ERFARENHETER OM ELVERK FÖR PORTABEL KÖRNING FRÅN TÄLT HUSVAGN SOMMARSTUGA

Hej!

Jag har bara positiva erfarenheter av Hondas elverk.
Lättstartat, pålitligt och relativt lätt att bära med sig.

Vet dock inte hur det beter sig på HF, bara från 50 MHz och uppåt.

73 Kricke
 
Klubben SK4AO där jag är aktiv har ett billigt elverk utan elektronik som gått både på fieldday med kortvåg och VHF, och NAC-tester. Det skymtar på några bilder i avdelning tester. Vi har inte märkt av störningar varken på HF eller VHF, och inte heller problem med att mata diverse radioutrustning , både med och utan nättrafo. Mätte en gång spänningen med 2 m PA 2x 4CX250B och såg inga otäckheter, bara flattoppning. Reklamen säger att de inte duger till elektronik. Har någon annan märkt det?
/Jan
 
Större elverk har ofta dålig reglering med kraftig "overshoot" vid avlastning.
Jag har varit med och konstruerat utrustning som ska klara gällande nätspänningstoleranser men som ändå inte räckte till vid fältprov.
Elverken hade på tok för stora spänningsvariationer visade det sig
Detta resulterade i att transientskydd löste ut i nätdelar och kondingar exploderar.
Kolla upp specifikationerna för spänningstoleransen före köp.
Tyvärr har jag inget att säga om störningar.
 
Det kan vara värt att veta att trefasiga elverk (kanske främst lägre prisklasser) i allmänhet bara reglerar spänningen utifrån EN fas. Det funkar utmärkt för rena trefaslaster men en tung enfaslast kan ställa till med problem beroende på vilken fas den hamnar. Har man tur och hamnar på reglerad fas så blir det bra på just den fasen medan de andra två kan dra iväg upp i spänning (och tvärt om). Jag kan tänka mig att drift av en radiosändare (isht CW/SSB) är en utmaning med en belastning som starkt pulserar. Motorvarvet (och därmed frekvensen) regleras vid "klassiska" elverk ofta av någon enkel mekanisk regulator som kan börja svänga vid varierande belastning.

Elverk som är små och lätta har ingen 50 Hz-generator utan troligen antingen en flerfasig generator för högre frekvens (typ 400 Hz) alternativt kanske en DC-generator. Sedan finns elektronik som skapar 50 Hz ut. Det är inget annat än en switchad omvandlare med den störningspotential som det innebär. Av någon märklig anledning kallas de ofta för "digitala".

Tändsystemet är en störkälla. Militära elverk har ofta helt skärmade tändsystem. För bara en motor som snurrar för sig själv är det säkert inget problem men störningarna kopplar över till ledningarna och kommer ut den vägen.

Spänningsregulatorn i ett "klassiskt" elverk kan vara en störkälla, här kan magnetiseringen till generatorn vara pulsbreddsmodulerad. Regleringen kan också få spader av HF. Jag har själv varit med om två elverk (100 kVA-klass) som skulle lastdela där lastdelningen spårade ur totalt när en Ra180 (inte direkt några höga effekter) användes i närheten. Två stora dieslar stönade, alla A-metrar stod på max tills elverken trippade för överlast. Bägge elverken började leverera max effekt mot varandra. Detta var ett sanslöst dåligt exempel på tålighet men räkna inte med att ett billigt kommersiellt elverk är speciellt tåligt för HF. I synnerhet inte vid sändning på kortvåg.

Fördelen med ett stort och klumpigt "klassiskt" elverk är att det säkert finns plats för ett extra nätfilter vid uttaget för att i alla fall komma till rätta med ledningsbundna radiostörningar som kommer ut den vägen. Ett sådant filter gör dock inget för elkvaliteten eller hur väl spänningsregleringen hanterar transienta belastningar.

Elverk av klass har övervakning av över/underspänning, frekvens mm och det kan man nog utgå från att det saknas på billiga. På billiga kanske en överbelastning hanteras av att motorn helt enkelt stannar. För dåligt konstruerad elektronik kan underspänning vara lika illa som överspänning, switchade saker kan "switcha ihjäl sig" för att hålla uppe utspänningen när inspänningen sjunker. Min erfarenhet av spänningsregulatorer som havererat är att magnetiseringen uteblir vilket i sin tur gör att utspänningen blir beroende av remanensen i generatorn = låg och starkt varierande utspänning.

En helt annan sak att tänka på är att det inte alls är säkert att elverken hanterar överlast eller kortis speciellt bra. Jämfört med ett ordinärt elnät är ett elverk oftast ett mycket svagt "nät", i synnerhet ihop med en massa långa skarvsladdar. Jag har varit med om en demo med ett elverk och en massa skarvsladdar. När man kortslöt i änden hände absolut inget med elverket som tuffade på som inget hänt. Här hade inte elverket klarat att lösa ut en säkring. För ett elverk är sannolikt ett underspänningsskydd betydligt bättre för att hantera överlast/kortslutningar.

Bästa tipset är nog att provköra före köp.
 
Jag har ett kina-elverk på 3,2kW (från Rusta). Det ger inga märkbara hf-störningar på kortvågen, men jag skulle ändå vara tveksam att använda det till en fin/dyr kortvågsstation. Andningen är att regleringen kan "få spunk" och då blir utspänningen lite vad som helst. Om följande 3 villkor är uppfylla tuggar det på snällt och ger sina 230-240 volt:

1. Det är ordentligt varmkört så att motoroljan är tunn och fin, innan belastningen läggs på.
2 Belastningen är endera låg (2-300 watt), eller hålls konstant. Om jag slår på/av min 1500 watts vattenkokare några gånger i snabb följd kan jag lätt provocera fram >300 volt utspänning.
3. Det finns bensin i tanken. Går det tomt kommer verket i självsvängning och det blir som vid pkt 2.

En annan aspekt är ljudnivån. Det behöver stå avskärmat eller ganska långt bort för att inte bli tröttande i längden. Jag håller med om slutsatsen i filmen ovan, tryggast är att använda elverket för att ladda ett batteri som driver radion. Alternativt QRP med solceller :-)
 
I vintras fick vi strömavbrott här.
Eldsitributören ställde upp ett 100 kVA Dieseleleverk , som då matade 5 fastigheter.
Det gick över en helg drygt.
Märkte ingen skillnad, inga störningar.
Men mina åskskydd löste ut, de består av VDR motstånd och gasurladdningsrör.
Det var de senare som small och blåste säkringar.
Minns nu inte märkspänningen på dessa men kanske 300 V.
Fördelen vara att de blev testade och förmådde blåsa skärningar vid överspänning. Nackdelen var att de inte tålde de eventuella spänningstoppar, eller om det var kontant överspänning som elverket levererade.
Vad jag vill säga är att elverk är trots denna storlek som drogs som en släpvagn, ändå inte är helt perfekta.

Jag har även tittat på små elverk, men söker efter ett som bara ger 12 V DC. Men sådan tyx inte finnas.
Även om de som finns är spexade 230 V AC och 12 V DC 500 eller 1200 W. Så kan de ändå inte leverera någon effekt, eller användbar ström vid 12 V uttaget. Vilket sedan är ospelat oftast.

Litet och lätt bara 12 V DC och med låg vikt, men det tyx inte finnas.

De
SM4FPD
 
Litet och lätt bara 12 V DC och med låg vikt, men det tyx inte finnas.
Hej
Jo det finns sådana men jag vet inte hur bra de är och prislappen kan vara avskräckande. Ett exempel på ett 12Volt elverk.
https://www.legoelektronik.se/sortiment/generatorer/elverk/bullpower-dc1245-12v-generator-45amp.html

Har mest kört på högre frekvenser med elverksdrift och det är helt klart att allt blinkar när man kör CW då regulatorerna inte hinner med de snabba pulserna.

Fick feedback från en användare av HF på kommersiella frekvenser som konstaterade att utan ett 12volts batteri som utjämnare så gick det inte att köra USB utan att bli störd av den blinkande belysningen.

Ett av mina elverk är av borstlös självmagnetiserande typ och beställdes med radioavstörningssats och ett extra nätspänningsfilter enligt försvarets specifikationer. Jag konstaterade att filtret är vänt med "nät-sidan" utåt och gör nytta genom att inte släppa in överlagrad RF i statorn. Elverket har centrifugalregulator för varvtalet/frekvensen och kondensatorer för spänningsregleringen. Det är även utrustat med ett nollspänningsutlöst överlastskydd som bryter både vid överlast och underspänning.

Nästan alla moderna elverk är av invertertyp och ger beroende på fabrikat mer eller mindre mängd störningar på kortvågen.

Jag har för att roa mig sökt reda på och läst igenom ett antal tester av elverk , både för vanligt och amatörradiobruk. Resultatet är inte entydigt och det är svårt att rekommendera något fabrikat.

Tydligen är resultatet ur störningshänseende beroende på hur utrustningen kopplas in och drivs. Man får ett resultat med riggar med inbyggd nätdel och ett annat med riggar som körs via nätaggregat. Vissa har inga störningar med ett fabrikat/modell och andra klagar bittert över hur dåligt samma fabrikat/modell är.

Ingen av undersökningarna har tydligt redovisat hur de har testat och vad resultatet blir med olika typer av last.

Det skulle vara roligt att få resultatet av tester som provar elverk i störnings och funktionshänseende med radiosändare som belastning. Om sedan testen även innehöll test av både switchade respektive linjära nätdelar vore det bra för de påverkar matande elnät på helt olika sätt.

Ok nu har vi kommit en bit iväg från trådskaparens ursprungliga fråga.
Jag har läst om flera DX-expeditioner och även om de främst beskrivit radiokörandet så framgår att de har haft flera olika lösningar på sin strömförsörjning. En del har laddat bilbatterier med elverken och inte använt elverkets 230 volts del för radiokörandet. Andra verkar ha använt inverterelverk bara för datornätverket och någon tror jag har kört allt på elverk.

Som kuriosa kan jag avsluta med att berätta att jag i många år tjatat på tillverkare av elverk att de behöver ändra sin konstruktion av tanken så att man kan utan problem tanka elverket med jeepdunk. På en yrkesmässa så blev jag för några år sedan insläpad till en utställare som med stor entusiasm visade mig att de äntligen fått gehör hos konstruktörerna som flyttat påfyllningshålet mot ena kanten varvid tankning med dunk blev mycket lättare.:)

73 de SM7NTJ Lorentz
 
OK om 12 V elverket, ser trevligt ut men för dyrt.
Jag har en gris, en trampgenerator för RA-200, när barnen var mindre fick de roa sig med att trampa ström till ett bilfjärrljus, 55 W och lysa med, bar populärt.
Vi vet även att det är hälsosamt att röra på sig, /..../ mera .
Det lär finnas sådana grisar både här och där så varför igen låta fieldaydeltagarna turas om med gratis gym på grisen.
Och låta den ladda ett 12 V blybatteri.
Det finns till och med Voltmeter på Grisen, så att hålla lagom spänning låter sig göras.

Till husbilar finns bränsleceller, som drivs med Gasol, dyra men förmodligen störningsfria. Tror jag i alla fall, men man kan förstås ge sig katten på att det går att klämma in ett kretskort även där.

Sen har vi metoden med termoelement. Dvs från värme skapa ström.
Blir inte så mycket, men ändå.... Köpte från Kina för en tid sedan en rejäl klase Peltierelement, dvs de små plattor som kyler i små kylboxar.
Dessa alstrar en del ström vid värme på en sidan och kyla på andra.
Ett par hundra sådana och en lägereld kanske.

Elverken för privatbruk specas på samma sätt som i princip alla saker man idag kan köp, dvs inte, eller på så konstiga sätt att de inte går att jämföra på något som helst sätt. En trend verkar det som. Ibland får man i alla fall reda på antal Hp, (hästkrafter)

På många ställen för fielday finns kanske en liten bäck, varför inte ett hemlagat vattenkraftverk.

Solceller, bör förstås vara det mest optimala, c:a 1 m2 ger flera hundra Watt, standard är dock 30 - 40 V så inverter eller DC till DC omv. trängs ändå....
Sen kanske det är mulet och då får man mest 20 %. Dock att hålla liv i ett blybatteri är fullt möjligt.

Så visst finns det alternativ, och amatörradio borde väl vara lite mer framsynt och kanske miljövänligt.
Eller är det oäven på energisidan tvunget vara mer retro (återblickande), likt elektronrör.

De
SM4FPD
 
Hur skulle det fungera med en DC-generator(12-14V) driven av bränslemotor och fritidsacc som buffert? Man kanske inte behöver 230-240V ! Något för hemmabyggaren kanske! Sen är det ju hur mycket effekt man behöver för sitt portabelkörande. Jag har endast tillfälligt använt egen bil med motorn igång för radioportabel verksamhet.. Inte så "grönt" kanske, om man nu ska vara miljöriktig.. All verksamhet har ju ett pris - utrustning, pengar, miljö.

/Sven.
 
Last edited:
Ni pratar om det jag nämnde ovan. Jag var ute efter en mindre motor, och skrotade en gul grästrimmer med mycket liten motor.
En två takter som gick som den ville, så et blev inget.
För övrigt behöver man en uppväxling av varvtalet från en B&S med 1:2 för en bilgenerator behöver högt varvtal.
I min planering, (den som inte blev av) tänkte jag mig ett vridmotostånd för att manuellt reglera magnetiseringen till önskad spänning och ström.
Men har man en hel bilgenerator med fungerande regulator så är det ok.
Finns ju små kompakta sådana på BILTEMA.

Kan inte låta bli att dra mig till minnes en IC-718 som kom in till SRS för rep.
Efter ett tag fann jag att de flesta elektrolytkondingar var sprängda, driv och sluttransistorer avlidna.
Radion har varit utsatt för överspänning meddelade jag ägaren.
Som inte kunde tänka sig något sådant. Allt skulle givetvis vara garanti, "den hade gått hädan av sig själv".....
Efterhand kom det dock fram att den hade kört på ett bilbatteri, och med snabbladdare, inställd på 24 V.
Så överspänning var nog dagens sanning.
Tyvärr var den olönsam att laga.......
Så man får vara noga med spänningen när man kör på alternativ strömförsörjning.

SM4FPD
 
Det fina med en B&S är att dom har varvtalsreglering om än lite grov.
Båda mina motorer 2Hp och 3Hp är specade 3600 rpm.
Hur mycket uppväxling behövs för en bilgenerator?
 
Hej!

Lite om varvtal för "bilgeneratorer".
För enkelhets skull så kollade jag på data för en generator från en gammal Saab 9-5, den ger max 140 A.
För att ge 75 A krävs ungefär 5000 RPM på generatoraxeln, för att ge 140 A så behövs 17000 RPM. (mellan tumme o pekfinger)

Man får beakta motorns varvtalsområde genemot lasten, I synnehet med avseende på kylningen.
Alltså, att ha en "lite klen motor" som driver en "för stor generator", kommer att ge lågt motorvarvtal och därmed risk för bristfällig keening.
Konsekvenserna kan bli illa omtyckta.
 
Jo, hjulet är förvisso redan uppfunnet.

Skulle jag bygga ett 12 volts elverk skulle jag efter en tids tankeverksamhet välja lite annorlunda prylar till ett sådant elverk.

Om man inte råkar ha en massa prylar liggande så får man kanske ta ett djupare tag i plånboken än vad man från början tänkt sig.

Motorstorleken, läs effekten, behöver vara större än man tror för att få upp verkningsgraden och ned bullernivån.
Går man upp till effektnivån 6,5 eller 9 hästkrafter så ökar verkningsgraden mer än man tror.

Den lilla 3 hästars motorn enligt länken ovan drar 1,3 liter per timme vid 3600 rpm och lämnar då 1,6kW (1kW vid 3000rpm och max vridmoment)

Motorn på 6,5 hästar drar 1,4 liter per timma vid 3600 rpm och lämnar då 4,1kW.
Men på 2500 rpm har den max vridmoment 12,5Nm och effekten 2,4kW och det passar ganska bra att koppla direkt till en bilgenerator. Detta beror på att en bilgenerator är normalt uppväxlad till dubbla motorvarvtalet vilket medför att generatorn klarar att lämna full effekt när bilmotorn går på tomgång.

Nu är en bilgenerator ganska speciell till sin funktion och reglering och många hembyggare har till sin förtvivlan upptäckt att det går för tungt att driva den med vindsnurror och vattenhjul.

En standard generator på 12 volt 60 ampere har utspänningen runt 14 volt vilket medför att maximal avgiven effekt är 840watt. Nu är verkningsgraden på en bilgenerator låg, runt 50 till 60% vilket medför att det krävs runt 1,6kW inmatad effekt för att få ut full uteffekt.

Vi kan då se att vill man ha ut 50 till 60 ampere så räcker 3 hästars motorn inte till, inte ens på fullvarv.

Det kan nog vara bra att tänka efter rejält på sin konstruktion och hur den ska användas då det är lätt att bli besviken på resultatet.

För länge sedan hade jag en diskussion med en kund som skulle vara ute länge i obebyggda trakter och hade tänkt sig att ladda batterier med bensindrivna elverk. Kunden ville först inte köpa snabbladdare för de var dyra. Efter en stunds räknande på bränslemängd för 14 timmar elverkskörning per dygn med snigelladdare jämfört med 3 timmar och snabbladdare insågs snabbt fördelarna med snabbladdare.

En kollega till mig räknade ordentligt på laddningen av båtens batteri under motorgång och kom fram till att det gav mera laddning och högre total verkningsgrad att använda en inverter till 230 volt och sedan låta en batteriladdare ladda batteriet. Det här var innan switchelektroniken blivit allmänt tillgänglig och husvagnsladdarna (9 till 13 volt in och 14 volt ut) fanns att köpa.

Det finns mycket att tänka på och många är de ingående faktorer som påverkar resultatet.
Vilken laddningsspänning behövs?
Hur stor effekt behövs?
Hur lång tid tar det att ladda ett batteri? (1 timma med 60A generator räcker inte för ett 60Ah bilbatteri)
Vad kostar bränslet?
Hur mycket buller tål jag?
Och sist men inte oviktigt stör det radion?

73 de SM7NTJ Lorentz

edit ett ord och jag skrev visst långsamt igen:)

/NTJ
 
Last edited:
Men hur mycket effekt krävs då input för att köra portabelt QRP 5w ut ifrån radion(tx) med batteriacc som buffert? Eller för den delen 50w ? En längre tid ute i bushen utan tillgång till riktigt elnät(230V) för underhållsladdning kräver någon form av lösning. Sol, vind, bränslemotor - genererad underhållsladdning..

/Sven.
 
....men vi ska ju bara driva en 100W rigg på en field day eller hur?

HXO hann före med samma tanke.
 
Back
Top