En LISN för dc

SM0GLD

Vänsterhänt
Trots att vi har både R&S och Schwarzbeck på jobbet kännde jag behov för en liten LISN att ha på sin personliga labbplats.

För att mäta helt enligt normerna krävs att man har utrustning som ofta är väldigt dyr.
Man kommer dock långt med enkla hembyggen.
Denna LISN är avsedd för mätning på dc-matade apparater och är byggd enligt EN55025.

Så här gjorde jag....

Kopplingen ser ut så här.
DIY LISN.JPG
Det hela består av en spole avslutad med en impedans motsvarande 1uF i serie med 1ohm.
På mätutgången en kopplingskondensator, 10dB dämpare och ett transientskydd bestående av två st zenerdioder.
Transientskyddet är MYCKET VIKTIGT! då det skyddar ingången på analysatorn / mätmottagaren.
Detta ska byggas up i två lika delar, en för plusledningen och en för minusledningen.


LISN_components.jpg
Ingående komponenter.

LISN_5uH_coil.jpg
Spolen är lindad på ett VP-rör och försedd med svarvade ändstycken.
OBS! Denna spole är på 5uH, inte 50uH som det står i schemat.

LISN_pcb.jpg
Det lilla kortet med 10dB dämpare och transientskydd fixade CAD-master, SM0IXY.

DIY.jpg
Allt på plats i en plåtlåda.


/Micke
 
Last edited:
Ett liknande bygge gjorde jag får nåt år sen, jag hade det till att skjuta in HF i ett switchagg under belastning för att se om reglerkretsarna stod pall.
Likadan fast tvärtom kan man ju säga, jag får damma av den lådan och "vända" på den så jag kan sniffa DC-skräp med speckan enligt ditt recept.

Gjordes det fler mönsterkort till dämparen? isåfall är jag spekulant på två stycken :)
 
Jo den kan användas åt båda hållen om man vill.
Dåde mäta ledningsbundet på ingången och utgången och även användas för immunitetsprov.

Vet inte om jag vågar säga hur många pcb vi beställde:D

/Micke
 
Jag tror jag fattar vad den är till, men du/ni får gärna beskriva användningsområdet lite utförligare. Hur skall LISN uttydas?

m.v.h.
SM5OCI Per
 
Jag tror jag fattar vad den är till, men du/ni får gärna beskriva användningsområdet lite utförligare. Hur skall LISN uttydas?

m.v.h.
SM5OCI Per


....flåt....att jag är otydlig ;)

En LISN, "Line Impedance Stabilisation Network" används för att mäta ledningsbundna störningar från diverse olika elektriska apparater. Denna "burk" ska alltså emulera en typisk ledningsimpedans i dc matade miljöer.
Man måste alltså ha en impedans att mäta emot. Det går ju inte att mäta emot kondingarna på utgången av ett spänningsagg, det är ju rena kortslutningen.

I mitt jobb måste jag se till att mina konstruktioner möter de normer som gäller map ledningsbundna störningar.
Detta bygge hjälper mig att mäta lika från gång till annan. Jag får alltså en referensimpedans som jag kan "lita" på.

/Micke
 
Om man (som jag) inte har en analysator, hur mäter man med en mottagare då, sveper man över ett misstänkt frekvensspan?
Snyggt bygge förresten!....;)
 
Om man (som jag) inte har en analysator, hur mäter man med en mottagare då, sveper man över ett misstänkt frekvensspan?
Snyggt bygge förresten!....;)

Om du har en SDR-rx så är valet lätt.
Annars måste du plotta kurvan baserat på det du hör i din HF-rx, bökigt!
Kanske kan du nöja dig med att bara lyssna över vissa band och konstatera om det finns störningar eller inte.

en analysator är givetvis att föredra.

/Micke
 
En liten undran över transientskyddet. Blir det inte för mycket kapacitans med zenerdioder utan förspänning? Kanske bättre att sätta dem bredvid varandra med en switchdiod i serie med var och en? Databladet för BZV49 säger max 450 pF vid 0V, dvs i normalfallet vad jag kan förstå. Seriekopplat blir det hälften, men ändå ganska mycket. -3 dB med 225 pF och 50 Ohm får jag till 14 MHz, men det kanske räcker?

/Jan
 
En liten undran över transientskyddet. Blir det inte för mycket kapacitans med zenerdioder utan förspänning? Kanske bättre att sätta dem bredvid varandra med en switchdiod i serie med var och en? Databladet för BZV49 säger max 450 pF vid 0V, dvs i normalfallet vad jag kan förstå. Seriekopplat blir det hälften, men ändå ganska mycket. -3 dB med 225 pF och 50 Ohm får jag till 14 MHz, men det kanske räcker?

/Jan

Jo detta är ett problem.
Jag har provat flera varianter på transientskydd.
Zenerdioder och korslagda 1N4148.
Kanske hittar jag några bättre dioder om jag lägger manken till.
I vissa konstruktioner ser man en likriktarbrygga med en zener på utgången.

Ska kolla upp vad R&S använder.

/Micke
 
Man bör vara lite försiktig, eller i alla fall uppmärksam, när en transientdämpare används
efter en LISN. Mäter man på en pryl som stör rejält kan nivåerna bli så pass höga att
dioderna börjar leda med helt stôlliga mätresultat som följd.

Eftersom transientskyddet finns före analysatorn/mottagarens egna dämpsats kan man
nte köra med det vanliga tricket att dämpa för att kolla om något är överstyrt - överstyrningen
är ju FÖRE analysatorn. Det är annars starkt rekommenderat att dämpa t.ex. 10 dB när man
mäter på något som stör mycket för att kolla om analysatorn är överstyrd. Minskar nivåerna
mer än 10 dB kan man vara säker på att det var överstyrt. Var kritisk vid mätning...

Ett bra dokument om detta: http://www.elmac.co.uk/pdfs/limiter_hazard.pdf

HP 11947A är en bra transientdämpare som också har ett HP-filter. Finns inte att köpa längre
men kan byggas själv: http://www.home.agilent.com/upload/cmc_upload/All/11947-90006.pdf
 
Ja en limiter kan verkligen ställa till det om man har otur men utan limiter kan det gå riktigt illa.

Så här har R&S gjort i sin ESH3-Z2 transientlimiter.

ESH3_Z2.JPG

Tyvärr har dom även begränsat bandbredden och jag vill mäta högre frekvenser om jag kan.

/Micke
 
Back
Top