En nedstämd nybörjare.

Thronborg

Member
Hej på er alla.
Som nybliven radioamatör har jag insett att ta Certifikatet var inte det stora hindret. Har fått min licens SA5BUC. Jätteglad, köper en KV och en FM transiever samt antenn och nu skall jag igång, men....

Börjar med att försöka hitta en bandplan och söker på internet, hittar massa olika Region 1, 2, 3 gamla, nya, omarbetade ????? Hade glömt bort att SSA måste ju ha på sin hemsida, gick till SSA.se och sökte på "bandplan", inga träffar. (Ingen lätt hemsida f.ö).

Jag vill ju komma igång, tänkte det var lättast på 144-146 och hittade en gammal bandplan där man får sända SSB, men..... Jag har inte SSB på min IC-E92, bara FM, FM-N och DV, har jag köpt en Radio jag inte kan använda?

Jag börjar ingående läsa flera lokala föreningars hemsidor om hur jag kommer igång. Vilken frekvens får jag använda och skicka tex. ett allmänt anrop på. Men det fanns ingen info vare sig hos SSA eller dem, ett språk som för mig som nybörjare är rena fikonspråket, där alla kallar varandra FKR, GUZ, LAH, jag förstår innebörden men som nybörjare var det inte kul, man kände sig ännu mera utanför.

Söker vidare och hittar en blogg, toppen tänkte jag här måste svaren på hur jag kommer igång finnas, men här var det om än ännu mera obegripliga för mig nya ord och förkortningar som: keps, ISS, NRAU, Repeater, fyrar, Rävjakt.

Har inte ens hittat vilken frekvens som gäller för mitt första allmänna anrop.

Finns det någon som har en länk för en nybörjare och hur man man får till sin första anrop? :confused:

Ole
 
Hej Ole och välkommen hit,

Du finner bandplanerna för VHF/UHF på SSA:s sida under Sektioner & Distrikt och sedan under VHF/UHF/SHF och sedan i toppmenyn under bandplaner och sedan i vänstermenyn under det bandet du är intresserad av.

För kortvåg finns den under Sektioner & Distrikt + samma procedurer.... men HF.

Du kan även kika på ESR högt upp i vänstermenyn under rubrikerna Radiotrafik, LF MF HF samt VHF UHF Micro. Där finner du en del matnyttigt, bla a en svensk översättning av IARU:s HF Handbook med diverse trafikprocedurer och tips.

Annars har SSA en bok som heter Trafikhandboken där allt som man behöver veta finns med.

/Bengt
 
Tack för ditt snabba svar.
Toppen, så denna gäller i Sverige.
Men varför finns det SSB? Är det inte bara FM på 2 meters bandet?

Får jag tex. använda hela
145.2125 – 145.5875 V17-47, förutom RTTY 145.300,
Är den allmänna anropsfrekvensen alltid FM 145.500 och sedan byter man till någon annan efter kontakt?

Kanske dumma frågor.

Thronborg SA5BUC
 
Hej igen och tack för alla snabba svar nu börjar det kännas bättre.

PTS Post och Telestyrelsen skriver bara.

144-146 Amatörradio och Amatörradio via satellit.

Inget om sändningssätt FM, SSB. Verkar ju enligt dem som det bara är att köra på. Kan ju inte vara möjligt.

Thronborg SA5BUC
 
Om det gäller 2 m så har SSA den bästa informationen under de flikarna jag nämnde. Du kan inte rätta dig efter PTS uppgifter eftersom de enbart anger bandgränserna.

Radioamatörerna har gemensamt kommit överens om hur de olika banden skall fördelas mellan olika användningsområden och de rekommendationerna finns bl a på SSA:s sida,

Gå in där och läs noga igenom förtexten och studera tabellen. Det finns också separata listor över repeaterkanalerna och vilka frekvenser dessa använder.

Ta dig tid att studera dessa saker noga så blir det lättare att komma igång på rätt sätt.

/Bengt
 
Ett tips är att LYSSNA mycket innan du ger dig på att sända. När du lyssnat runt på kortvågsbanden kanske några veckor eller iaf. några dagar så är mitt nästa tips att inte göra allmänt anrop utan att svara på någon annans först.

Eric SA5BKE
 
Tusen tack SSAs frekvenslista skall jag printa ut och lära mig.

Bra ide att lyssna först. Vilken frekvens, FM, FM-N eller DV är störst möjlighet att hitta någon?. Har lyssnat nu i 2 timmar och scannat men det är tyst.

Thronborg SA5BUC
 
Vad gäller 2m så är väl störst chans att hitta någon på FM på repeatrarna.

Eric SA5BKE
 
Men varför finns det SSB? Är det inte bara FM på 2 meters bandet?

Thronborg SA5BUC

Nejdå, alla (smalbands-)trafiksätt är tillåtna. SSB är populärt för långväga kontakter, särskilt under testerna (test är här en förkortning av contest - tävling) första tisdagskvällen varje månad.

Och jag kan hålla med om att det finns många begrepp att hålla reda på i jargongen. När jag som nybörjare började läsa SSA:s tidning QTC en gång i tiden var det inte mycket jag begrep...
 
Ett hett tips är att kolla när det går tester. På 2m och 6m är det full fart när det är testdags. Dock inga som kör FM utan det är mest CW och SSB som gäller. Repeatrar borde inte vara något problem. Bara att programmera in och köra ett allmänt anrop. Dock är det inte så vanligt att folk svarar på CQ på repeatrar. Men man får inte ge upp. Det vanligaste är nog att ett par radiopolare snackar med varandra.

Tipset att lyssna först är ganska bra faktiskt. Man får en känsla för hur andra kör osv. Själv är jag nog mest testkörare och DX:are på högre frekvenser (6m, 2m).

Som jag ser det så är min FM-tranceiver mest en "snabbtelefon" för FM i bilen. I övrigt så blir det mest SSB eller digitalmoder för min del.

För övrigt, välkommen till eterbanden :)

73 de Kai
 
Börja med den repeater som finns på din ort där du bor (var bor du?) eller närmaste ort, se gärna Tages repeaterkartor som också finns via SSA:s hemsida på samma ställe som Bengt -EQL i inlägg #4 ovan, jämför även med tabellerna.

Själv är jag inte aktiv på 2 m, men det kan vara lite låg aktivitet, som gör att du kanske inte hör något. Det kan tom hända att repeatrar som finns i listorna är tillfälligt avstängda pga renovering eller andra skäl.
 
Hej igen
Toppen. Hittade också bandplanerna på SSA. Jag antar att det är de på SSA som är de mest aktuella?

Thronborg SA5BUC
 
Thronborg, bestämde du dig bara att bli radioamatör bara sådär, utan att ha lyssnat på, eller i vart fall kommit i kontakt med amatörradio på ett eller annat sätt innan?
 
Jag ställer samma fråga som VDT här ovan. Det är intressant eftersom det i en annan tråd här på forumet just nu diskuteras utbildning, kompetenskrav för cert och vad som lockade gårdagens och dagens nybörjare att bli radioamatörer. Vad tyckte just du var lockande med amatörradion?

SA6APZ
 
Min bakgrund.
Jag är 54 år och har alltid varit intresserad av teknik och när jag var 13 började jag bygga olika små elektronikprojekt som man kunde beställa på Hobbex på den tiden.

1975 körde jag trimmad PR radio tills Televerket och polisen kom och hämtade hela rasket, hela väggen full med QSL kort så det var ju bara att erkänna. Ung och dum.

Utbildade mig till Radio och TV tekniker, ja det är sant, och jag jobbade med att reparera radio, TV, video under ett antal år.

1984 fastnade jag i datorvärden med en Mac. Och i datorvärlden har jag varit sedan dess. Numera gör jag elektronik konstruktioner och programmerar microprocessorer. Intresset för elektronik och radio har alltid funnits och jag har under alla år varit sugen på att ta cert. och 2011 gjorde jag det.

Som svar på er fråga
Radio är speciellt och är jättekul oavsett om man lyssnar eller sänder, just den här oförutsägbarheten att du inte om och vad du kommer att få in på din radio. Alla dessa parametrar. Det är otroligt roligt. Dessutom är jag nattmänniska. Skulle också vara kul och labba och utveckla digitala sändningssätt så småningom.

MEN

Jag är otålig, Med datorers ettor och nollor finns inget utrymme för trial & error. I "HAM" världen handlar det just om det, att det finns 29 olika sätt att öppna en Repeater på. I den värld jag är skulle det vara oacceptabelt. Det är nog det som är mitt problem och det får jag naturligtvis vänja mig vid, och lära. Det är ju trotts allt det som är en del av charmen med radio.

Med vänliga hälsningar
Ole SA5BUC
 
Back
Top