Ett sant nöje!

Ja du Bengt, intressant att ta del av dina tankar kring ämnet. Du tycker att det är helt OK enligt vad du skriver att bryta mot hastighetsgränser, citat "" Vi gör egna överväganden och bedömningar. Här är det OK att köra lite fortare än vad som står på skylten? "" Även om jag skulle kunna hålla med dig i att det nog väldigt ofta och hos väldigt många tänks så, så är det ett brott mot lagen. Lagar och förordningar har vi för att skydda oss mot godtycklighet och anarki i samhället. Hur skulle det se ut om alla resonerade så? Vad är nästa steg i det resonemanget? Är det helt ok att bryta mot en annan lag också ... Sånt är väl mindre lämpligt i ett rättssamhälle ;)

En uppdaterad B90, jo jag tackar jag. Med lämpliga undantag då för de som varit med länge och begriper hur det skall vara, fritänkare som du själv kanske? En rejäl höjning av provkraven skulle också sitta fint. Kanske att man i denna skulle införa kravet att radiostationen manövreras av en operatör iklädd vit skjorta med fluga och vit rock, det skulle vara en syn för nostalgiker det ;) Självklart så återinförs kravet på oförvitlighet och lämplighetsintyg i någon listig form.

Qsl korten ja, självklart så är det bara en liten del av hobbyn. För många som inte varit med i 100 år tror jag dock att det är en rätt viktig sak. Är själv ingen plikttrogen samlare av papperskort, föredrar modernare varianter som LOTW och e-Qsl, Men jag skulle nog våga påstå att många många fler anser korten vara en självklar del av hobbyn än ni som varit med så länge att ni tycker det kvittar.

När det gäller loggandet så delar jag delvis din syn, loggar inte heller repeater qso, inte upprepade kontakter med Svenska amatörer, nej där får det räcka med första gången eller om jag vill komma ihåg något särskilt intressant eller något som diskuterats. Men du skriver, citat "" Däremot loggas all trafik på VUSHF som bedrivs på de seriösa delarna av banden. "" Vem i hela fridens namn är du att klassa bara höga frekvenser som seriösa? Jag betraktar dem med samma rätt som du tar dig i det fallet som skräputrymme, frekvenser som troligen kommer att tas över av kommersiella aktörer i affärsdrivande syfte. Jag anser att kortvågsbanden är seriösa frekvenser, varför lite tillspetsat, skulle jag ha mindre rätt än du att utse "seriösa" frekvenser?

Att vissa spricker över dina kommentarer om Qsl korten, ja för att de är rättrogna som du lite vanvördigt uttrycker det, det är jag däremot säker på att du har rätt i. Jag tror dock att de har många många sympatisörer som absolut inte ser så lättvindigt på den delen av hobbyn som de som börjar se bortre parentesen och som glömt hur kul det var i början när de där "vykorten" damp ner. Inte för att jag vet hur det skall bevisas åt ena eller andra hållet, men min ståndpunkt är att det nog är väldigt många fler som verkligen uppskattar Qslkort, diplomsamlande och liknande "onödiga inslag i hobbyn" än de som tycker det kan vara.

Självklart tycker jag inte att man skall känna tvång att deltaga i Qsl korts jakten. Men en viss liten del solidaritet skulle det väl kunna anses vara att åtminstone ha ett kort att skicka till de man får kort ifrån? TJC tycker ju uppenbarligen att det är helt OK att skita i en sån liten smal "nisch" av hobbyn. Ja smal i den enes ögon, tror som sagt att väldigt många inte delar den synen. Men det är ju klart, i fallet loggande så är det ju tur att TJC åtminstone loggar vid contest. Trots att väl detta enligt en del skribenter här också är en uschlig del av hobbyn och absolut borde undvikas ;)

Man skulle väl kunna sammanfatta det hela med att vi inte alla delar samma syn på hobbyn och att, appropå en annan tråd, några av oss absolut är lite bråkigare och stökigare än många andra ;)

Johan / SA3BYC
 
BYC skrev: "Man skulle väl kunna sammanfatta det hela med att vi inte alla delar samma syn på hobbyn och att, appropå en annan tråd, några av oss absolut är lite bråkigare och stökigare än många andra."
----

Ja det kan vi vara överens om Johan!. En annan sak som irriterat några är att jag ropat CQ på 80 m CW och fått svar från någon SM som efter ett ganska långt innehållsrikt QSO krävt att jag skulle logga QSO:et för SOCWA. Men det vill jag absolut inte och för att inte komma i klammeri med de mest fanatiska SOCWA-deltagarna så har jag därefter hållit mig borta från SOCWA-frekvensen. Samma skit var det med kommunjakten där folk jagade mig med blåslampa för att jag bodde i Lomma Kommun som var hett eftertraktat i början. Så håller det på och det har Alan fattat och det är därför han skriver som han gör. -Nu är det nog, nu har jag spelat med i spektaklet i 50 år och nu är det dags att utöva amatörradio på mina egna villkor. Du skall se att du själv trillar dit om 30-40 år när du fått egen erfarenhet och blivit old timer på riktigt. :-)
 
Jag skiter inte i de som samlar QSL-kort. Jag deltar bara inte i den delen av hobbyn. För radiokontakten måste väl ändå vara huvudsaken?
Redan från början tyckte jag att det var helt ointressant. Jag tror dessutom att de flesta amatörer som jag känner aldrig skickar QSL.
Av naturliga skäl är ju dessutom enda möjligheten att skicka direkt så kostnaden skulle bli ganska stor, betydligt större än vad jag lägger på hobbyn i övrigt.
 
Intressant att läsa vad min tråd har lett till. Ungefär som jag tänkte när jag länkade till Alans info på qrz.com
Det var dock ett trevligt QSO utan hets och "jag måste gå vidare" till nästa QSO. Beträffande QSL-kort så skickar jag till de som absolut vill ha och de som säger att QSL-kort kommer att skickas säger jag -don't send card.

För mig var naturligtvis QSL-korten ett måste när jag började med amatörradio, man skulle ju självklart visa för kompisarna i klubben vad man hade fått för kort från fjärran land, men bara om det var något speciellt utanför europa såklart, eller hur? Som parallell kan jag berätta att en god vän till mig klippte en gång ut en textrad ur en lokaltidning. förstorade upp den och klistrade upp den i bakrutan på bilen. Texten löd: Prata i mobilen i stan där du syns, ute på landet är det ingen som ser dig, detta var i mobiltelefonens barndom då "resväskorna" fanns i bilarna.

Jag hade kunnat skriva på min qrz.com sida, been there, done it and got the T-shirt - det gör jag dock inte, men jag gläds fortfarande åt att köra radio och ha (enligt min mall) riktiga QSO:n, dvs lite mer kött på benen än RST, QTH och NAME. Efter att ha tagit ett mixed DXCC - det tog tid - så bryr jag mig inte längre om 5NN TU-QSO:n. Ett QSO med ovannämnda Al är "värt" mer 10 DX-QSO:n med vilka de än vara må, så länge innehållet är 5NN TU.

Jag kan dock fortfarande tycka att det är kul att se om man kan komma igenom en pileup där en hel hög stressar iväg sina anropssignaler så fort de kan på morse för att få höra DX:et svara med deras call+5NN. Loggbok för jag med penna och papper, visst det är kul när en motstation svarar: hello barney innan jag hunnit säga mitt namn och qth. Jag pratade en amerikan på 10m SSB häromdagen, han hade lagt in alla sina pappersförda loggar sedan 1955 på en hårddisk.........därför att......han tyckte att det var kul. Visst, trevligt för honom, men aldrig i min värld.

"Telefonförbindelser" på 2m (har inte 0.7m) loggförs inte och beträffande EQL's kommentar om att QSO:n på VUSHF loggas, där finns mig veterligen inte plastradioapparater att köpa ännu, så att den egenbyggda utrustningens resultat loggförs är ju ett sätt att kontrollera hur det har gått.

Slutligen så stupar alla oegentligheter här på att vi inte ser och hör varandra när vi "pratar". Ni som har varit med på konferenser med jobb eller dylikt och fått lära er hur stor betydelse innehållet i det talade ordet har jämfört med HUR det talas vet vad jag menar. Förhållandet är i häradet 65/35, vilket som är vad är väl ganska klart, eller hur?
 
Last edited:
Av naturliga skäl är ju dessutom enda möjligheten att skicka direkt så kostnaden skulle bli ganska stor, betydligt större än vad jag lägger på hobbyn i övrigt.

Jag brukar säga "Not member of buro" och de som absolut "behöver" QSL får då skicka direkt och lägga i för returportot.
 
BYC skrev: " Men du skriver, citat "" Däremot loggas all trafik på VUSHF som bedrivs på de seriösa delarna av banden. "" Vem i hela fridens namn är du att klassa bara höga frekvenser som seriösa? Jag betraktar dem med samma rätt som du tar dig i det fallet som skräputrymme, frekvenser som troligen kommer att tas över av kommersiella aktörer i affärsdrivande syfte. Jag anser att kortvågsbanden är seriösa frekvenser, varför lite tillspetsat, skulle jag ha mindre rätt än du att utse "seriösa" frekvenser?"
----

Ja där ser du hur känsligt det är vad vi skriver. Jag refererade till den seriösa delen och du vänder på orden och drar slutsatsen att allt annat är oseriöst. Nåja, det må vara dig förlåtet. Uttrycket "den seriösa delen" hörde jag redan när jag blev amatör 1969 långt innan repeatrarna var uppfunna i Sverige. Här i Skåne så koncentrerades "riktig amatörradiotrafik" (obs ordvalet) på CW NBFM och AM till den låga delen av 2 m medan trafik med mer lokal prägel ofta hamnade längre upp i bandet. Någon gång 1969-70 bestämde man att 145.700 MHz skulle vara någon sorts gemensam frekvens för alla de som i rask takt byggde om avlagda taxistationer för något som liknade snabbtelefontrafik. I all sin enkelhet snack om ingenting för att det var kul. Här jagades inga DX utan det primära var att snacka med sina kompisar lokalt. Blev det konditioner så var det också kul men den mer seriösa trafiken skedde i den låga delen av bandet. Där hade man horisontella yagi-antenner på rotor till motsats till 145.700 där de flesta nöjde sig med en GP eller HB9CV, vertikalt polariserad. Själv var jag väldigt aktiv på den oseriösa delen av bandet och än idag körs liknade kompistrafik men nu på 2 m AM. Inget mer allvarligt än så Johan. Inte är jag väl oseriös radioamatör för det? :-)
 
SA3BYC Johan, om vi har ett QSO och du skickar ett QSL-kort till mig så får du ett i retur från mig. Detsamma gäller för Helmut, Alvarez, George, Akihito eller Pekka. Vad är problemet?
 
Problemet med QSL är att folk slentrianskickar till alla dom har kört.

Det är ett problem som jag tycker bör påtalas högt och ofta och nya amatörer bör få lära sig att INTE SLENTRIANSKICKA!!!!

Jag skickar nästan inte till någon, men jag besvarar dom jag får, även från SWL. (jag tror jag har skickat 5 kort mer än jag har fått)

Jag förutsätter att dom som skickar sina kort till mig vill ha mitt kort i retur, även om jag givetvis inser att just jag i min lilla ruta av världen knappas kan vara så högintressant som QSL skörden antyder.

Jag skickar alla svarskort via byrån, om jag inte får dom direkt, då förutsätter jag att jag ska svara direkt.

Och när vi ändå är inne på det, jag fick ett eqsl från en lyssnare som hade skrivit !!!PSE QSL!!!, jag tyckte det såg lite halvdesperat ut så jag svarade med ett eqsl och skrev "Do you want paperQSL also?" varpå jag nästan direkt fick ett mail där han förklarade att han skulle bli överlycklig över ett pappers-qsl att sätta på väggen, det skulle bli hans första någonsin, han erbjöd sig att betala portot då han inte var medlem i någon byrå, men jag talade om att det inte var nödvändigt.

Jag skickade två kort, ett korrekt ifyllt och ett med alla rutor strukna så att han skulle kunna nåla upp båda sidor av mitt kort om han ville det, och ett kort brev där jag beskrev vad jag tycker är kul med hobbyn och hur han kunde göra om han ville bli radioamatör och att jag gärna skulle köra ett QSO med honom om han blev det.

Jag fick ett lång och uppriktigt tackmail från honom, tydligen svarar väldigt få ham's på SWL rapporter nuförtiden, han hade läst på lite om hur man blev radioamatör och skulle nog besöka en amatörradioklubb som han hade hittat på nätet. (dom skulle ha någon fieldday aktig aktivitet i hans nähet)

Har jag högst eventuellt värvat en ny amatör till hobbyn så var det värt portot och min tid!

Så, skicka enbart till dom ni vill ha kort av, svara helst dom ni får av, men i alla fall dom som klart indikerar att dom vill ha erat kort av någon anledning, om det blir er övermäktig så försök göra klart för era motstationer att ni inte QSL'ar så att dom inte sitter och väntar på ert kort till ett DXCC eller nåt :D

Sen tycker jag absolut att det finns poänger med att köra radio (inom ramarna för vad som är tillåtet givetvis) på sina egna villkor, men logga tycker jag nog att man bör göra, IAF på kortvåg (och vid test så klart), om inte annat så för möjligheten att gå tillbaka och titta om man verkligen sände något den där gången då grannens TV betedde sig så konstigt.

Jag visste faktiskt inte att kravet på loggbok var borta, jag visste att det var borta på VHF och vid mobilkörning, även om jag försökte logga även mobila kortvågskontakter i början (stanna och skriva i handflatan eller på någon papperslapp man hittade i bilen) men jag gav ganska snart upp.

Men som sagt, jag är inte heller direkt någon fan av att byta enbart signalrapport, men jag försöker anpassa mig till hur motstationerna kör sina QSO'n, jag ropar sällan upp en station som matar kortqso'n om det inte är nytt bandland eller så, men vill jag köra ett nytt bandland anpassar jag qso't till vad motstationen vill ha, möjligen att jag frågar efter namn eller qth utöver 59 -73.

Jag ropar sällan i stora pileups och gör jag det tröttnar jag ganska snabbt och provar med någon annan istället för att sitta och tjata, jag lyssnar mycket på andra pågående qso'n och om dom pratar lite allmänt småmysigt sådär kanske jag ropar upp när dom är klar.

Lyckas jag dock ta mig igenom en pile och köra något rart så blir jag givetvis glad och uppspelt för stunden, men jag jagar inte den kicken hela tiden.
 
Last edited:
SA3BYC Johan, om vi har ett QSO och du skickar ett QSL-kort till mig så får du ett i retur från mig. Detsamma gäller för Helmut, Alvarez, George, Akihito eller Pekka. Vad är problemet?
Precis så gör jag också, precis det jag förespråkar, inga slentrian Qsl, men om jag får ett så tycker jag att vanlig hövlighet ger vid handen att man skickar ett i retur. Är det sedan någon Qsl fanatiker som fortsätter skicka kort efter kort så blir de besvikna, ja förstås om de inte skriver att de behöver kontakten för ett nytt band eller liknande.

Problemet är inte du och jag, utan det jag tycker är problemet och det jag påpekade är att en del verkar tycka att bara för att de varit aktiva i 110 år och fått så mycket Qsl kort att man tröttnat på dem, så är det helt OK att strunta helt i de som skickar dem ett kort.

Så vad gäller din fråga "Vad är problemet?" så har vi alltså inga problem med varandra, inte vad jag vet i alla fall.

Johan / SA3BYC

Ps. för övrigt förespråkar jag som sagt e-Qsl och LOTW som komplement, då får man snabbt en bekräftelse för eventuella diplom. Appropå -VJX inlägg om lyssnaramatören så svarar jag ALLTID dessa, glömmer inte hur otroligt kul det var när jag själv var lyssnare att få ett kort i lådan :)
 
Last edited:
SA3BYC Johan, om vi har ett QSO och du skickar ett QSL-kort till mig så får du ett i retur från mig. Detsamma gäller för Helmut, Alvarez, George, Akihito eller Pekka. Vad är problemet?

Den som gör misstaget att skicka ett QSL till mig får det sannolikt i retur "not member", det kommer garanterat inget kort i alla fall.
Testade ett tag att köra PSK31 och i många av de fullständigt meningslösa datorgenererade makron som man fick av motstationen stod det ofta "QSL 100 percent", jag lade in "QSL zero percent" i ett makro. PSK31 tröttnade jag väldigt fort på, trafiksättet var lite kul men utbytet av information var ganska intetsägande. Men jag har ett positivt minne av en EI-amatör som uppskattade ett svar från en som hade mer än standardmakron att sända. Den som vill ha kort från SM-hams hittar säkert någon mer samarbetsvillig. :-)
Att logga QSO har väl ett större värde då man kan dra lärdom att sina experiment, erfarenheter av vågutbredning osv.
 
Min syn är följande:

1. Ingen amatör ska behöva tvingas till att trycka eller skicka QSL
2. LoTW är min primära form att verifiera en kontakt (oavsett om jag kör RM2D, 4S7LRG, XV2LRR eller något annat rarare)
3. Om jag gör bedömningen att en anropssignal jag nyttjar är tillräckligt intressant för andra, kan jag tänka mig att trycka upp ett QSL-kort.
4. Jag skriver i QRZ.COM vilken QSL-policy jag har: LoTW eller Direct QSL med tillräckligt täckning för portokostnader 1 IRC eller 1 EUR i dagsläget från Ryssland. NO Buro QSLs anymore.
5. Ingen behöver tvingas vara medlem i nationella QSL-byrån
6. Jag skriver att jag inte QSLar mer via någon byrå - endast direkt (eller via LoTW)
7. I mina QSO hänvisar jag till QRZ.COM så folk förstår min QSL-policy

Om någon inte nöjer sig med min obligatoriska LoTW-verifiering har han eller hon möjlighet (ibland om jag trycker upp QSL-kort) att skicka mig kort direkt.

Jag loggar VARJE QSO på kortvågen men inte mina 2 meters-QSO (om detta inte krävs av nationella regler).

73 de LRR,
Mats
 
Det var raka puckar Henrik. :-)

Morgonfundering: Det här med att vissa kräver/önskar/förväntar sig 100% svar på sina QSL-kort är en lika orealistisk tanke som en fiskare skulle få napp varje gång linan kastas ut. Vad säger t ex fritidsfiskaren ZBB om detta?

Vänd på tanken och var istället glad och tacksam för de fiskar som fastnar på kroken. Finns intresset/ekonomin/tiden så skicka ut egna. Hela cirkusen kring QSL-kort som underlag för inköp diplom är ju endast en liten del i en oändligt bred hobby och de som absolut inte finner intresse av kontorsarbete eller efter "110 års aktivitet" har tröttnat på att skriva och skicka QSL som jag har gjort skall väl inte behöva känna dåligt samvete för det?

Det jag kan erbjuda är istället lite längre och mer innehållsrika QSO på morsetelegrafi och sådana saker växer minsann inte på träd nu för tiden. De flesta som vi hör på banden kan ju inte prata om annat än 59 G5RV eller hur? Och bråttom har de också. Alla skall med tåget.
 
De flesta som vi hör på banden kan ju inte prata om annat än 59 G5RV eller hur? Och bråttom har de också. Alla skall med tåget.

Men Bengt! Nog måste du väl ha skrivit fel nu? Du menar väl ändå "599 G5RV"? Eller har en inbiten CW gubbe som du börjat tjyvlyssna på telefonidelen på banden? ;)

73 de Teemu SMØW
 
Henrik skrev: "Den som gör misstaget att skicka ett QSL till mig får det sannolikt i retur "not member", det kommer garanterat inget kort i alla fall."


Det här med att inte vara medlem i en IARU ansluten förening hindrar inte från att få sina QSL-kort via t.ex. SSA.
Detta ämne har diskuterats flitigt och därför har IARU antagit en resolution 85-9 som kan läsas här:

Résolution IARU 85-9

Man har antagit denna resolution då det är omöjligt för en amatör i ett annat land att veta om motstationen är medlem av IARU eller ej. Istället för att då skicka kort i retur är det bättre låta det passera "systemet".

Under WARC 2012 påminde IARU sina medlemsländer att upprätthålla denna regel. Som skrivet i resolutionen har den nationella föreningen rätt att ta ut en administrativ avgift. Kostnaden för att enbart mottaga QSL via den nationella byrån bör vara "rimlig". Det är ju även förknippat med kostnader för den nationella föreningen att returnera ett kort märkt och stämpla "Not Member". Några föreningar tar ut en mindre avgift, andra inte.

Någon som sett en "prislista" över vad olika IARU-anslutna föreningar tar betalt?
Hur RSGB gör kan man läsa om här på sidan 6: http://klarc.org.uk/documents/RSGB_Newsletter_January_2012.pdf

Göran
 
Morgonfundering: Det här med att vissa kräver/önskar/förväntar sig 100% svar på sina QSL-kort är en lika orealistisk tanke som en fiskare skulle få napp varje gång linan kastas ut.

Det är väl det där gammeldags tänkandet om " the final courtesy" helt enkelt att det är artigt och väluppfostrat att svara.

Men det bygger ju på att folk inte slentrian-skickar kort, utan bara skickar till dom man verkligen vill ha på papper.

Jag har ju som sagt både eqs och lotw också och samlar inte själv till diplom, så det är max 5 Papperskort jag har skickat för att jag vill ha ett pappers QSL tillbaka.
 
Ja det är nog det där slentrianskickandet, möjligtvis i kombination med de allt kortare QSO-na gjort att många tröttnat på pappersarbetet. Default borde vara att ingen skickar kort om sådana inte efterfrågas i samband med QSO. Då kunde man svara QSL OK eller som någon skrev, PSE NO QSL.

Det är inte ovanligt att jag ropar ett CQ och får svar från någon som efter att jag sänt rapport, namn och QTH enligt mallen från 1920-talet enbart svarar 5NN TU och bara försvinner. I mina ögon är det ofint men ändå kommer ett QSL-kort som det säkerligen förväntas svar på.

"the final courtesy" som du nämner är en kvarleva från det förgångna och bygger på den tacksamhet och glädje det var att överhuvudtaget lyckas få kontakt med någon långt borta med sina under stor möda hembyggda radioapparater. Radioförbindelserna var jämfört med idag höjdpunkter och kikar man i gamla loggböcker och även på QSL-korten från t ex 30-talet så finner man att de försetts med många detaljerade upplysningar om sändarens beskaffenhet, uppbyggnad, rörval och ibland t o m handritade scheman på baksidan. En del kort skickades i kuvert med frimärken och ibland bildades ett fotografi av operatören och utrustningen. Få kort men av hög klass och som verkligen gav något tillbaka.

Idag är det annorlunda och det har gått inflation i det mesta. Fort skall det gå och ju fler QSO ju bättre. QSL-korten förses med tråkiga etiketter med data direkt från loggen. Opersonligt och fullständigt ointressant om man nu inte enbart samlar för att maximera antalet eller för att få underlag till att köpa ett diplom som utvisar att man kört dit eller dah.

Kanske borde det införas nya anropsmetoder där CQQ betyder att allmänt anrop jag söker många QSL-kort och CQT vänder sig till de få tappade själarna (jag och en till) som fortfarande har tekniken som hobby och värdesätter annat än bara 5NN tack och adjö i ett rasande tempo. CQW för de som vill utbyta väderleksrapporter etc. Det vore en välgärning tycker jag. :-)
 
En tanke slog mig. Inte allvarligt men lite lätt. Den kom sig ur vad man som människa är intresserad av. Teknik är en svår bit för lekmannen. Att vara operatör är också svårt. Utan teknik finns det inga operatörer. Kan då tekniken leva isolerad? Operatören kan inte leva utan tekniken. Med detta vill jag komma fram till frågan: finns det teknikonanister? Såna som inte alls har något annat syfte med tekniken än att tillfredsställa sig själv? Jag skulle vilja säga att det faktiskt gör det. Vad säger ni?
 
Ja, liksom en del aldrig lämnar det orala stadiet.

Jag utgår ifrån att det du menar är det orala stadiet hos operatören? Om så är fallet ska vi betänka att operatören, återigen, inte kan existera utan tekniken. Ursprunget till min fråga är just om det finns teknikonanister. Motsvarande för operatörer är självklart, men inte utan teknikhjälp.
 
Back
Top