Jo, hjulet är förvisso redan uppfunnet.
Skulle jag bygga ett 12 volts elverk skulle jag efter en tids tankeverksamhet välja lite annorlunda prylar till ett sådant elverk.
Om man inte råkar ha en massa prylar liggande så får man kanske ta ett djupare tag i plånboken än vad man från början tänkt sig.
Motorstorleken, läs effekten, behöver vara större än man tror för att få upp verkningsgraden och ned bullernivån.
Går man upp till effektnivån 6,5 eller 9 hästkrafter så ökar verkningsgraden mer än man tror.
Den lilla 3 hästars motorn enligt länken ovan drar 1,3 liter per timme vid 3600 rpm och lämnar då 1,6kW (1kW vid 3000rpm och max vridmoment)
Motorn på 6,5 hästar drar 1,4 liter per timma vid 3600 rpm och lämnar då 4,1kW.
Men på 2500 rpm har den max vridmoment 12,5Nm och effekten 2,4kW och det passar ganska bra att koppla direkt till en bilgenerator. Detta beror på att en bilgenerator är normalt uppväxlad till dubbla motorvarvtalet vilket medför att generatorn klarar att lämna full effekt när bilmotorn går på tomgång.
Nu är en bilgenerator ganska speciell till sin funktion och reglering och många hembyggare har till sin förtvivlan upptäckt att det går för tungt att driva den med vindsnurror och vattenhjul.
En standard generator på 12 volt 60 ampere har utspänningen runt 14 volt vilket medför att maximal avgiven effekt är 840watt. Nu är verkningsgraden på en bilgenerator låg, runt 50 till 60% vilket medför att det krävs runt 1,6kW inmatad effekt för att få ut full uteffekt.
Vi kan då se att vill man ha ut 50 till 60 ampere så räcker 3 hästars motorn inte till, inte ens på fullvarv.
Det kan nog vara bra att tänka efter rejält på sin konstruktion och hur den ska användas då det är lätt att bli besviken på resultatet.
För länge sedan hade jag en diskussion med en kund som skulle vara ute länge i obebyggda trakter och hade tänkt sig att ladda batterier med bensindrivna elverk. Kunden ville först inte köpa snabbladdare för de var dyra. Efter en stunds räknande på bränslemängd för 14 timmar elverkskörning per dygn med snigelladdare jämfört med 3 timmar och snabbladdare insågs snabbt fördelarna med snabbladdare.
En kollega till mig räknade ordentligt på laddningen av båtens batteri under motorgång och kom fram till att det gav mera laddning och högre total verkningsgrad att använda en inverter till 230 volt och sedan låta en batteriladdare ladda batteriet. Det här var innan switchelektroniken blivit allmänt tillgänglig och husvagnsladdarna (9 till 13 volt in och 14 volt ut) fanns att köpa.
Det finns mycket att tänka på och många är de ingående faktorer som påverkar resultatet.
Vilken laddningsspänning behövs?
Hur stor effekt behövs?
Hur lång tid tar det att ladda ett batteri? (1 timma med 60A generator räcker inte för ett 60Ah bilbatteri)
Vad kostar bränslet?
Hur mycket buller tål jag?
Och sist men inte oviktigt stör det radion?
73 de SM7NTJ Lorentz
edit ett ord och jag skrev visst långsamt igen
/NTJ