Enkel fyrbands deltaloop vid bergskanten

SM5NTI

Member
Här kan jag inte ha en lågstrålande, sidomatad loop på backen – en brant kulle, alldeles vid grinden, till vänster om bilden gör det helt meningslöst. I den nersablade diskussionstråden om min flerbandsantenn, åtta band, med ”trekomponent stubbmatch” nämnde jag på slutet, att jag inspirerades av en fin bild jag sett från SM0GLD, en loop på biltaket och att jag samlade ”hushållsrekvisita” till en egen sådan för några höga kv-band, att ha på huset. Tyckte jag skulle lägga ut bilden och hämtar för säkerhets skull störthjälmen igen.

Röda kurvan i den praktiska antennmätningen (i koaxen, utan annan matchning) visar att jag hamnade på CW-delarna före intrimning. Det enkla arrangemanget med RF-choke och bra koax är tillräckligt, eftersom matningen är lågohmig efter trekomponenten.

Något gain har den, särskilt på 18-21 Mc. Lobdiagrammen avser 10 m antennhöjd och visar på hyggliga DX-komponenter. Den traditionella, marknära, sidomatade loopen är förstås mer lågstrålande på grundfrekvensen 14 Mc men i gengäld sämre på 21 Mc (och hopplös på 28). Det kändes alltså bra, att ropa in på kul grejer från fjärran, den korta tid antennen satt uppe – nu fick den ge plats för nåt annat. Det stämmer nog, som SM5JAB nämner i sin fina utredning (länkad från 3BYC:s tråd), att högt infallade radiovågor kan ge en del brus. Påtagligt för en upphissad helvågsloop, grundelementet i quadantenner, är mottagningens ”runda” infångning, med god tolerans mot QSB förorsakat av polarisationsvridningar. Slutsats: Okay som enkel flerbandare, där antennhöjd måste till. / Anders, SM5NTI
 

Attachments

  • klar2.jpg
    klar2.jpg
    96,8 KB · Views: 138
Anders,
Jag skulle vilja ha måtten på din antenn och även anpassningslängderna.
Kanske kan jag kopiera detta till min "mobilpinne"

/Micke
 
Back
Top