Men hur mycket effekt krävs då input för att köra portabelt QRP 5w ut ifrån radion(tx) med batteriacc som buffert? Eller för den delen 50w ? En längre tid ute i bushen utan tillgång till riktigt elnät(230V) för underhållsladdning kräver någon form av lösning. Sol, vind, bränslemotor - genererad underhållsladdning.. /Sven.
Hej
Först bestämmer vi att vi jobbar med systemspänningen 12 volt och att värdena för ström är väl avrundade. Vi tittar även på behovet för en timmes radiokörning.
QRP-rigg kortvåg. Cirka 5 watt ut. 0,1 ampere i RX och 1 ampere i TX.
Sändning 1/3 av tiden resten RX. MGM 0,4 Ah. SSB 0,14 Ah och CW 0,2 Ah.
Sändning halva tiden resten RX. MGM 0,55 Ah. SSB 0,15 Ah och CW 0,25 Ah.
Mobilrigg kortvåg. Cirka 100 watt ut. 1 ampere i RX och 20 ampere i TX.
Sändning 1/3 av tiden resten RX. MGM 7,3 Ah. SSB 2 Ah och CW 3,3 Ah.
Sändning halva tiden resten RX. MGM 10,5 Ah. SSB 2,5 Ah och CW 4,5 Ah.
Tack Henrik för länken om generatorer.
Ja det finns betydligt effektivare generatorer än en bilgenerator och jag skulle inte heller välja en halvgammal generator av fabrikat Bosch på grund av att det under en period fanns ett tillverkningsfel på kolen som var för hårda och slipade djupa spår i kommutatorn. Kika efter först och bygg om det ser bra ut.
Jovisst kan man trampa och köra CW samtidigt här en bild på undertecknad som kör RA200 med pedalkraft.
Just för RA200 har jag byggt en 8 volts strömförsörjning som gör att jag kan lyssna längre stunder med en solcell eller ett yttre 12 volts batteri drivkälla. Bilden ritades ursprungligen för SVARK-nytt.
En bilgenerator är byggd för att leverera laddning till bilbatteriet inom det vanligaste varvtalsområdet för en bilmotor samtidigt som den driver den belastning som behöver ström när bilen är igång.
Om vi kikar i dokumentet som Henrik länkade till så ser vi att runt 2500 till 3000 rpm är ett "bra" driftvarvtal för en bilgenerator. Det passar därför hyfsat att koppla med 1:1 i utväxling till en av de tidigare diskuterade motormodellerna.
Att köra med uppväxling två gånger, som i en bil, ökar förlusterna då det krävs med driveffekt i det fallet.
För aktiviteter under samband har jag ofta en solcell inkopplad som under dagsljus orkar kompensera för den uttagna strömmen.
Bilden är tagen under radiosambandet vid SM rallyt förra hösten. Mellan lastbågarna ligger en solpanel på 80 watt som är kopplad till ett AGM-batteri på 80Ah. Detta räcker för att hålla några radiostationer igång med tämligen mycket sändning. Under ett större rally så kan man vara väldigt aktiv under cirka 3 timmar med ett par korta sändningar i minuten. På bilden syns även de två takmonterade antennerna för 2m och 70cm samt den gula glasfibermasten som fixar vertikal separation och lite mindre störningar mellan de olika frekvenserna på samma band.
Ja, den skarpögde kan se en tunn liten antenn i bakkant av solcellen som användes för att kunna ta del av trafiken på ytterligare en VHF-frekvens.
73 de SM7NTJ
Edit missat ett par e och att vi kör per timma / NTJ