Embedded

Den var bra SM7NKK!

Tack för intressanta inlägg i denna fråga. Inte blir vi klokare och inte förstår i alla fall jag varför ordet behövs. Men man kan vara lite ironisk ändå. Mer än så är inte sådana ord värda.

Tidigare i sommar användes ordet "Anställningsbarhet" av våra (kära) politiker. Anledningen var 30 procent arbetslösehet bland unga. Ordet har nu dött ut, förmodligen hjälpte det inte för att sänka arbetslöseheten bland de unga, eller så tror man att det gör så av sig själv nu när ordet finns.

Någon nytta av inbäddad eller embedded inom amatörradiohobbyn har vi dock inte kunnat få fram. utan vi fortsättaer att säg att radio har inbyggd DSP.
Och inte finns det med i nationalencyklopedin heller.
Så låt oss belägga ordet med skyddsjakt, eller varför inte bannlysa det. (bannlysa = fatwa).

Vet ni vad "naturvård" betyder då?
För några år sedan fann jag vid en skogspromenad att massor av träd var försedda med pappersbanderoller där det stog att man inom kort skulle göra naturvård, undertecknat Karlstad Stift.
Trevligt! tänkte jag, skall bli kul att se hur fin skogen skall bli då.
Idag vet jag att "naturvård" betyder kalhugga. Och köra med jättemaskiner i en våtmark under sommaren. dvs inte unde frusen tid. Maken till förstörelse har jag aldrig skådat någon skogsägare göra.
Den "aktuella organisationen" har sedan dess en medlem mindre. Och inkassear skatten till radiogrejer istället.

Inte ens inbäddad nyplantering har genomförts.
 
Vet ni vad "naturvård" betyder då?
För några år sedan fann jag vid en skogspromenad att massor av träd var försedda med pappersbanderoller där det stog att man inom kort skulle göra naturvård, undertecknat Karlstad Stift.
Trevligt! tänkte jag, skall bli kul att se hur fin skogen skall bli då.
Idag vet jag att "naturvård" betyder kalhugga. Och köra med jättemaskiner i en våtmark under sommaren. dvs inte unde frusen tid. Maken till förstörelse har jag aldrig skådat någon skogsägare göra.
Den "aktuella organisationen" har sedan dess en medlem mindre. Och inkassear skatten till radiogrejer istället.

Inte ens inbäddad nyplantering har genomförts.


Det heter inte "kalhygge" längre, det är ett alldeles för negativt ord. Istället heter det numera "föryngringsyta"...
Tror att man är lagskyldig att återplantera, alternativt skall man lämna "fröträd" (ofta frötall i Sverige) på den nyss skapade föryngringsytan.


Ordet "anställningsbarhet" används ganska ofta t.ex. i gymnasieskolans yrkeslinjer. Utbildningen är "yrkesförberedande" och olika fackförbund har satt upp krav för att en elev skall anses vara"anställningsbar". Typiskt modeord för att politiker skall kunna skylla på andra när det inte blev som man planerat.
 
... "anställningsbar". Typiskt modeord för att politiker skall kunna skylla på andra när det inte blev som man planerat.
Ingen är tillnärmelsevis så uppfinningsrik som en människa (i all synnerhet en politiker) som behöver skylla ifrån sig!

/ Göstha
 
Back
Top