt att problemen kommer i samband med regn...

Någon som känner igen sig och har några bra tips om orsaken??
 
Överlag är ju bekymmer med statisk elektricitet inomhus värre på vintern pga den låga relativa luftfuktigheten så det känns rimligt att du upplever störningar vid torr väderlek ifall dom beror på statisk elektricitet. Men någon annan har säkert bättre förklaring.
 
Överlag är ju bekymmer med statisk elektricitet inomhus värre på vintern pga den låga relativa luftfuktigheten så det känns rimligt att du upplever störningar vid torr väderlek ifall dom beror på statisk elektricitet. Men någon annan har säkert bättre förklaring.

Jo, jag har tänkt i dom banorna men "knastret" är helt jämnt över tid och låter lite som 50Hz..
 
Föroreningar i luften avsätter sig på isolatorer vid kraftledningar och detta med tiden skapar små men märkbara bryggor där läckströmmar kan gå.

Där jag bor nu finns luftledningar några hundra meter bort. Gamla isolatorer och stolpmonterade transformatorer är ingen höjdare.
50 Hz "fräs" kommer och går i takt med saltvindar, luftfuktighet och ösregn. Som tur är tar noiseblankern dessa störningar som tidvis kan höras tom på 144MHz.

Är överslaget av värre natur är det värmekamera som gäller. Jag hittade en trasig isolator mha hemlånad värmekamera. Den störningen var av
i princip konstant natur. Det gick inte att se något i mörkret men i värmekameran syntes den direkt. Man kan leta med portabel spektrumanalysator
men ofta för svag svag riktverkan med portabelantenner gör att det är svårt att pricka störkällor. Värmekamera är mycket smidigare. En het isolator bland andra svalare syns direkt! Nätbolagen är tacksamma för att någon annan, som nätägaren i ett tackmail senare uttryckte det "vanligtvis är det radioamatörer" hittar dessa isolatorer.
 
Jag har problem med "el-knaster" på 80m när det har varit torrt en längre under sommaren. När väl regnet kommer så försvinner problemen och dom finns inte heller under resten av året.
Jag har samma problem här, det kommer från en 10 kV ledning och går jag längs ledningen med en handscanner VHF AM så märks det tydligt vilken stolpe det kommer ifrån, en avgrening. Rycker jag i staget så ändras karaktären på knastret. Har varit i kontakt med elleverantören får se om dom kan kolla någon gång men så fort det blir det minska fuktigt så försvinner störningen.
 
Jag har samma problem här, det kommer från en 10 kV ledning och går jag längs ledningen med en handscanner VHF AM så märks det tydligt vilken stolpe det kommer ifrån, en avgrening. Rycker jag i staget så ändras karaktären på knastret. Har varit i kontakt med elleverantören får se om dom kan kolla någon gång men så fort det blir det minska fuktigt så försvinner störningen.
Ja, det är som hos mig. :)


Någon som vet varför problemet uppstår vid just torka???
 
och går jag längs ledningen med en handscanner VHF AM så märks det tydligt vilken stolpe det kommer ifrån, en avgrening.
Det där brukar funka mycket bra för att hitta vilken stolpe det är. Som bonus får man ofta en lång stärkande promenad. Av någon anledning går man alltid åt fel håll först. Kraftledningsgator kan vara sanslöst risiga. Har man flax och det går en väg i närheten så kan man ha en mobilpinne på bilen. Erinrar mig ett störningsletaräventyr i en viss stad i SM1 där jag råkade åka längs med vägen kring Biltema-GEAB-Sliterondellen och där var det livat på VHF.
Jag byggde en ultraljudsparabol (Peros skolteknik säljer en enkel liten plastparabol). Finns massor med ritningar där ute på nätet. Det finns nördar som lyssnar på fladdermöss med sådana grejer. Med en sådan kan man se vilken isolator som är kass. I parabolens fokus sätter man en ultraljudsmikrofon och elektroniken är i princip en direktblandad mottagare som gör att man hör ljudet.

När en isolator blir dålig ligger det och gnistrar någonstans. Fukt släcker det. Kan också vara glapp eller lösa delar. På en linje hade hackspettskyddets (nät runt stolpen) jordning släppt och där gnistrade det. Om man tittar på LF:en från radion med ett oscilloskop borde man kunna se att det är relaterat till nätfrekvensen genom att trigga svepet från nätet.

Lite teknisk signalspaning på en kraftledning med en spektrumanalysator visar på ett typiskt utseende:
Measurement1112.png
Här visas tidsplanet vid en viss frekvens (råkade bli 129 MHz) och det blir en skur med elände med 10 ms periodtid. Lyssnar man på det så låter det som ett rått och omusikaliskt ljud. Spraket tänder upp en gång per halvperiod.

Här har yours truly parkerat under ledningen (VL17 mellan Karlstad och Hammarö).
ledning_VL17_nr25.jpg
Ofta finns en skylt på någon av stolparna där det framgår vem som äger linjen. Även ett stolpnummer som är bra att anteckna.

Hittade en annan ganska typisk bild i mitt lilla signalreferensbibliotek. Någon kanske kan gissa vad det var som störde här (samma tema...). Samma taktik för att hitta felet kan tillämpas även här, dvs gå över till att lyssna på högre frekvens när man närmar sig källan.
Exempel Elstängsel.png
 
Last edited:
Jag hjälpte i slutet av 80-talet en god vän att hitta störningar från kraftledning till hans remotestyrda RX med bävrar med en 2 m SSB-mottagare och 15 el Cue-Dee för att hitta rätt på lite håll. Prov först med kort antenn och gå ger falska maxima, vi hittade inte rätt stolpe. På lite håll, några hundra meter, var det tydligt vid vilken del av kraftledningen vi skulle leta.

Vid nåt annat tillfälle blev det 5 el yagi och bärbar SSB-rig för nätstörningar som störde mig på 2 m. Då hade jag ju riktningen grovt hemifrån. Avstånd visade sig vara ca 1100 m över ett krön. Jag har för mig det var en dämpare på en ledning med gissningsvis 200 kV som sprakade. Har hört att man kan åtgärda såna tillfälligt med hagelbössa och patron med grafitfett

Ca 20 år sen störde en 10 kv ledning vid föräldrarnas sommarställe. Då låg en fas i järnkroken vid en isolator och störde på ca 900 m avstånd fri sikt med 5 el när jag körde /P från flygbevakningstorn. Felet hittades inte innan NAC-testen utan dan efter. Nätägaren blev glad över den felanmälan.

Hälsningar
/Jan
 
Jag hade tidigare S9-störningar vid torrt väder från en stolpe till en 10 kV-ledning ca 300 m bort. Ofta gick det att få bort oljudet genom att rycka kraftigt i staglinorna. Det var kapacitiv koppling till stålkonstruktionen som isolatorerna hängde i och dålig kontakt i korroderade bultar. En gubbe från Vattenfall kom och kollade och sa att man skulle fixa problemet, men han ville inte tala om hur. Tyst blev det i alla fall.
 
Jag har samma problem här, det kommer från en 10 kV ledning och går jag längs ledningen med en handscanner VHF AM så märks det tydligt vilken stolpe det kommer ifrån, en avgrening. Rycker jag i scenen så ändras karaktären på knastret. Har varit i kontakt med elleverantören får se om dom kan kolla någon gång men så fort det blir det mindre fuktigt så försvinner störningen.
Hej.Har samma problem här i k.holm Tekniska verken äger trådarna, ska förklara var jag tror det är för stolpe. MVH sm5shq.
 
Hej.Har samma problem här i k.holm Tekniska verken äger trådarna
Jag har mailat en "kontakt"person :) vid elleverantören men inget svar. Jag misstänker att intresset från deras sida inte är så stort men vi får se..
 
Jag har mailat en "kontakt"person :) vid elleverantören men inget svar. Jag misstänker att intresset från deras sida inte är så stort men vi får se..
De borde, förutsatt att du får tag på rätt person på företaget, vara mycket intresserade av din information. I vilket fall som helst så ska ju inte kraftledningar hålla på och knastra och störa, det är ju ett tydligt tecken på att något är i olag med installationen :oops:

Ett kommande haveri/driftavbrott är nog knappast varken billigare eller roligare att åtgärda, för nätägaren... :eek:
 
Kan ju vara så att personen som hanterar detta är på semester några veckor...
OCI
 
Han har varit på plats och jag fick svar i går. Dom har besiktat stolpen med drönare men inte hittat något fel, jag tror inte att denna typ av fel syns mha en drönare heller. Det kan behövas göras rent från oxid och eller dras åt någon förbindelse och misstanke att något inte helt ok kvarstår från deras sida.
 
Hade ett sånt fel på en 10kv ledning,det var vid en frånskiljare med tillhörande jordtag på 2 stolpar och luft hängd jordlina mellan stolparna.
Elverket hade tagit bort frånskiljaren för en tid sen men inte jordlinan så den levde bus vid torr väderlek.
Kontaktade elverket som demonterade jordlina och jordtagen och det blev tyst.
Avståndet var ca 1 km till mig men s9 på 3,5 Mhz.
 
Back
Top