ESR:s QRP konstruktionstävling

ejla

Well-Known Member
Då ESR utlyste konstruktionstävlingen för en QRP transceivern på 6 transistorer hoppade kanske en och annan i taket - nu bröjar det äntligen hända något!
Speciellt när tävlingstiden gick ut och olika tävlingsbidrag presenterades, förväntade man att det skulle bli diskussioner på olika forum. Dock, till min stor förvånging, har fullständig tystnad lagt sig över denna imponerande händelse!
Jag skulle vilja öppna diskussion och uppmana våra prominenta läsare att hitta speciellt några intressanta lösningar som kanske har konsistens att bli klassiker på QRP fronten?
Eller som är värda att försöka vidareutveckla? Fanns det något som imponerade dig?
 
Eftersom ingen har synpunkter i ämnet så ber jag om att få börja lite försiktigt...

Utgångspunkten hur utvecklingen skulle ske.
1. CW övningsskummer
2. Trådlös övningssummer
3. Transceiver till klassrumsbruk med möjlighet att köra "skarpt" på 80m.
Grundförutsättning var hela tiden ett 9V batteri som stömkälla, som skulle räcka till en 3 timmars övningspass med 50% T/R förhållande. Med andra ord, låg strömförbrukning.

Om vi avväger krav i klassrumsbruk, där samtliga transceivrar ligger på samma frekvens... selektivitetet torde inte ha någon större betydelse. Olles rig är en superheterodyne så den egenskapen blir inte nödvändigtvis fördelaktig i detta sammanhang eftersom den leder till hög strömförbrukning och stort antal komponenter.

Förmodligen testades inte de färdiga apparater i klassrumsförhållanden fast det skulle varit grundidee på hela konstruktionen. Det samma gäller tester med 9V batteri. Det var ju ett grundkrav.
De presenterade mätningar var delvis värdelösa i sammanhanget, som t.ex. övertonsdämpning. Om utgångseffekten ligger på ca. 100 mW vem blir störd av dess övertoner? Detsamma gäller nycklingskurvformen.
Bedömning av chirp/klick gjordes med stabiliserad nätaggregat. Batteridrift skulle gett rättvis bedömning. Polspänning på ett 9V batteri börjar sjunka vid ca. 50mA belastning.

Mätning av den viktiga mottagarens totalförstärkning utblev. Samt mottagarens beteende med fullstor antenn i verkliga mottagniingsförhållanden (överstyrning, blockeringspunkt).

Även test av sändarens självsvängningsstabilitet på olika belastningar (SWR) skulle varit viktigt för användbarhet, speciellt med en "klassrumsspröt".

Här var några första tankar...
 
Back
Top