Jag har kollat oönskad oscillatorutstrålning på antennporten nu. Vid återkopplingen ställd för optimal känslighet så mäter jag -42 dBm. Maximal återkoppling ger -30 dBm.
Någon undrade hur bygget såg ut på undersidan så här kommer en bild på kopplingen enligt schemat i tidigare inlägg.
Som vi kan se så är det inte särskilt många komponenter som behövs. Alla utom två små NP0-kondensatorer är tidstypiska för 60-talet. Philips rullblock polyester är lika friska idag som när de tillverkades för 50 år sedan. Jag tror inte jag haft en enda sådan kondensator som fallerat. Klart bättre än de bruna och svarta Wima som vi kämpade med förr...
Bilden talar väl för sig själv. Glödspänning och 250 V anodspänning kommer in på de tre röda trådarna uppe till vänster. Den 9-poliga rörhållaren är av keramisk typ vilket rekommenderas i sådana här sammanhang. I det vänstra hålet sitter en tom spolstomme där tankkretsen till sändaren skall lindas. Även kristallhållaren är monterad men inte kopplad. Till höger om rörhållaren spolen för detektor och återkoppling. Potentiometern nere i mitten är återkopplingsreglaget och till vänster sticker fyra trådar upp från LF-mellantransformatorn som egentligen är en mikrofontransformator. Man får ta vad junkboxen erbjuder. I detta fallet blev resultatet bra.
Du som aldrig byggt med rör kan ta tillfället i akt att jämföra schemat med bygget. Identifiera de olika komponenterna och klura ut hur de är kopplade.
Det finns många sätt att bygga på. Ibland börjar jag med att göra en ganska detaljerad mekanisk ritning, ofta på frihand med blyertspenna. Som ledning för att få rätt proportioner på chassiet lägger jag ut nyckelkomponenterna på ett rutat papper, flyttar runt och tänker mig hur de olika ledningarna kan dras kortaste väg. Det händer att jag ritar mekanik i datorn och då kan man finlira in i minsta detalj.
I just detta projektet ville jag först utvärdera ett antal alternativa kopplingar och därför finns ingen mekanisk ritning. Inte ens en skiss med blyertspenna. En plåtbit klipptes till, bockades som ett U och de tre stora hålen punchades ur. Därefter monterades komponent för komponent på och de hål som behövdes borrades efterhand på frihand med en handhållen Dremmel. Det ena fick ge det andra och om något hål blev fel så borrades ett nytt.
Bygget på bilden har byggts upp och plockats ner ett tiotal gånger nu. En del av komponenterna ser därför lite vingabrödna ut. (Vingbrutna på stockholmska) Men det betyder ju inget i experimentfasen.
När mottagaren fungerar till belåtenhet så ger jag mig på sändaren som egentligen bara är att linda en spole och koppla in kristallen plus dra några trådar. Om allt går väl blir det då en komplett liten QRP-transceiver med c:a 6 W uteffekt för 80 m morsetelegrafi vilket räcker mer än väl för 2 X 599 kontakter med hela Europa och vid konditioner USA och Asien. Det var ju med den effekten vi forna C-amatörer körde våra första tusen QSO förr...
Kanske och om andan faller på så klipper jag till ett nytt chassie och snyggar till mekaniken så att rattarna kommer på rätt ställe och ett runt svart "
genuint" Weston anodströmsinstrument bör inte heller saknas.
/Bengt