Ett par urklipp från 1912

SM4WII

Well-Known Member
Satt å bläddrade i några tidningar på kungliga bibliotekets hemsida från 1912, hittade dessa notiser. Klippen är ur Dalapilen och Kalmar tidning.
 

Attachments

  • Telegrafist_dp.jpg
    Telegrafist_dp.jpg
    99,5 KB · Views: 111
  • Telegrafist_Kalmar.jpg
    Telegrafist_Kalmar.jpg
    99,1 KB · Views: 94
Där står inget om CQD, den gamla nödsignalen, eller använde han båda?
Varför var det bara Carpathia som hjälpte till? Där fanns ju fler båtar däromkring.
 
Orsaken var i korthet att de närmaste fartygen, bl.a. S/S Californian som var inom synhåll, hade stängt sina radiostationer.

En av konsekvenserna av katastrofens omfattning blev att stationernas öppethållande, passningsfrekvenser och procedurer kom att regleras i internationell lag, SOLAS-konventionen.

Enligt den överlevande telegrafisten, Harold Bride, användes CQD och SOS omväxlande.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Var det en gnistsändare Titaic hade?
Jag har läst om att det var en kraftig sak med lång räckvidd, längst räckvidd bland fartygen på den tiden.

Saken visar att det måste krävas olyckor och dödsoffer innan myndigheter vaknar och ställer krav, i detta fall kräver passning på radiostationen. Samma sak idag, först efter tillräckligt med olyckor så görs något.

Nå, när får vi samma uppmärksamhet från Estonia olyckan, kanske om 100 år?

de
FPD
 
Verkar som det var dråpligare än att de inte passade radion om man skall tro 1912 års press...

Man såg raketer och hörde signaleringen men brydde sig helt enkelt inte huhu...
 

Attachments

  • Clip0007.jpg
    Clip0007.jpg
    99 KB · Views: 81
  • Clip0008.jpg
    Clip0008.jpg
    98,9 KB · Views: 71
  • Clip0009.jpg
    Clip0009.jpg
    96,6 KB · Views: 62
Var det en gnistsändare Titaic hade?
Jag har läst om att det var en kraftig sak med lång räckvidd, längst räckvidd bland fartygen på den tiden.

Jag läste någonstans att gnistsändaren var på 5 kW, undrar vilken mätteknik man tillämpade.
 
Dom använde väl en BIRD på kaoxen till antennen för att mäta upp effekten.
de
FPD
 
Det var inmatad effekt i sändaren. Vissa fabrikat angav effekten som den generatoreffekt som fanns tillhands. Sedan hade man också en HF-amperemeter i antennledningen för att justera till maximal antennström.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top