En-rörs transceiver för 80 m

Ja du Bengt, detta påminner mig om när min far -7ASQ och min morfar -7YE satt vid köksbordet och skissade. De pratade om olika kopplingar, kristaller, spolar kondningar..mm.
Jag var väl en 5 år gammal.CW hördes i hela huset, hela dygnet. Hemmbyggen fanns på skrivbord i garderober . NOSTALGI! Man blir tårögd!
 
Last edited:
Jaså SM7YE... Det var en kändis på 30-talet. Jag kikade i arkivet här och jag citerar ett par rader ur ett gulnat malätet papper; "..... Jo, 7YE:s yl är ju så gott som fullfjädrad ham , och YE säger att hon snart kommer i luften. Pse tri, 7YL är vakant än! YE har börjat gå över till foni nu." Saxat ur en rapport från distrikt 7 skriven av Herr H.G. Gejvall SM7YT - DL7 hösten 1934.

Blev frun radioamatör och hur gick det med telegrafin i huset dygnet runt, fick de ljuva tonerna stryka på foten till förmån för kolkornsmikrofonerna och AM på 80 metersbandet?

PS! Har suttit en stund här i kväll och läst de gamla pappren och det var helt klart bättre förr, inget snack om den saken.;)

Har du några fotografier på radioapparaterna kvar i albumen?

/Bengt
 
Nej mormor blev inte radioamatör och morfar -7YE mixtrade med foni ett kort tag. Han mixtrade även med SSTV tillsammans med Kalle Tjäder -7IA och Leonid Schipshjenko ( vet ej vilken signal han hade) Min mamma( då 11 år gammal) fick tala tydligt ur en sagobok in i den hemmabyggda kolkornsmickrofonen (som jag har liggande här). Test av ljudkvalite på 80 am skedde mellan morfars radioschack och gammelmormors affär. 300 meters distans. Hur stor effekt vet jag ej. Morfar fortsatte med CW tills han gick QRT 1963 (pga sjukdom,frid över hans minne) Bilder, QSL och delar av hemmabyggen finns hos mig också. Har några lådor att sortera. Jag håller med dig Bengt, det var bättre förr!!

73´s // Lars -7HWD (3´dje övertonen av -7YE.)
 
Last edited:
Efter en självsvängande kväll så är nu sändardelen i transceivern också klar. Det tidigare publicerade schemat för mottagaren har kompletterats med en handfull komponenter på väl valda ställen. Några motståndsvärden har justerats för att finna en bästa kompromiss mellan sändning och mottagning. Nu gällande schema för hela transceivern, nedan.

Smoke test

När allt kopplats klart och spänningen slogs till så tutade högtalaren kring 500 Hz men full styrka. Det tog en god stund att kurera denna oönskade återkoppling som berodde på illa valda jordpunkter i chassiet. Men efter en stunds funderande så ringades problemet in. Två avkopplingskondensatorer flyttades och mottagaren blev lugn igen.

Orsaken till återkopplingen var att sändarens utgång är kopplad direkt till mottagarens ingång samt till antennen. Det krävdes lite handpåläggning. Ingen S/M-omkoppling är nödvändig här. Dock kostar det c:a 1 dB av uteffekten och c:a 6 dB på mottagarkänsligheten. Men som tidigare konstaterats så är mottagaren känsligare än den behöver vara. 6 dB lägre känslighet gör att bandet låter lite lugnare på kvällstid.

attachment.php


Mottagaren täcker nu 3490-3610 kHz. Sändaren (Pentoden i PCL82) är kristallstyrd på 3560 kHz och lämnar 5 Watt (+37 dBm) i 50 ohm. Nycklingen av kristallen är måhända lite udda men fungerar bra så länge kabeln till nyckeln är kort och av lågkapacitanstyp. Helst skulle väl 300 ohms bandkabel användas här för att hålla kapacitansen låg så att kristalloscillatorn inte försöker tjuvstarta i läge mottagning.

Någon S/M-omkoppling finns inte. När telegrafinyckeln trycks ner så byter Pentoden funktion från att vara mottagarens LF-förstärkare till sändarens effektoscillator (Vågtyp A1). Tonen låter inte helt perfekt men fullt godtagbar. Få motstationer kommer att höra skillnad på denna lilla QRP-transceiver och en modern plastradio.

Om man vill köra tonmodulerad morsetelegrafi (Vågtyp A2) så går det bra att ansluta lämplig LF-förstärkare på högtalarutgången och mata in en sinustton. Högtalartransformatorn fungerar då som modulationstransformator. Om en mikrofon ansluts istället för tonoscillatorn så blir det amplitudmodulerad telefoni (Vågtyp A3). Jag provade som hastigast att modulera ut en 1 kHz ton och det lät inte allt för illa. Kanske kan man nå 50-60% modulering innan det klipper i topparna.

Nästa delprojekt blir ev en inbyggd telegrafinyckel, där hävarmen och knoppen kan få sticka ut strax till vänster om återkopplingsratten. På så sätt går det säkert att få till perfekt nyckling. Jag har noterat att oscillatorn ligger precis på gränsen att vilja starta när nyckeln är uppsläppt och om man då finner en kristall med högt Q-värde så är det så att säga kört.

En sak till återstår. När antennen tas bort och utgången blir obelastad så självsvänger mottagaren för full hals, nästan så att konen i högtalaren vill lämna lådan. Men det ska nog gå att finna en lösning på detta också.

Lyssnar i DX-delen på 80 m nu kl 00.40 när jag hamrar ner detta inlägg. W1MK brakar in med riktigt stark signal.

/Bengt
 

Attachments

  • 16.jpg
    16.jpg
    37 KB · Views: 600
Last edited:
Jag funderade förut på hur du skulle hitta sändningsfrekvensen med mottagaren. Tar sig RX-signalen genom pentoden vid sändning så det går att få en beat-ton vid lämplig inställning av potten?

/Roland
 
BRF SMXA DE EQL

Jag kommer att lägga till ett reglage för intoning av mottagaren. Just nu fungerar det så finurligt att om jag tar med handen runt de två korta trådarna från kristallen ut till telegrafinyckeln och klämmer åt lite försiktigt så börjar kristallen svänga med ytterst svag signal. Ju hårdare jag klämmer ju mer utteffekt.

attachment.php

Hela uppställningen kopplad till uteffektmetern, med en vikt på telegrafinyckelns knopp - för kontinuerlig sändning.

Det behövs inte många pF för detta och i sak så skulle en återfjädrande pinne på fronten kunna skjutas in i ett metallrör så att man via denna kondensator får fart på kristallen. Lägsta intoningsnivå där kristallen svänger stabilt motsvarar c:a - 80 till 90 dBm vilket blir ungefär S7.

Igår när jag labbade med att lösa LF-återkopplingsproblemet noterade jag att denna oönskade återkoppling kan användas positivt. Genom att kontrollera hur mycket av LF-signalen som kopplar genom antennlinken och via 180 pF kondensatorn in på mottagarens återkopplingslink och in på triodens styrgaller så får man en variabel Q-multiplikator för LF. Det fungerade bra och ger mottagaren ungefär samma selektivitet som Drake 2B med 2BQ. Tonfrekvensen som återkopplades var drygt 500 Hz och det passar ju bra tycker jag. Man får dock tänka på att vända lindningarna i mellantransformatorn så att återkopplingen inte kommer i motfas. Därmed skulle det också gå att lägga till en polväxlingsomkopplare för att koppla in och ur Q-multiplikatorfunktionen.

attachment.php

Power 5 W output Key Down, mätt på SRA uteffektmeter noggrant justerad mot känd effektreferens.

För en stund sedan kördes ett 2 X A1 QSO med Göran SM7DLK som rapporterade 599+ samt svagt chirp på tonen. Härmed förklarar jag en-rörstransceivern för invigd.

/Bengt

EDIT; Lagt till bilderna som inte var framkallade när inlägget skrevs...
 

Attachments

  • 17.jpg
    17.jpg
    56,3 KB · Views: 508
  • 18.jpg
    18.jpg
    59,9 KB · Views: 529
Last edited:
Har du alltid så välputsat på labbänken Bengt? - Imponerande! :D

P.S. Räknestickan "gifter sig" med anrättningen som det brukar heta nuförtiden...

73/Lasse
 
Har du alltid så välputsat på labbänken Bengt? - Imponerande! :D

P.S. Räknestickan "gifter sig" med anrättningen som det brukar heta nuförtiden...

73/Lasse

Vad tror du döljer sig bakom pappskivan, räknesticka funkar nog bara på oss 50+ de yngre undrar bara vad det är för ful linjal ;)
 
En-rörs transceiver för 80 m

Räknestickan skall vara gjord av bambu för att vara autentisk. Plast duger ej.
Bästa 73
Ulf/sm4anq
 
Jag trodde inte det fanns någon så skarpögd som upptäckte räknestickan på bordet. De flesta går ju med skygglappar nu för tiden och ser inte verkligheten.

Men det är riktigt, räknestickan är av det moderna slaget och användes i slutet av 60-talet när jag gick på högstadiet. Någonstans har jag en kort riktig ingenjörssticka i skinnfodral från 30- eller 40-talet. Men kan inte hitta den i mina gömmor - vilket grämer mig.

Räknestickan är i alla fall en bra uppfinning som är snabb att använda och ger en särdeles god överblick och förståelse. Särskilt bra är den när man vill söka över skalan för att finna ett lämpligt tal som ligger i rätt härad. Lika bra som att arbeta med Nomogram men det är det väl bara jag och två till som gör i Sverige? :rolleyes:

/Bengt
 
Jaha, då är jag nog en av dessa två - nomogram är snabba och bra! Man behöver inte ens starta datorn...
 
Jaha, då är jag nog en av dessa två - nomogram är snabba och bra! Man behöver inte ens starta datorn...

VAaa, stänger ni av era?
Finns det någon räknesticke-app till android ;)

PS
Söker man i playbutiken så fanns det visst en hel flock, verkligheten(nåja) överträffar alltid dikten :)))
DS
 
Last edited:
En fundering.. Det är väl två rör inte ett? Visserligen delar de vacuum, men vacuum är ju ingeting och delar de ingeting, vad har de då gemensamt?
 
Lite teknisk filosofi är också ett sätt att börja en ny dag på - och inte det sämsta!

Mmm... fast det är väl det vi önskar, att de inte ska ha något gemensamt i sin omedelbara miljö, utan leva sitt liv som om de voro omslutna av var sitt glas.

Fast en sak har de ändå gemensamt - glöden!! :)

GM/Lasse
 
Om politikerna lever i en bubbla så kan man kanske säga att radioamatörerna lever i ett vakuum. Nu menar jag inte vi rörbyggare...

Nä nu får vi skärpa till oss och försöka hålla oss till trådens ämne och fokusera på projektet, dess funktion och hur transceivern ytterligare kan förbättras. Syftet med att publicera detta alster var ju att inspirera till diskussion och att visa alla de som aldrig byggt med radiorör att det inte krävs särskilt många komponenter för att få ihop en komplett radiostation som täcker halva jordklotet. Om man byter spolar till 14 MHz så når man hela världen med denna minimalistiska transceiver. Det är inte illa eller hur.

Konstruktionen visar också på hur enkelt en telegrafisändare kan byggas ihop. Mer komplicerat blir det om enkelt sidband (ESB)var målet. Då tillkommer ju minst en balanserad modulator och någon form av filter om nu man inte satsar på en fasningsexciter med matchade kondensatorer förstås. Även dubbelt sidband (DSB) är ett steg mer komplicerat än telegrafi även om en sådan sändare faktiskt låter sig realiseras med ett enda rör.

Till den som tycker eller tror att detta är ett mossigt projekt så kan nämnas att konstruktionen innehåller samma grundkomponenter i form av motstånd, kondensatorer, spolar och aktiva element som de hypermoderna radioapparaterna gör. Dessutom gäller samma matematiska formler och samband. Inget är nytt och det vi läser om grundläggande radioteknik i läroböckerna från tidigt förra seklet är tillämpbart än idag.

/Bengt
 
Visst är det ett kul projekt, det visar varför CW hade en sådan dominerande ställning bland amatörer under så lång tid.

Man skulle kunna "portera" konstruktionen till kisel. Har lekt med tanken. En fet ersätter trioden och kanske att man kan få någon effektmosfet som IRL510 att ersätta pentoden.

För egen del övergav jag rörteknologin för länge sedan, gillar inte den typ av "spänning" som den ger ;)
 
De höga spänningarna är nog det som skrämmer många och jag förstår att de som är uppfödda på 12 volt drar sig i det längsta för att mixtra med flera hundra volt som det är frågan om här.

Men gäller det bara en mottagare så finns det rör som fungerar utmärkt på c:a 12 volt anodspänning och oscillatorer med rör svänger ner till c:a 0,7..0,8 volt anodspänning. Det krävs dock att Q-värdet i kristallen eller LC-kretsen är högt. Men det går. Utnivån blir naturligtvis därefter, mycket låg.

Å andra sidan finns det risker med låg spänning också särskilt om man har aggregat som kan ge hög ström, t ex ackumulatorbatterier. Allt hemmabyggande kräver en portion försiktighet och strömbegränsade nätdelar. Ladda ur bleederkondensatorn, jorda hävarmen i telegrafinyckeln m m som det står i min B:90 här i bokhyllan. :rolleyes:

/Bengt
 
Har som sagt gått igenom ekluten och byggt med rörteknologin aven slutsteg/nätagg med flera kilovolt och säkrade med ampere säkringar. För att inte tala om alla äldre rörförstärkare man rotat i, huvva.

Det finns säkringar så jag fortsätter nog med lågvoltslösningar där de aktiva komponenterna är "ristade i sten" :)

Men kretslösningarna är som sagt intressanta och kan användas med moderna komponenter.
 
Last edited:
Optimering av kondensatorvärden

Även om apparaten nu fungerar "bra" så kanske den kan bli bättre. En sak som ofta förbises är val av avkopplingskondensatorer och dess kapacitansvärden. De flesta gör nog som jag, finner en lämplig kondensator i junkboxen med ett kapacitansvärde som är lagom stort så att reaktansen blir tillräckligt låg vid den frekvens som skall kopplas av till jord. Lagom värde sitter i ryggmärgen på några av oss men är inte särskilt exakt för den skull. Ibland utnyttjas kondensatorns serieresonans vilket ger betydligt effektivare avkopplingsverkan. Det finns lathundar och tabeller man kan ta hjälp av för att välja närmaste standardvärde för en viss frekvens.

När jag labbade med kristalloscillatorn häromdagen så noterade jag att oscillatorn inte ville starta ordentligt om ena benet på kristallen jordades. Jag var tvungen att ansluta kristallen direkt till katoden vilket fungerade utmärkt. Den enda skillnaden kopplingsmässigt är elektrolytkondensatorn på 25 uF i rörets katod men vars ekvivalenta serieresistans för 3,5 MHz kanske är för hög. Det är allmänt känt att elektrolytkondensatorer inte bör användas för HF-avkoppling, så det var i och för sig ingen överraskning.

attachment.php


För att mäta och jämföra olika kondensatorer kopplade jag upp en enkel testjigg baserad på testimpedansen 330 ohm som är samma resistansvärde som sitter som katodmotstånd. Man kan mäta på andra sätt men denna metod borde komma ganska nära sanningen. I vänster port i schemat ovan matar jag in signalen från nätverksanalysatorn HP8753D och i höger port tar jag ut signalen till analysatorn. Det är en enkel S21 mätning. DUT betecknar den kondensator som skall mätas upp.

attachment.php


Testuppkoppling med dels den 25 uF katodavkopplingskondensator jag använder i en-rörstransceivern dels en extra parallellkopplad 68 nF kondensator som har sin egenresonans kring 3,5 MHz och således bör förbättra avkopplingsverkan.

attachment.php


Centerfrekvens på plotten ovan är 3,5 MHz och Span 4 MHz samt 10 dB/ruta. Den gröna kurvan visar hur många dB elektrolytkondensatorn ensam förmår att koppla av signalen till jord. Dämpningen är c:a 56 dB vilket motsvarar en ekvivalent serieresistans i kondensatorn på c:a 0,6 ohm. I den gula kurvan har jag parallellkopplat 68 nF kondensatorn och justerat tilledningstrådarna (induktans) så att egenresonansfrekvensen blir exakt 3,5 MHz. Dämpningen ökade då till drygt 90 dB vilket motsvarar strax under 0,01 ohm ekvivalent serieresistans. Alltså nära nog noll och ett mycket bra värde. Nästan total kortslutning för 3.5 MHz.

attachment.php


I teorin fungerar det mesta perfekt men ibland kan det vara svårt att omsätta teori till praktik. För att visa hur mycket tilledningstrådarna på en avkopplingskondensator kan påverka resultatet så plockade jag först bort 25 uF kondensatorn. Justerade tilledningtrådarna på 68 nF kondensatorn till resonans på 3,5 MHz. Trådlängden var nu 1,5 cm i varje ände. Dämpningen är c:a 83 dB (gröna kurvan) vilket ger en ekvivalent serieresistans om strax under 0,03 ohm. Ett bra värde. Därefter förlängde jag de båda tilledningstrådarna 1 cm på varje sida och plottade den gula kurvan. Här ser vi att dämpningen minskade till c:a 58 dB vid 3,5 MHz vilket ger c:a 0,4 ohm. Betydligt sämre. Ganska trickigt det här. En 47 nF eller 0,1 uF kondensator ger betydligt mycket sämre avkopplingsverkan vilket man kanske inte tänker på när man tar den komponent som ligger närmast till hands på labbänken.

Tanken är nu att se om det går att få fram en testmetod för att verifiera att tilledningstrådarna för kondensatorn i den färdiga apparaten ger önska resonansfrekvens. Detta enbart för att det är intressant att försöka reda ut hur saker och ting fungerar i praktiken. Därefter skall jordpunkter och dess placering redas ut. Även detta är känsligt vilket ibland visar sig som självsvängning eller dålig förstärkning i hemmabyggena.

Någon här som har labbat med motsvarande mätningar och har synpunkter på mätmetoden?

/Bengt


.
 

Attachments

  • 23.jpg
    23.jpg
    19,1 KB · Views: 365
  • 20.jpg
    20.jpg
    94,6 KB · Views: 407
  • 21.jpg
    21.jpg
    72 KB · Views: 367
  • 22.jpg
    22.jpg
    76,7 KB · Views: 370
Last edited:
Back
Top