En sedelärande och preskriberad historia...

SM3BDZ

Well-Known Member
Jag är av årgång 1953 och har varit radioamatör sedan 1970. När jag 1969 började yrkesskolan för telereparatörer i Strömsund (numera heter det visst gymnasium...) var den ene av lärarna Basse, SM3BIU. Teknikintresset hade då fått ett rejält fäste i mig och jag stortrivdes med skolan.

Redan innan hade jag praktiserat hembygge under några år. Under nästan ett års tid tjatade jag till mig en Philips elektronikbygglåda, EE-20, i julklapp, av mina prövade föräldrar. Det ledde i sin tur till vidare experiment och med hjälp av kökssax, häftstift med mässinghuvud, sprängtråd, avskrapat lödtenn från glödlampssocklar och en 75 watts lödkolv blev de första hembyggena till.

Byggde bl a med 6C4(EC90), AZ4, OC71, AC126, AF116 etc. De två sistnämnda från bygglådan. Hade skitkul och även om man inte visste mycket vad man gjorde, så blev det diverse "konstruktioner".

Jag minns att jag inte riktigt fått kläm på hur man byggde en sändare och suget var stort. En klasskamrat, Bengt, sedemera SM3EGZ, kom till undsättning. Han hade byggt en FM-sändare för 3 m bandet! Voila! Så gör man! AF118 inhandlades av den lokala radiohandlaren i Strömsund och sändare fabricerades i parti och minut.

Varianterna var många och med etsade spolar direkt på mönsterkortet bl a.

Räckvidden blev någon kilometer med 9 volts batteri och ett antennspröt på ett par meter. Längden var inte så noga...

Kommer mycket väl ihåg att Basse, som är en god pedagog och hängiven radioamatör, uttryckte sig ungefär så här inför klassen:

"Det är glädjande att se att några av er är så teknikintresserade och bygger sändare för FM-bandet. Utan att på något sätt vilja döda eller hämma detta intresse, vill jag ändå utfärda en liten varning över vad som kan hända om man håller på med olagliga sändningar" varefter han gav exempel på dryga böter och t. o. m. fängelsestraff. Vi var nog ett par grabbar i klassen som satt där med högröda kinder, till de andra , mer fotbollsintresserade, pojkarnas förtjusning!

Kan minnas hur man skyggt sneglade över axeln när man passerade Strömsunds polisstation...

Tekniken vi använde för att kolla räckvidden, var att lägga väckarklockan på den lilla högtalaren som utgjorde mikrofon till sändaren. Sen sprang man runt på byn med transistorradion och kollade hur långt man kunde höra klockan. Sprang sen tillbaka hem och bytte någon komponent, egentligen helt slumpmässigt fast oftast nåt motstånd. Sprang ut med transistorradion igen och jämförde. Man skulle kanske kunna säga att mätmetoden var av det mer empiriska slaget...

Vid ett av dessa "mät-tillfällen" hade jag sprungit efter den väg som ledde till Bengts hus, som låg ett antal hundra meter från mitt inackorderingsrum.

Utan att jag visste om det, hade då Bengt hört väckarklockan på 102MHz och förstått att jag var ute och kollade.

Plötsligt hör jag flygplansljud. Två militärflygplan passerar över mig och på så pass låg höjd att jag kunde se att det var just sådana. Under tiden har Bengt bestämt sig för att skoja lite med mig och vred in sin sändare, som han förresten hade fått till alldeles särskilt bra, på 102 MHz! Då jag var så pass nära hans hus släckte han ut min egen sändare. Området där Bengt bor kallas Tingvalla.

Bengt kommer alltså in på frekvensen och säger med allvarstyngd stämma:

"Var god och stäng av väckarklockan på denna frekvens! Jag repeterar, var god stäng av väckarklockan"!

Jäklar! Militärplan! Röst i radion! Störning! Upptäckt?! Ni må tro att jag fick bråttom hem. Så pass bråttom att teleskopantennen till transistorradion bröts i tre delar när jag skyndsamt försökte skjuta ihop den!

Tagen av situationens allvar tror jag att jag gick direkt till sängs. Dagen efter, på skolan, måste jag naturligtvis berätta om denna händelse för Bengt. Efter att jag upphetsat dragit hela historien, börjar Bengt storskratta och säger,

- Det var jag! :D

Förnedringen kändes svår och planer på hämnd började genast ta form.

På skolan fanns en (1 st) skrivmaskin modell Ä. Den stod förstås i lärarrummet. De två lärare vi hade åkte oftast hem för lunch, varför jag någon vecka senare passade på att smita in i lärarrummet under en lunchrast. I med ett papper och började författa, ungefär nåt sånt här:

"Meddelande från Televerket Radio.

Vid genomförd radiopejling i Strömsund har upptäckts att en obehörig sändare finns någonstans inom Tingvalla-området. Sändarens frekvens är 100 - 102 MHz.

Allmänheten uppmanas att vid eventuella observationer ta kontakt med Strömsundspolisen."

Hade invigt ytterligare ett par kompisar i min hämdplan, för att så att säga förstärka effekten!

På väg till och från skolan , som låg lite i utkanten av samhället, passerades en allmän anslagstavla med diverse anslag. Jag stack dit och fäste upp "meddelandet" med häftstift i bekväm ögonhöjd.

Senare samma dag, och i sällskap med de andra polarna, berättade jag för Bengt att jag gått förbi anslagstavlan och sett ett meddelande från Televerket Radio!

Bengt blev genast lite småskärrad och vi begav oss dit. Nu var det han som fick bråttom hem! Det bara fladdrade till så var han borta...

Senare på kvällen när vi träffades berättade Bengt, med allvarlig ton, att han nu hade rivit sin sändare ner till komponentnivå och t.o.m. klippt sönder oscillatorspolen. Han grämdes över detta då det var den bästa sändare han hittills fått till men uppmanade mig att genast göra detsamma.

Det var en oförglömlig känsla att då kunna svara,

-Det var jag! :D


Genom Basse och Conny, SM3EZK, kom jag så i kontakt med FRO och amatörradio. Blev ganska direkt "bit by the bug" och våren 1970 avlades godkänt prov för B-certifikat. Ett år senare för A-cert och på den vägen är det.

Lusten att bygga saker har hållit i sig och det finns väl ständigt projekt och projektidéer även om ställ- och liggtiden ibland kan vara rätt lång. Min yrkesbana kom att bli något helt annat men det är fantastiskt att ha detta som hobby!

73 de Lasse
 
Intressant berättelse Lasse!
Jag känner igen mycket av det du berättar. Det där med väckarklockan var lustigt! Min radiokompis och jag använde samma modulationskälla. Vi använde dock mellanvåg för våra spännande olagligheter. UKV var inte något känt frekvensområde för oss. Dessutom var komponenterna från gamla skrotade radioapp. modell "strykjärn". Det var 1953-54 som vi höll på med att utforska radions möjligheter på mellanvåg. Sen blev det kortvåg istället.

/ Ingvar
 
Känner igen det där, fast vi var lite lata och använde en Radiometer signalgenerator (jag tror den gav 3 V ut), det var på yrkesskolan i Härnösand i början på 60-talet.

Vi testade på lite olika band, men det slutade med "FM-bandet" modulerad med en Tandbergrulle fylld med rockmusik. Det var en populär "melodiradio" på skolan under lunchrasten.

Lite kontakt med amatörradio fick vi också, extralärare var ibland Bengt/SM3BNL (sedermera SM7, nu S.K.). Vi hade honom en vecka och jag har kvar anteckningar från de lektionerna där han gick igenom samtliga oscillatorvarianter! :)

Han jobbade på brandstationen och där utanför stod hans röda Amazon (om inte minnet sviker) med en 80-metersvippa där bak.
 
En fin historia Lasse!

Fint att ni biktar er, då förlåts ju alla synder.
Själv kommer jag ihåg experiment med gniständare, en summer fann jag störde kraftigt på mellanvåg i familjens transistorradio. Och jag hade hört talas om gniständare, och då hade jag ju en sådan konstaterade jag. Nu gällde att öka räckvidden, med olika sätt att ansluta antenn, med en lång tråd, fick jag kraftigt förlängd räckvidd. Klart man var livrädd, men det var ju spännande, tänk om man spolierdade någon grannes mellanvågslyssning.
Idag vet jag ju att knappast någon lyssnde på mellanvåg ens i hela stan.
Min ålder var väl några år före moped.
Sen blev det förstås FM sändare med AF-114.
Men bygget av en signalgenerator som beskrevs i en Radio television, något nummer tidigt 60 tal, gjiorde att jag fick ut AM på mellanvåg, flera km räckvidd.
Jag har aldrig kunnat hitta den byggbeskrivningen mer, men minns att det var OC-44, (Ge transistorer) och man fick absolut inte använda den för annat än att kontrollera en mottagare med. Så just det gjorde jag, kopplade antenn till....
Vore kul att se den byggbeskrivningen, om någon kommer ihåg eller har tidningen kvar. Tidningen RadioTelevision är föregångaren till dagens Ljud och Bild. De hade även amatörradio på den tiden.

Så nu var bikten avklarad för mig oxo, och det känns skönt att det hela nu måste vara förlåtet och preskiberat....

de
SM4FPD
Roy
 
Jag har aldrig kunnat hitta den byggbeskrivningen mer, men minns att det var OC-44, (Ge transistorer) och man fick absolut inte använda den för annat än att kontrollera en mottagare med. Så just det gjorde jag, kopplade antenn till....
Vore kul att se den byggbeskrivningen, om någon kommer ihåg eller har tidningen kvar. Tidningen RadioTelevision är föregångaren till dagens Ljud och Bild. De hade även amatörradio på den tiden.

de
SM4FPD
Roy

Lycka till med bygget Roy, här har du din ritning: Untitled Document

//QRP
 
Tack för det QRP.
Men vad jag menade var en byggbeskrivning på en signalgnerator för mellanvåg, med OC-44, den gjorde jag som mellanvågsändare.
Men jag kommer ihåg även denna lilla sändare med två OC-44. Jag minns någon som använde en såan TX, men minns inte vem. det var i Hagfors i mitten av 60 talet.

de
Roy
SM4FPD
 
Obehörig Radiosändning!

Min kriminella bana började på mellanvågen. Rattade 2 stycken radiomottagare
bredvid varandra. Kunde höra oscillatorn i apparaterna. Med en link
runt oscillatorröret kopplad till en antenn blev räckvidden betydligt längre.
En kolkornskapsel i serie med katoden och vips kunde jag köra radio.
Räckvidden var några hundra meter.
Vid dessa övningar rattade jag förbi 40 meter och där hörde jag SM3AXK/Bruno sk.
Nu var mitt intresse väckt. Och fortfarande tycker jag att det är lika roligt att
labba med elektronik.
Har numera en så stark störning från en fläkt på taket där jag bor att jag numera är QRT.
Men jag skall se vad jag kan göra för att få bort störningarna.
Det skall visst vara skärmade kablar till fläktsystemet men detta finnes ej.
Nu vidare på nätet.
sm0ctk/stig
 
Last edited:
Hej Stig! Tack för din "syndabekännelse"! De allra flesta av oss har nog liknande minnen...
Kul att du nämner Bruno, SM3AXK. När jag började jobba efter lumpen, så hamnade jag i Kramfors. Bodde då hos Bruno. Hyrde övervåningen på deras villa och fick sätta upp en 3-elementare på taket så det gick då ingen nöd på mig! ;-) Den handpump som jag har är en gåva från Bruno. En gedigen sak på marmorplatta.

Som du kanske sett under kategorin "Störningar" här, så har jag nyligen haft störningsproblem som nu lyckligtvis avhjälpts. Jag rekommenderar absolut att du gör en anmälan till Elsäkerhetsverket angående dina störningsproblem! Skicka till:

registrator@elsakerhetsverket.se

Var så detaljerad du kan och lämna dina kontaktuppgifter.

73 es GL/Lasse
 
SM0CTK
Maila Henrik Olsson på Elsäkerhetsverket, han kommer att höra av sig. Han varit här hos mig och letat störningar, det var svårt, för vi visste inte riktigt vad vi letade efter..det märkliga är att han är den enda som är ute på fältet och hjälper störda intressenter

Hans mail: Henrik.Olsson(at)elsakerhetsverket.se
Lycka till Stig

73 de Bjarne
 
Jag har träffat Henrik, kommer från Karlstad.
Jobbar på elsäk i Kristinehamn.
Ung nyanställd hungrig och kunnig, har stor förståelse för vad vi syssslar med. Hoppas han får möjlighet att fortsätta jobbet och utveckla sig och Eläsk på störningsjakt.
Mycket bra drag av elsäkerhetsverket, se till att han har att göra!
mejla Henrik på henrik.olsson@elsakerhetsverket.se

Däremot tycker jag nog att man bör se till att saken är en seriös, och gör gärna en egen utredning, egna försök först. Helst kolla upp eget bo oxo först.

de
Roy
SM4FPD
 
Back
Top