ERFARENHETER OM ELVERK FÖR PORTABEL KÖRNING FRÅN TÄLT HUSVAGN SOMMARSTUGA

Hittade ett test av elverk, intressant läsning! Att "no-name" verken skulle vara dåliga kunde man ju gissa, men att de är så dåliga att de inte ens klarar att leverera ström ett helt dygn är lite förvånande. Av lågpris-elverken verkar CoTech sticka ut med lite renare ström.

Lite "off topic":
Nu kanske man vill ha ström till lite allt möjligt och inte enbart till radion. Annars kan ett annat tanksätt vara att minska bandbredden. Om man utgår ifrån att skillnaden i strömförbrukning mellan 6 watt @ 1,2A och 100 watt @ 20A är ca 12dB, så uppvägs det ungefär av skillnaden mellan SSB @ 2400Hz och CW @ 400 Hz. Vilket gör att 20 ampere SSB har ungefär samma hörbarhet som 1.2 ampere CW (i teorin och om jag räknat rätt :-) ) Med ett par hundra mA i mottagning och en dryg ampere vid sändning klarar man sig bra även utan ett tungt, dyrt, och väsnande elverk. Sen kanske en batteridriven CW-rig inte är den ultimata lyckan för alla radioamatörer.
 
Nää, man blir verkligen inte sugen på att köpa elverk när man läser testet. Lite fritt saxat:

Bara två av de testade reservelverken med frekvensomriktare kan producera tillräckligt bra el för att driva känslig utrustning som hemelektronik. Räknat i procent är spänningsstörningarna i elen som reservelverken producerar som lägst 2 procent och som högst 43 procent. Som en jämförelse har det vanliga elnätet övertoner på max 6 procent.

Bara tre av de åtta testade reservelverken klarar långtidstestet på 150 timmar. Dessutom gick två av de minsta och billigaste reservelverken sönder under testningen, och fick bytas ut. För tre andra reservelverk slutade testet redan efter cirka 16 timmar. För Kipor KDE 6700TA3 avbröts testet när det kom svart rök från reservelverket och för Defenda PRO Z7500R3 slutade testet när det slog ut eldslågor ur avgasröret.

Det är tre av reservelverken som klarar som lägst minus 18 grader, Stanley, Honda och Gebe. Honda startade då på första försöket, medan det krävdes lite mera tålamod, med 14 respektive 16 försök, för de båda andra. Einhell BT-PG 750 klarar minus fem grader, men det krävdes 24 startförsök och startsnöret gick av.

Bullervärdet är som lägst 89 dB (A) för Honda EU30is, vilket motsvara ljudet från en gräsklippare, upp till 101 för Gebe och 107 dB (A) för Defenda, vilket kan jämföras med ljudet från en rockkonsert.

Flera av reservelverken har bara märketiketter på engelska och några saknar bruksanvisning på svenska. Flera av reservelverken saknar märkningen om vilken maxeffekt man kan ta ut på uttagen för 230 och 400 volt, vilket kan innebära att man överbelastar och därmed förstör reservelverket. Tre av reservelverken, Gebe, Kipor och Defenda har dålig isolering på elkablarna till generatorn. Alla reservelverken saknar jordfelsbrytare.

Mitt egna kina-elverk har gått kanske 10 timmar på lika många år, och under den tiden har jag fått byta både startsnöre och tändstift en gång.

Vart är samhället på väg, ska det behöva vara så bedrövligt, och vilket ansvar borde de som importerar sk*ten ta?
 
Last edited:
Om att bygga eget 12V system:
Med min brist på utrustning och kunskap för och i mekanisk konstruktion så skulle jag nog försöka modifiera ett av dessa elverk med dåligt reglerad och störd 230V. Riva ut "inverter delen" och ersätta den med något bättre med 12V utgång. Alternativt köra 12V delen parallellt med befintliga invertern.
 
Skrämmande att läsa vad ni skriver om kvaliteten på elverk.
Ja vart är samhället på väg frågar sig SM5NFT.
Skall vi tala miljö och utsläpp så lär produkter som tillverkas bara för att gå sönder stå för en stor del.
En tid talades det mycket om livscykelanalys, något om verkar vara borta numera.
Men för att få bukt med detta krävs ju mycket stora kontrollsystem.
Vem skall betala det?

Man kan tänka sig mängder av folk som skaffar ett elverk med tanke på att kunna överleva vid längre strömavbrott etc.
Elverket kan bli stående i flera år, ja tiotals år, och med tanke på livslängden för elverk direkt ur kartongen lär lagerhållning ta kål på dem oxo.
Olja beckar samman, och det är givetvis billigast möjliga olja. Startsnöre som går av, otroligt....
Plast faller isär av sig själv efter en tid. Ja så kan man göra en lång lista.

Jag finner det helt otänkbart att köpa något dylikt, allehanda överraskningar väntar om man försöker använda det.

Ja nämnde mitt försök att använda motorn från en billig grästrimmer. den gick en sommar, andra sommaren gick riggen sönder, men jag kunde laga, sen var motorn ovillig så det blev metallåtervinning....

Bilgeneratorer verkar ha god livslängd i alla fall.
Min S70 från 1998 och 460 000 km laddar fint ännu.
Men bilar efter år 2000 verkar ha generatorhaveri mycket tidigare....
I bilen verkar man ha uppväxling 1:2 för drift av generatorn, och bimotorn går med 2000 - 3000 V under machfart.
Men inte behövs max effekt inte, så 1000 varv kan räcka långt.
Men vill man snabbt ladda upp accarna så krävs ju hög ström.

Det enda som håller oändligt länge är våra amatörradiostationer.....

Så åter till mitt förslag med Grisen till RA200, den lär ingen trampa sönder.
Bör kunna ladda ett bilbatteri med 20 h trampning.

Varför verkningsgraden på en bilgenerator är relativt låg, kanske beroende på att den är tillverkad med andra egenskaper som mål.
Den bör ju hålla länge, gärna 5 år, den bör vara billig, billigt blir det vid tillverkning om man slipper noggranna mått, med stora gap och klumpigt gjorda stator och rotor så minskar verkningsgraden. Drivremmen lär knycka en del power oxo....


De
SM4FPD
 
Angående verkningsgraden på bilgeneratorer: http://www.delcoremy.com/documents/high-efficiency-white-paper.aspx
Förlusterna verkar främst vara i statorlindningarna och i likriktaren.
Ska man bygga eget verkar det vara dumt att ta en gammal generator från en Volvo 140, bättre med något modernare. Jag hittade datablad för en Lucas ACR15 som sitter i en bil jag har. Den kan man väl anta är jämförbar med vad som finns i en gammal Volvo, Saab, Opel osv och det är en markant skillnad i vad den förmår vid tomgång jämfört med normalt varvtal vid körning. Min erfarenhet av gamla generatorer (växelström) för bilar är att de generellt är väldigt pålitliga. Borstarna för magnetiseringslindningen slits men är lätta att byta. Lite bökigare om släpringarna är slitna men det går att byta också. Lagren, i synnerhet änden vid remskivan, kan behöva bytas på riktiga långmilare. Det är också ganska enkelt och lager är billiga. Att köpa något på skroten är bara dumt, bättre att renovera själv.
 
FPD skriver bl.a. : Så åter till mitt förslag med Grisen till RA200, den lär ingen trampa sönder.
Varför inte konvertera till en bränsledriven gris istället för pedaler?
// Janne
 
Men hur mycket effekt krävs då input för att köra portabelt QRP 5w ut ifrån radion(tx) med batteriacc som buffert? Eller för den delen 50w ? En längre tid ute i bushen utan tillgång till riktigt elnät(230V) för underhållsladdning kräver någon form av lösning. Sol, vind, bränslemotor - genererad underhållsladdning.. /Sven.

Hej
Först bestämmer vi att vi jobbar med systemspänningen 12 volt och att värdena för ström är väl avrundade. Vi tittar även på behovet för en timmes radiokörning.

QRP-rigg kortvåg. Cirka 5 watt ut. 0,1 ampere i RX och 1 ampere i TX.
Sändning 1/3 av tiden resten RX. MGM 0,4 Ah. SSB 0,14 Ah och CW 0,2 Ah.
Sändning halva tiden resten RX. MGM 0,55 Ah. SSB 0,15 Ah och CW 0,25 Ah.

Mobilrigg kortvåg. Cirka 100 watt ut. 1 ampere i RX och 20 ampere i TX.
Sändning 1/3 av tiden resten RX. MGM 7,3 Ah. SSB 2 Ah och CW 3,3 Ah.
Sändning halva tiden resten RX. MGM 10,5 Ah. SSB 2,5 Ah och CW 4,5 Ah.

Tack Henrik för länken om generatorer.
Ja det finns betydligt effektivare generatorer än en bilgenerator och jag skulle inte heller välja en halvgammal generator av fabrikat Bosch på grund av att det under en period fanns ett tillverkningsfel på kolen som var för hårda och slipade djupa spår i kommutatorn. Kika efter först och bygg om det ser bra ut.

Jovisst kan man trampa och köra CW samtidigt här en bild på undertecknad som kör RA200 med pedalkraft.
RA200_SM7NTJ_krymt.jpg
Just för RA200 har jag byggt en 8 volts strömförsörjning som gör att jag kan lyssna längre stunder med en solcell eller ett yttre 12 volts batteri drivkälla. Bilden ritades ursprungligen för SVARK-nytt.

En bilgenerator är byggd för att leverera laddning till bilbatteriet inom det vanligaste varvtalsområdet för en bilmotor samtidigt som den driver den belastning som behöver ström när bilen är igång.

Om vi kikar i dokumentet som Henrik länkade till så ser vi att runt 2500 till 3000 rpm är ett "bra" driftvarvtal för en bilgenerator. Det passar därför hyfsat att koppla med 1:1 i utväxling till en av de tidigare diskuterade motormodellerna.

Att köra med uppväxling två gånger, som i en bil, ökar förlusterna då det krävs med driveffekt i det fallet.

För aktiviteter under samband har jag ofta en solcell inkopplad som under dagsljus orkar kompensera för den uttagna strömmen.
Solcell_80W__på_bil_krymt.jpg
Bilden är tagen under radiosambandet vid SM rallyt förra hösten. Mellan lastbågarna ligger en solpanel på 80 watt som är kopplad till ett AGM-batteri på 80Ah. Detta räcker för att hålla några radiostationer igång med tämligen mycket sändning. Under ett större rally så kan man vara väldigt aktiv under cirka 3 timmar med ett par korta sändningar i minuten. På bilden syns även de två takmonterade antennerna för 2m och 70cm samt den gula glasfibermasten som fixar vertikal separation och lite mindre störningar mellan de olika frekvenserna på samma band.

Ja, den skarpögde kan se en tunn liten antenn i bakkant av solcellen som användes för att kunna ta del av trafiken på ytterligare en VHF-frekvens.

73 de SM7NTJ
Edit missat ett par e och att vi kör per timma / NTJ
 
För flera år sedan så var jag på en field dag här på Rudan i Haninge när Sk0mg ha slagit
Upp ett runt grönt millitärtält och hyrt ett stort elverk ifrån Kramo modell större att
Mata sina radioapparater med.

Mvh sm0ydo
 
Back
Top