Hej alla och framförallt hej på dig Thronborg!
Jag är också nybliven radioamatör och instämmer till stor del av vad du hittills skrivit i tråden. Jag gjorde som du och körde självstudier med just den boken du nämner. För min del var, och är jag fortfarande, fantastiskt bortskämd med folk i min närhet som varit radioamatörer sedan 80-talet. Naturligtvis har jag haft stor nytta av deras praktiska råd och tips under resans gång, samt att jag spenderade ett par veckor i somras med att lyssna på brorsan som körde en del DX.
Du skrev tidigare att du kommer från en värld med ettor och nollor och därför känns det något märkligt för dig att öppna en repeater på 29 olika sätt. Jag håller helt med, men det är troligtvis vårt kontrollbehov som ställer till det för oss.
För mina första, något staplande, QSO'n letade jag upp diverse hemsidor på nätet som talade om vilka repeatrar jag skulle kunna tänkas använda. Gissa om jag blev frustrerad när det på en hemsida stod skrivet att på en repeater skulle man ha - 2MHz och en annan sida sa +1.6MHz på samma repeater. Så, vad jag gjorde var helt enkelt att prova mig fram när det var dubbeltydig information. + och - shift, öppna med bärvåg, öppna med 1750-tonen osv. När någon svarar i etern eller när repeatern öppnar och rapar information såg jag det som ett lyckat försök och gjorde därför en notering för mig själv.
Hemsidorna är jättebra, eftersom det finns information som man kan ta till sig på ett enkelt sätt. Nackdelen är att när webmastern inte längre tycker det är lika kul att uppdatera informationen så ligger sidan kvar på nätet, då till mycket liten nytta.
Vad vill jag säga med detta? Jo, experimentera, testa, lyssna, försök, fråga osv. Det är ju en del av vad "radioamatöreri" handlar om!
Här kommer en länk till en bra sida som hjälpt mig och det mesta verkar vara uppdaterad information:
RigPix Database - Repeaters, Stockholm area (and beyond)
Lycka till
73 de sa0bvx