Expedition BS7H

sm7tkr

Well-Known Member
Nu när expeditionen BS7H har kommit igång, försökte jag köra dom på 20m CW.
Trots goda signalstyrkor 59+ ibland hade jag svårt att höra dom pga alla QRMare, LIDs
och trafikpoliser.:mad:
Eftersom det helt klart inte hjälper med en god teoretisk utbildning av operatörer
i ellära, operatörsteknik mm undrar man om det inte är dags att införa ett psykologisk
antagningstest likt den man har på polishögskolan.
Det verkar som om vår hobby tenderar att dra till sig fler psykopater och självupptagna
egoister än vad som är fallet i samhället i övrigt.
Ibland försöker jag ransaka mig själv för att se vad jag själv kan ha för typ av "störning"
eftersom jag blev radioamatör.:confused:
Man kan bara hoppas att det inte är något allvarligt...
 
Jag har som Emil också lyssnat några timmar på BS7H (14 MHz CW) och tycker mig kunna urskilja flera olika sorters "fridstörare".

1. Nya oerfarna amatörer som inte riktigt hänger med i det extremt höga och uppjagade tempot. (c:a 175-200 takt när jag lyssnade). Dom ropar ur fas och alltid på fel frekvens. Dom har svårt att skilja ut DX-stationen ifrån alla andra som stör eller försöker ge sken av att vara just DX-et. Om någon bråkstake sänder nybörjarens anropssignal plus 5NN så jublar nybörjaren av glädje i tron att han/hon kört ett nytt land. Inte lätt att vara nybörjare hur goda avsikter man än har.

2. Gamla erfarna amatörer som bevisligen är mycket duktiga telegrafioperatörer rent tekniskt. Hänger med i svängarna även i extremt höga hastigheter. Dom vet exakt hur en pile-up fungerar och ser helt enkelt ett nöje i att skapa kaos och vilseleda andra. Kanske har dom kört allt som går att köra och letar efter nya utmaningar.

3. Både nya och gamla amatörer som förlitar sig på den informationen som fås via DX-cluster. Människor med kort stubin som inte riktigt kan tygla sina känslor. Skäller på allt och alla utan att inse att det är dom själva som stör mest. I denna grupp finner vi trafikpoliserna som mot allt bättre vetande tror att det hjälper att sända UP UP LID IDIOT etc. Ack vad dom bedrar sig. Alla vet ju att "fridstörarna" vill ha uppmärksamhet och ju mer dessto bättre.

4. Sen finns det nog en grupp amatörer som insett att dom är fullständigt chanslösa p g a dåliga antenner och låg effekt. Även om det teoretiskt går att komma långt med 100 W och en dipol så är det tufft att hävda sig i ett pile-up som det BS7H skapar. Kan man tänka sig att hämdbegäret växer i takt med frustrationen och det enda som då återstår är att jävlas med sina "fiender" de med 1...5 kW och stora Yagiantenner på höga master.

Jag kan inte se att vare sig utbildning i trafikteknik eller i ellära skulle hjälpa. Möjligtvis att kraven för att bli radioamatör hade varit så hårda att det krävdes flera års intensiva studier att utbilda sig. Under utbildningstiden så hade de flesta potentiella bråkstakarna och de utan stark motivation fallit ifrån och enbart den promillen som var motiverade på riktigt hade tagit sig igenom. Samma grupp hade förstått att värdesätta sin hobby och de privilegier och ansvar som är kopplade till denna.

Problemet är väl bara att antalet amatörer skulle kunna räknas på ena handens fingrar?

73
Bengt
 
Last edited:
Jadu Bengt.
Håller med dig i många synpunkter.

Nybörjaren under punkt 1, har jag aldrig haft några problem med.
Alla har vi varit nybörjare och de misstag som görs under goda intentioner får man
väl ha överseende med.

Det är amatörerna under punkt 2 som får mig att ta en allvarlig funderare runt hobbyn.
På SSB är det om möjligt ännu värre.:(
Det är tur att jag alltid använder hörlurar, så min fru och mina barn slipper höra eländet.

Man vågar ju inte visa hobbyn får någon "oinvigd".
Tänk om man tog med stationen till någon skola för att visa upp lite amatörradio och sedan råkar man ratta in någon DX-pile.
Då rodnar nog både jag och fröken.:eek:

/Emil
 
Själv brukar jag oftast bara lyssna, och nöjer mig med att ha hört ett nytt prefix. Det är väldigt sällan jag ger mig in i leken, men då har jag först lyssnat en bra stund och försöker räkna ut var de lyssnar och anpassar split efter detta. Ibland så lyckas man .. men gör bara några få försök.
 
Måtte dom snart åka hem igen....så man kan få lite utrymme för vanliga qso.
Som det nu är brer det ut sig överallt, för att inte tala om alla som av någon anledning måste visa sina allra sämsta sidor!

/Bosse
 
Har ni kollat in videofilmen från 1997 års expedition ?
Youtube -> BS7H
Det får en att inse vilken otrolig prestation deltagarna på den här expeditionen utfört.
Men man undrar ju om inte kriterierna för ett DXCC-land bör ses över.:rolleyes:
Kanske skulle man gräva en damm på trädgården och kasta i ett par stenblock och därefter ansöka om DXCC-status:D

/Emil
 
Back
Top