En bra antenn

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Varför ställer vissa operatörer frågan vad som är en bra antenn utan att specifiera vad de vill uppnå med sin antenn?
Är jag dum eller gammal?

Jag har en kompis som en gång sa: Den här antennen är perfekt! Det rörde sig om en "gummipinne" på 3cm:s längd för 2m. Jag frågade: Vad är det som är bra med den? Han svarade - den passar så bra i min innerficka i kavajen......:p
 
FBJ skrev; "Varför ställer vissa operatörer frågan vad som är en bra antenn utan att specifiera vad de vill uppnå med sin antenn?"

Förmodligen av samma enkla anledning som du och jag rådfrågade våra vänner om vilken högtalare som är bäst eller vad en bra Hi-FI förstärkare är. Jag tror de flesta av oss inkl du och jag fortfarande ställer sådana frågor ibland utan att reflektera över det själv. När vi var nya gröna radioamatörer ställde vi många sådana frågor. Jag gjorde det i alla fall. Anledningen var naturligtvis att vi gröngölingar ville ha råd och tips eftersom vi varken visste ut eller in och dessutom saknade vi egna erfarenheter och kanske inte heller funderade vi särskilt djupt på vad antennen skulle användas till mer än att köra radio förstås.

Inte specificerade vi frågan till horisontell antenn för 3,5 MHz bandet avsedd för trafik med stationer inom Sverige upp till c:a 80 mil. Svaret på den frågan blir annars - sätt upp en dipol på 20 m höjd eller om så höga fästpunkter inte finns tillgängliga, så högt som möjligt. Det går också att bygga ut svaret och föreslå att en sådan antenn kan tillverkas till låg kostnad om frågeställaren inte har tummen mitt i handen och tvingas köpa en dipol för 1850 kronor + kabel.

Det är väl först när man skaffat sig en massa egen erfarenhet det blir lätt att tänka mer rationellt och utgå ifrån väl definierade behov eller önskemål. Alla vägval och beslut bör så klart vila på något - annars kan man ju lika gärna kasta tärning när den nya bilen skall köpas. Antingen blir det en Skoda eller Rolls... Båda kan vara lika dåliga val beroende på vilka krav man har. En Volvo Amazon 66:a skulle jag nog kunna hugga på om den var i fint skick men då som nostalgibil på sommaren. Vilken bil är bäst Bjarne? :)
 
Det här är viktigt att diskutera och framför allt att ta hand om på rätt sätt. I områden man är insatt i så förstår man vilka frågor man skall ställa. För en icke insatt är det bara en svart box och en fråga kan vara hur oprecis eller ostrukturerad som helst. Därför är det viktigt för en sakkunnig person att inte såga frågan och den som frågar utan istället ta tag i problemet och och leda in frågeställaren i kunskapsområdet på ett vänligt sätt. Det är en lite pusselbit som behövs för att attrahera och inkludera nya radiointresserade i vår hobby...

Jag känner mycket väl igen din beskrivning Bengt och jag ställer fortfarande frågor som säkert kan ses som banala och felställda av sakkunniga :)

Och det var ju jätte bra att din kompis var nöjd med sin antenn Bjarne, den uppfyllde hans krav på bra antenn och det är ju det som är det vikitga.
 
Ja, detta är ett intressant spörsmål
Under snart 40 år har jag tillverkat och sålt antenner.
Jag vågar med stor säkerhet hävda att kunskapen kring vad antenner egentligen är och vad de verkligen utför har kommit att sjunka långt ner på skalan av allmänt hållen kunskap hos radioamatörer.
Redan i slutet av 1990-talet var frågan om priset vanligare än antennens prestanda.
Idag handlar det egentligen enbart om prislappen.
Generellt sett är det väl ingenting som man kan komma till rätta med eftersom det är marknaden, dvs kunderna, som styr. Eftersom låga krav leder till billigare och vanligen sämre produkter så är det kunskapsmängden hos kunden som så att säga "äger" produktutbudet. Detta märks även tydligt när en jämförelse görs mellan HAM och kommersiell kund. Den senare har krav som HAM numera sällsynt har. Ändock är det nuförtiden så att det lyser svagt från kunskapens ljus även hos kommersiella kunder. Dock har vissa fortfarande en djup insikt. Orsaken till det svaga ljuset ligger naturligtvis vid det faktum att trådlösheten fått ge vika för tråden. Samhällsutvecklingen går en annan väg idag än för bara några decennier sedan. Varför lägga tid och möda på att skaffa sig kunskaper man inte behöver?
Men radioamatörer då? Behöver inte de såna kunskaper då? Jo, men det blir allt svårare att få den eftersom det blir allt färre som kan förmedla sina kunskaper.
På sätt och vis ger detta ny-gammalt utrymme för experimenterande och införskaffande av egna erfarenheter. Det är just bara det faktum att antennteori är utsatt för ett kraftigt undertryck och högst troligt kommer att leda till ett, i det närmaste, totalt vacuum i framtiden.
 
Ungefär de svar jag hade tänkt mig.

EQL- "När vi var nya gröna radioamatörer ställde vi många sådana frågor" Stämmer bra Bengt, jag ställde själv samma frågor som ny sändaramatör. Detta visar kanske att utbildningen för att ta ett certifikat borde inrikta sig lite mer på sådant man relativt enkelt kan göra själv (inklusive nätdelar,EMC osv) och kanske inte lika djupt på mer teoretiska områden där man dock behöver ha en grund att stå på.

FUD - "Jag vågar med stor säkerhet hävda att kunskapen kring vad antenner egentligen är och vad de verkligen utför har kommit att sjunka långt ner på skalan av allmänt hållen kunskap hos radioamatörer." Exakt så, En sådan jordnära sak som antenner borde få mer utrymme som jag beskrev ovan. EQLs experiment på radiokretsen.se visar just på detta faktum.

MMJ - "Och det var ju jätte bra att din kompis var nöjd med sin antenn Bjarne, den uppfyllde hans krav på bra antenn och det är ju det som är det vikitga." Jag blev faktiskt ställd när jag fick det svaret, det föll så att säga utanför boxen även om det var "godkänt"

Det tråkigaste är att det går att sälja/lura på folk antenner med de mest häpnadsväckande egenskaper. Bengt APQ har ju vid ett par tillfällen försiktigt ifrågasatt detta genom att undra över varför de "bästa" antennerna inte används professionellt av myndigheter.

Tråden kom till för att jag blev på humör när jag läste om en "seriös" jämförelse mellan två olika antenner på annat håll där olika egenskaper jämförs med hjälp av öron, ögon och benämningar som bär häftiga namn.
 
Hur mycket vi än utbildar nya amatörer kommer det finnas kunskapsområden som missas och - eller inte fanns
vid den tid utbildningen skedde. Personligen tror jag att det bästa är att de nya amatörerna förses med en så
god baskunskap som möjligt samt att vi fösöker inguta en insikt att de egentligen aldrig blir färdiga med sitt lärande.

Just det att det aldrig tar slut på kunskaper och insikter är det som håller mig kvar i hobbyn.

kanske att man till sist, på sin dödsbädd, kan tala om vad en verkligt bra antenn egentligen är :)
 
Ja, detta är ett intressant spörsmål
Under snart 40 år har jag tillverkat och sålt antenner.
Jag vågar med stor säkerhet hävda att kunskapen kring vad antenner egentligen är och vad de verkligen utför har kommit att sjunka långt ner på skalan av allmänt hållen kunskap hos radioamatörer.
...
Men radioamatörer då? Behöver inte de såna kunskaper då? Jo, men det blir allt svårare att få den eftersom det blir allt färre som kan förmedla sina kunskaper.
På sätt och vis ger detta ny-gammalt utrymme för experimenterande och införskaffande av egna erfarenheter. Det är just bara det faktum att antennteori är utsatt för ett kraftigt undertryck och högst troligt kommer att leda till ett, i det närmaste, totalt vacuum i framtiden.
I den understrykna delen av sitt inlägg sätter FUD fingret på något viktigt som vi diskuterade mycket kring när den framtida inriktningen och Målbilden för ESR knådades i referensgruppen.

Just det faktum att många äldre amatörer har goda kunskaper är något som behöver tas tillvara och föras vidare till nya amatörer innan kunskaperna går förlorade. Det här gäller såklart fler områden inom vår hobby än antennkunskaper.

Vi formulerade oss kring så här detta "ESR strävar efter att tillvarata den kunskap och erfarenhet som medlemmarna besitter och sprida den via föreningens tekniska forum och skrifter."
 
Last edited:
FUD skrev; "På sätt och vis ger detta ny-gammalt utrymme för experimenterande och införskaffande av egna erfarenheter. Det är just bara det faktum att antennteori är utsatt för ett kraftigt undertryck och högst troligt kommer att leda till ett, i det närmaste, totalt vacuum i framtiden."
----

Ibland när jag experimenterar med antenner slår det mig att allt jag gör och upptäcker redan gjorts och upptäckts av andra. Alltså är det helt onödigt och slöseri med tid. Det jag gör är ju bara att återupprepa samma experiment som andra gjort för snart hundra år sedan. Vill jag ta reda på något grundläggande om antenner så finns det mesta i den äldsta litteraturen från 1930-talet fram till kanske så sent som 50-talet. Kunde vi inte nöja oss med det.

Varje ny generation radioamatörer börjar om på ruta noll och ställer sina frågor, vilken radio är bäst och vilken antenn skall jag köpa. Det tillverkas dipoler och vertikaler som det gjorts av alla våra föregångare allt sedan 20-talet då amatörradion formerades. Man kan dra ut valfri årgång av QTC, QST, ARRL Handbook eller andra tidskrifter och böcker och finna snarlika beskrivningar på vanliga standardantenner som alla kan kokas ner till att tillhöra grupperna öppen dipol eller sluten loop. Inget nytt under solen här inte. Samma gamla sanningar.

Så å ena sidan kunde vi ha nöjt oss med vetskapen om att allt redan gjorts och därför inte behöva göra något själv. Men å andra sidan så är det ju kunskapsuppbyggande och spännande att repetera de experiment som andra gjorde 1930 för att få egen personlig erfarenhet att bygga vidare på.

Det jag tycker mig se och som är särskilt tydligt inom skolan är att förr i tiden var det lärarna som utbildade eleverna medan det nuförtiden verkar vara mer fokus på att eleverna skall undervisa sig själva på något sätt där läraren fått mer administrativa arbetsuppgifter. Samma iakttagelser har jag gjort inom amatörradion där det nuförtiden är vanligt att ganska gröna amatörer berättar för andra ännu grönare hur mycket bättre en dipol tillverkad med svart FK-kabel är än en med gul-grön. Eller hur dubbel extended G5RV är hela två S-enheter bättre än en standard G5RV. Har man inte balun på sin dipol så går det inte alls att nå ut och en massa liknande myter.

Allt detta spekulerande beror så klart på att de som varit med länge i hobbyn och skaffat sig gedigna erfarenheter och kunskaper defacto blir färre och färre och att de inte längre är lika motiverade att föra vidare sina kunskaper i nästa led. Det finns flera orsaker till detta och roligast är att hjälpa någon när denna någon bevisat för mig att det finns ett äkta intresse av att lära och suga åt sig nya kunskaper. Att hjälpa någon försöker ta genvägar och köpa sig fri från att behöva lära sig är inte alls lika roligt. Då känner man sig ofta utnyttjad istället?
 
Hej Bjarne, Bengt och alla andra!

Detta med antenner har alltid fascinerat mig genom alla år och det har blivit en hel del trådantenner LW`s Rhombick`s
naturligtvis dipoler och vertikaler. Bor så till att inget är omöjligt.

Vad som är en bra antenn, syftar ju helt klart till vad jag har för avsikter, DX, "inomskärs" eller från punkt A till B.

Detta är ingen bra antenn men en roligantenn. 1994 fick jag för mig att införskaffa ett MFJ259 antenn instrument, dyrt redan då, men insåg att detta skulle jag ha gjort långt tidigare. Så mycket kul som jag haft sedan dess!

Den 8 juni detta år fyllde jag 50. Då fick jag det årliga besöket av Uffe SM0AXV (SK). Vi satt och pokulerade kring vad instrumentet var kapabelt till, då vi fick den glimrende idèn att prova avstämma ett träd(!) Det var ju rätt årstid för att utnyttja den stigande saven i dessa. Sagt o gjort..tog med oss en näve 5" spik och ett jordspett. Vi slog in spiken ungefär 2m upp i stammen drog en wire från spiken ner till jordspettet, sedan sökte vi en match via krokodilklämma från wiren till instrumentet.

Sökte träd av olika arter runt om här. Det visade sig efter mycket traskande och testande att vi skippade sälg, al, asp, björk och tall. Var lite skraj att vi skulle behöva "släpa med" oss ett batteri långt ut i terrängen (Vi var båda lite bekväma).

När vi kom hem efter ett som det såg ut negativt resultat, fick syn på en jättehög (23m enl. min höjdmätare) GRAN. Den stod (stormen Hilde har fällt de denna vinter, tur kåken klarade sig) - alldeles utanför schaket ! :rolleyes:

Ibland blir man blind av alla träd i skogen och ser inte resursen strax utanför knuten.

Gammamatchade den enl ovan, minns inte nu resultatet i mätvärde men måste varit godtagbart enl. följande: Nu behövde vi bara dra ut en elledning från kåkens utvändiga uttag fram till granen 15m bort.
Hade en färdig stationslåda m. matchbox och min gamla IC735, avstämde härligheten på 7 mc CW-delen och körde ut ett CQ.

Fick ett QSO med en ryss i Rostock, som öppnade med ett "Hello Anneli" :eek:

Det visade sig att en av mina döttrar som oxo var hemma för att beklaga ålderstrecket, var tgfst i flottan vid samma tid, hade dagen innan haft QSO med ryssen:D Därav hälsningsfrasen. Vi fick rapporten 579 !! Effekten vi körde var c:a 80W.

Sa åt AXV att det var märkligt att det gick så pass bra. Han svarade med glimten i ögat "Ja men det ser du väl att alla långa grenar pekar åt söder, det kanske blir riktverkan"....

Alltså portabelantennfrågan är löst. Antenninstrument, kabelstump,jordspett spik och hammare samt en kofot för att avlägsna intrånget efter väl förättat värv är allt som behövs :cool:

73 Uffe -CIQ
 
ULF de APQ

Kul experiment, men det var nog tilledningarna till gran och jordspett och tråden i gammamatchen som stod för radieringen - inte själva granen.

73
Bengt
SM6APQ
 
Kul historia med flera poänger Uffe!

APQ:s hypotes är också intressant. Förvisso kan 2 meter tråd, med tilledningar utgöra en hyfsad strålare på 7 MHz, fast nog tror jag att en gran, som fått dricka sig otörstig, i någon mån kan fungera som ledare för HF. Det skulle faktiskt vara kul att försöka utreda, även om det förståss är svårt att helt komma ifrån tilledningar...

/Lasse
 
Ja, grabbar APQ och BDZ - men nog matchar den en PV (eller vad det heter)? Bli inte sur nu dco, jag bara konstaterar vad jag faktiskt har upplevt.
Ska f-n i mig prova den i nåt liknande portabeltesten, kommer du loss Lasse - om läget tillåter?

Skoj att du Bengt svarade, har haft mycket kul med det noninduktiva motstånd på 800 ohm du skänkte mig. Bl.a. i rhombicken på 4x170m, den blev för svår till sist att hålla i luften. Fick åka runt (snöskoter) i mina korridorer i skogen 680m och slå av is. Efter några år blev det en V-beam sedan en LW tills en dag den tröttnade helt, så ock operatören.
73 /Uffe SM3CIQ
 
Tack för inbjudan Uffe! Fast om du ska köra med en PVA i portabeltesten, så anmäler jag mig till trossplutonen! ;)
 
OK, men förstår inte vad ni menar med "tilledning" riggen stod vid granens fot, trådarna /jord resp gamma / gick direkt till manuella riggen (tunern) den enda "tilledning" jag kan se är 15 m elkabel. Kan denna ha strålat?
/Uffe -CIQ
 
Antar att det är själva gammatråden och anslutningen till den och till jord, som Bengt, APQ avsåg.

/Lasse
 
Back
Top