Ett sant nöje!

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Vad mer för typ av sändaramatör kan man önska få kontakt med än denne man när man själv kör 5W på QRP-frekvensen på 20m? En trevlig pratstund och en sund inställning till hobbyn, slappna av helt enkelt och ha kul.
 
Den gode Alan har en sund inställning till hur han kör radio, det skall vara angenämnt annars kan det kvitta.
 
Och det han skriver, i din hänvisade länk, om sina insikter visar också hur bred hobbyn kan vara..

SM0HXO - Sven.
 
Last edited:
Jag må vara smal ( i min inriktning) i amatörradiohobbyn, men när jag läste vad Al skriver blev jag riktigt glad. Att han är 70+ märktes inte alls!
 
Genom "tonen" i hans beskrivning av sig själv får jag en känsla av att Alan/G3KSU är en bland de ganska få kvarvarande "gentlemanna-amatörerna".

Gratulerar till att ha gjort en sådan trevlig bekantskap.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Signalen känns bekant, ska kolla mina pappersloggar. Annars har jag haft kontakter med några andra gentlemän via telegrafin, inte bara britter. Minns särskilt en som var präst, men det var helt andra saker som vi diskuterade och som förgyllde natten...
 
Ja han låter som ett riktigt fint föredöme, en riktig amatör ... Citerar "" I've returned dxcc to the toy-box (where it belongs), dumped all the pointless paperwork (logbooks, qsls, awards, contest entries, etc.), and now just relax and enjoy CW. ""

Skiter i att skicka QSL kort, har antagligen så många själv och kostar nu på sig att strunta i de lite yngre kollegorna som gärna skulle haft hans i utbyte. Självklart så struntar denne gigant ibland amatörgiganter i att föra loggbok som ju ändå bara är "onödigt pappersarbete" och njuter av att sitta och hacka i sin egen avkopplade värld.

Ja jag må då säga, det är sannerligen ett föredöme att ta efter!

Johan / SA3BYC
 
Det är lustigt tycker jag. Åsikten jag får är en helt annan än jag sett i den här tråden. Jag föreställer mig samma generella inställning hos läkaren eller en expedit i en butik (möjligen äldre tiders systembolagsexpediter) för att inte säga en lärare.
 
BYC skrev: "Skiter i att skicka QSL kort, har antagligen så många själv och kostar nu på sig att strunta i de lite yngre kollegorna som gärna skulle haft hans i utbyte. Självklart så struntar denne gigant ibland amatörgiganter i att föra loggbok som ju ändå bara är "onödigt pappersarbete" och njuter av att sitta och hacka i sin egen avkopplade värld."
----

Jag tycker faktiskt Alan gör helt rätt och har full förståelse för hans resonemang. Han har ju provat på "allt" och efter många års aktivitet på alla band ända upp till 10 GHz kommit till full insikt om vad hobbyn handlar om för hans egen del. Nu på ålderns höst när alla brickorna kommit på plats så har han insett att han trivs bäst med att sitta tillbakalutad och köra morsetelegrafi helt utan självpåtagna förpliktelser och krav från andra. Varför får Alan inte ha dom åsikterna han redovisar på sin hemsida och varför skall han mot sin innersta vilja offra sin dyrbara fritid på att skriva ut QSL-kort till alla han morserar med och kanske tvinga sig att samla egna för att kunna köpa diplom som han inte längre värdesätter.

Dock borde han kanske logga sina kontakter som stöd för minnet men han har förmodligen så bra minne så det inte behövs. :)
 
Att föra logg på QRZ.com är ett utmärkt sätt att ha lite koll på sina genomförda kontakter, jag själv använder enbart QRZ.com
Det är trevligt att läsa lite om och se bilder på motstationen i den mån motstationen har lagt upp någon information.
 
Jag tycker faktiskt Alan gör helt rätt och har full förståelse för hans resonemang. Han har ju provat på "allt" och efter många års aktivitet på alla band ända upp till 10 GHz kommit till full insikt om vad hobbyn handlar om för hans egen del. Nu på ålderns höst när alla brickorna kommit på plats så har han insett att han trivs bäst med att sitta tillbakalutad och köra morsetelegrafi helt utan självpåtagna förpliktelser och krav från andra. Varför får Alan inte ha dom åsikterna han redovisar på sin hemsida och varför skall han mot sin innersta vilja offra sin dyrbara fritid på att skriva ut QSL-kort till alla han morserar med och kanske tvinga sig att samla egna för att kunna köpa diplom som han inte längre värdesätter.

Dock borde han kanske logga sina kontakter som stöd för minnet men han har förmodligen så bra minne så det inte behövs. :)
Intressant ställningstagande Bengt, du som företräder linjen att proven bör reformeras och lite grand återföras dit där det var förut, det beramade B90 och lite den stilen har ju förefallit vara din linje. Missförstå mig rätt nu, jag missunnar inte denne gamle OT att strunta i det mesta som anses vara "good amateur practise", han må vara förlåten.

Men säg mig, tycker du det är OK för gemene man, vi vanliga amatörer, du kanske till och med tycker det är att rekommendera att vi gör likadant? Strunta i att en del samlar QSL kort, sköt dit skit i andra. Ja vadå loggbok det är väl bara för tunnisar? Kör lite morse du, vadå amatörbanden, vi kör väl lite var vi vill? Man kan ju faktiskt dra det här lite anarkistiska synsättet lite var man vill, min artistiska frihet tar mig i alla fall ditåt ;)

Ja ja bara undrar nu när denne gamle amatör, som enligt många här i tråden verkar representera den "riktige amatören", höjs till skyarna så enormt.

Johan / SA3BYC
(en undrande rookie som kanske inte begriper sitt eget bästa när han vågar sig på att ifrågasätta så här?)
 
Nja.. loggbok eller inte. Jag loggar alla kontakter på HF. Däremot inte då jag ropat CQ utan att få svar, men i konsekvensens namn borde jag kanske göra det också. Loggboken är ju nyttig på flera sätt för att kunna rekonstruera när man skickat RF i omgivningen.

Jag är vidare inkonsekvent genom att inte logga lokala FM kontakter på VHF eller UHF, däremot möjligen sådana på CW eller SSB på "låga delen". Lokala QSO:n tenderar att betraktas som mobiltelefonsamtal och alltså inte värda att föra register över trots att man likväl strålar ut över omgivningen.

Beträffande QSL så har jag liksom många andra gått från att skicka QSL-kort för samtliga HF-kontakter till att bara skicka kort då jag själv vill ha ett QSL-kort i retur, samt givetvis också kvittera med ett kort då någon bemödat sig att skicka ett till mig. Det är ju så med QSL-kort att det är fantastiskt kul inledningsvis men man kan också få en överdos liksom.. Alternativet är då att bara köra stationer där man själv eftertraktar QSL-kvitto och i så fall ignorera svar från t.ex. DL när man ropar CQ,

Så gör jag och kanske jag inte är särskilt ovanlig i mitt sätt. Det här är ett ämne för sig och förtjänar egentligen en egen tråd, kanske nån admin tycker lika och klipper här?
 
Johan, du är inne på en mycket bra linje med din frågeställning. Den ena slappheten skiljer sig inte från den andra. Om en gammal erfaren radioamatör öppet deklarerar att han nu minsann avstår från allt det han tidigare tagit fasta vid så inte är han ett föredmme för de som strävar framåt inom de områden han själv lämnat bakom sig. Det tyder snarare på endera slapphet, bitterhet, degenerering eller möjligen rent och skirt ålderdomstramseri. Sånt som somliga kallar för gubbstruttsnöjen. Jag finner det hela oerhört tragiskt. Som om den här engelska amatören nu gjort all det som fanns att göra när han var som mest intresserad. Nu väntar han bara på den sista förlösningen. Den vi alla kommer till så småningom.
 
Jag har, i princip, aldrig skickat QSL-kort. Den smala nischen inom hobbyn har aldrig intresserat mig. Varför skulle jag lägga tid och pengar på något som inte intresserar mig, bara för att någon annan kanske tycker att det är intressant? Det är inget som påverkar radiotrafiken eller den tekniska standarden hos min station.
Jag har inte fört loggbok sedan den dagen kravet avskaffades. Varför skall jag arkivera vem jag pratade med och exakt när? Det är ju helt ointressant. Det är inget som påverkar radiotrafiken eller den tekniska standarden hos min station.
Enda gången det är intressant att föra logg är när man kör test (av uppenbara skäl).

Att detta skulle vara något dåligt uppförande var en fullständig nyhet.
 
BYC skrev; "Men säg mig, tycker du det är OK för gemene man, vi vanliga amatörer, du kanske till och med tycker det är att rekommendera att vi gör likadant? Strunta i att en del samlar QSL kort, sköt dit skit i andra."
----

Ja det är en bra utgångspunkt i vår hobbyutövning. I grund och botten gäller PTS Föreskrifter för vad vi får och inte får lov att göra. Utöver dessa finns IARUs rekommendationer för hur vi bör göra. Sedan kommer praxis och en massa oskrivna regler som kanske är vettiga att förhålla sig till om de kan anses vara till nytta. När jag tänker efter så är det nog precis så de flesta av oss fungerar både inom amatörradion och i övriga samhället. Vi gör egna överväganden och bedömningar. Här är det OK att köra lite fortare än vad som står på skylten?

En modern B:90 skulle sitta fint liksom en rejäl uppdatering av provkraven för amatörradiocertifikat. Detta för att tydliggöra att amatörradio är en teknisk hobby som vilar på den numera välkända ITU-RR definitionen. Nog om detta.

När det gäller QSL-kort så delar jag ZBB:s syn och beskrivning och även TJC:s åsikter är kloka. QSL-korten var kul att få i början av karriären men jag minns inte att jag blev vare sig ledsen eller förbannad på alla de som inte skickade några kort. Jag blev jätteglad för mina första DX-kort som än idag sitter i en pärm här i bokhyllan. Jag skickade också kort till alla jag körde den första tiden. Numera skickar jag inga kort alls för vanliga QSO. Det händer att jag skickar direkt till någon DX-pedition men det var länge sedan sist. Alla direkt-QSL där portot är betalt besvaras av min QSL-manager som är jätteglad för att han får lov att göra en god gärning. Det är mest mina DX-peditioner till fjärran länder som hanteras där. Själv är jag ännu gladare för att slippa jobbet och de tusenlapparna som QSL-korten kostat har jag råd med. Inga problem på den fronten.

Kontentan blir väl att vi i första hand bör syssla med det inom hobbyn vi gillar och inte känna oss tvingade eller få dåligt samvete för sådant jobb som andra vill lägga på oss. T ex att kräva att få QSL-kort och när dessa sedan inte kommer klaga i högan sky och föra upp oss på svarta listor etc.

För min del är loggen viktig men det finns ju inga krav från PTS på bokföring av våra förbindelser. Om jag inte själv ansett att jag behöver logga så hade jag låtit bli. Jo, precis som ZBB så loggas inte lokala QSO på 2 m och 70 cm AM/FM eftersom sådana betraktas som snabbtelefonförbindelser. Däremot loggas all trafik på VUSHF som bedrivs på de seriösa delarna av banden. Så ser det ut här och min beskrivning gäller för jättemånga andra och är inte på något sätt unik.

Ändå finns det folk som spricker av ilska när de läser detta och sådana har funnits i hobbyn så länge jag kan minnas. Det är de rättrogna som tjatar om 100% QSL och som skickar QSL på varje förbindelse. Jag skulle kunna rabbla upp några sådana SM-signaler där jag har buntvis med kort men som jag inte besvarat. Varför skulle jag det?
 
Last edited:
Back
Top