En sjuk hobby?

Min mor hade ett ordspråk: "När mannen slutar leka, då blir han tråkig". Nu för tiden så får vi nog byta ut "han" mot "människan"!

En hobby är ju i grunden inte något annat än vuxenlek. Hobbyn ger dig möjligheter att hitta nya vägar att göra saker, stimulerar din fantasi.

Dagens samhälle bygger på konsumtion, man kan knappt ens byta glödlampor i sin bil. Att kunna förstå och i grunden kunna bygga nytt eller kanske underhålla äldre saker är nog så viktigt för att en människa ska må bra.

Tror personligen att många som knaprar lyckopilller, bl.a för att de inte har något utlopp för sin kreativitet.

Som jag ser det fyller amatörradion båda de kriterierna, det är en hobby som är kreativ, Du kan bygga antenner, riggar, åka på exotiska DX-expiditioner, studsa på månen eller bara trastugga med dina vänner.

Att ha en hobby i allmänhet och att vara radioamatörer i synnerhet gör oss nog friskare snarare än sjukare ;)


Lek vidare!
Bengt / SM0KBW

Det heter väl "hen" numera?! :)
 
Vad jag förstår så heter det inte hen ännu. Det är väl en juridisk process på G om detta nedvärderande ord, värre än den!?
God Jul
 
Jag kommer att tänka på "The Amateur Radio Code" som skrevs av PM Segal 1928. Det femte stycket lyder:

"Balanced: radio is an avocation, never interfering with duties owed to family, job, school, or community."

Kort sagt: precis som vilken hobby som helst, handlar det om att inte låta den ta över allting. Det är en skillnad mellan att vara en aktiv hobbyist och att ha en sjuklig besatthet av en hobby.

73 de SA0BTZ
 
Back
Top