En Ringo för 17m

SA2CER

Well-Known Member
Har någon en trevlig ritning på en Ringoantenn för 17m ? Det skall vara aluminium.
Vill ha en "Lättuppsatt" antenn till min qrp-station vid resa, Vertikal. Man skall kunna ta med den i en bil eller i en bag rent av. Inga jordplansspröt!
Finns det någon sådanhär i kvartsvåg?
 
Hur lång antenn kan du leva med?

Ringo-antennen är väl 5/8-vl alltså 10.3m i ditt fall och visst ska den ha jordplan.
Masten som den sitter monterad på är jordplan.

Jag anser att en tråd som man slänger upp i ett träd är lättare att bära med sig, kanske en J-pole för 17m.

flå´t jag missade visst, det ska vara aluminium :)

/Micke
 
Jorå' visst får det vara jordplan -a' la "ring" men inte raka spröt ut i 90 graders vinkel. Kvartsvåg el halvvåg hade jag tänkt mig.
 
Ringen på en sådan antenn är väl samtidigt en anpassningsspole till 50Ω eftersom den är en 5/8-dels våglängd.
Rätta mej om jag har fel.

Du vill tydligen ha aluminiumrör. Klumpigt att ha med sig, men ingen kan hindra dig :)
Jag hade nog gjort en dipol, c:a 8 meter lång, och hängt upp den vertikalt.
 
Ringen på en sådan antenn är väl samtidigt en anpassningsspole till 50Ω eftersom den är en 5/8-dels våglängd.
Rätta mej om jag har fel.

Det är helt rätt, det är anpassning till 50ohm.
Botten på spolen sitter monterad på masten med galvanisk förbindelse, masten fungerar då som ett jordplan.
Koaxskärmen har kontakt med masten och fungerar också som jordplan om man inte har någon choke.
Spolen / ringen är bara en induktans, inget jordplan.

Denna typ av anpassning kan användas på 5/8 och 1/2-vl men inte på 1/4-vl.

Men visst kan man vrida ihop 1/4-vågs radialerna på en GP till något som liknar en spiral.

/Micke
 
eftersom den är en 5/8-dels våglängd.
Rätta mej om jag har fel.
Den klassiska Ringo-antennen är en halvvågsantenn inget annat.

Ringen (spole) är tillsammans med kondensatorn (som bildas av antennröret och fästet där plastisolatorn är dielektrikum) en parallellresonanskrets som samtidigt används som auto-transformator.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Eftersom en sådan antenn saknar jordplan, blir strålningsdiagrammet beroende av längden på maströret och koaxialkabeln. Har man tur kan antennen fungera bra. En bättre lösning skulle kunna vara ett kvartsvågsspröt av alu, kompletterat med några kvartsvågs jordplanstrådar, som kan rullas ihop vid transport.
 
Alternativt kan du ju använda dig av en antenn med rör, spole och toppspröt som i hopfällbart skick bara rymmer 45cm.
På bilden är min hemmagjorda Buddystick på ett vanligt kamerastativ, går på 10-20m utan problem, även på 30m förresten.

Jordplanen (3st 5m radialer) lägger jag bara ut på golvet/marken, avstämningen sker på med uttagen på spolen och finjusteras med toppsprötet som är 1,5m i utdraget skick. Den maximala längden på antennen är nästan 3m.
 

Attachments

  • beach1.jpg
    beach1.jpg
    8,9 KB · Views: 538
  • IMG_1292.JPG
    IMG_1292.JPG
    39,9 KB · Views: 53
  • IMG_1293.JPG
    IMG_1293.JPG
    31,5 KB · Views: 52
  • IMG_1294.JPG
    IMG_1294.JPG
    28,5 KB · Views: 47
  • IMG_1295.JPG
    IMG_1295.JPG
    37 KB · Views: 53
Last edited:
Byggde nyss en vertikal tråddipol för 20m. Till min nya lilla SSB QRP Tranciver MFJ-9420 12w. Radiatorn gjordes 9.4m. Radialen 4m. Stub 48cm och biten före stuben 2.98m. ....Ja, man blev ju 12 år på nytt! Hissade upp den på en lång träkäpp och mätade upp den. Behövde bara frisera ned radiatorn och motvikten lite så hade jag SWR 1:1 på 14.285 MHz. Den har bra SWR från 14.150-14.350 MHz faktiskt.
Körde en drös EU och avrundade med ett trevligt qso med N0UN i U.S.A som jag för övrigt talat med för ca ett år sedan.
Så jäkla KUL!!!!
-Alltså, Det här rekommenderar jag till ALLA, alldeles oavsett om ni kör stora riggar "Till vardags" -Sånt här är verkligen roligt!

Antennritning: http://radio.thulesius.se/PDFs/7_Band_vertical.pdf
Fick den av SM2UVU Och det är en liknande SM0GLD föreslog. Jag valde att bygga den ihoplödd för endast 20m-bandet.
Alla borde ha en! Den är sinnessjukt bra helt enkelt.
 
Last edited:
Länken till Tilmans sida och priset på det 10m höga glasfiberröret (84 Euro hos DK9SQ Walter, 79 Euro på spiderbeam) gör att projektet faller för min del. Tänker dock göra själva antennen och testa att hänga upp den i ett träd, då måste dock en anordning för att skjuta iväg den bärande tråden till antennen fixas.

SA2CER: Var din träkäpp 10m lång?
 
Last edited:
10m glasfiberspö 349:- hos jensenfiske.se.
Har köpt 4st till diverse antennprojekt.

/Micke
 
Metspön brukar vara för veka i toppen för antennprojekt - hur lång blir
den användbara delen av ett sådant 10m spö, Micke?
 
Här är min qrp antenn ,ett måttband på ett såkallat metspö ,fastsättningen i jorden är ett torkvinda ställ ,bara skruva ner i marken.

Stig
 

Attachments

  • SSL12044.JPG
    SSL12044.JPG
    77,6 KB · Views: 53
  • SSL12046.jpg
    SSL12046.jpg
    99,8 KB · Views: 54
  • SSL12061.jpg
    SSL12061.jpg
    95,7 KB · Views: 38
  • SSL11972.jpg
    SSL11972.jpg
    103,2 KB · Views: 41
Här är min qrp antenn ,ett måttband på ett såkallat metspö ,fastsättningen i jorden är ett torkvinda ställ ,bara skruva ner i marken.

Stig

Hur matar du antennen? Typ krokodilklämma direkt på måttbandet?
 
Länken till Tilmans sida och priset på det 10m höga glasfiberröret (84 Euro hos DK9SQ Walter, 79 Euro på spiderbeam) gör att projektet faller för min del. Tänker dock göra själva antennen och testa att hänga upp den i ett träd, då måste dock en anordning för att skjuta iväg den bärande tråden till antennen fixas.

SA2CER: Var din träkäpp 10m lång?

Nja, min träkäpp var en nersågad ungbjörk, lagom smal. ;) Bara som testredskap, Den var väl ca 8m så antennen fick sitta en aning på trekvart. Ändå gick den så bra.
 
Back
Top