Få liv i gammal marinradio

SM0IKR

Well-Known Member
Hej alla.
I höstas köpte jag en äldre burk avsedd som "komradio" till sjöss. Min tanke var att kunna använda den till "rör-ringen".

litens-l1600.png

Första röktestet utföll negativt. Ingen rök visade sig. BC-mottagningen fungerade bra med trådstump som antenn. VFO-ratten kärvade lite men
blir säkert ok med lite "olja" på rätt ställe. Dock verkar det vara någor filter i burken ty alla pratade slaviska språk. ;)

Få se hur jag kan få till en VFO isf kristaller. Det står att antennimpedans ska vara 10 ohm. Min tanke är att trimma sändare till 50 ohm om det går.
Alternativt via en 4:1 (5:1) tranformator. Så kan jag köra min dipol direkt. Förhoppningen är att kunna få ett läge på kanalomkopplaren för 80m (3,6 MHz för -FPD) och ett för 40m om allt fungerar upp till 7 MHz.
Mottagaren har ingen frekvensjustering in från antennen via kanalomkopplaren så den kanske kan betraktas som "allätare". Jag har inte lyckats hitta något schema.
Sändaren är kopplad ungefär enligt nedan med alla kondensatorer och spolar valda via kanalomkopplaren.

546361893_c42d2c9c-a8ab-4488-a33c-12ad0438f421.jpg

Jag tycker att allt är kopplat såhär:
Scheme-it-export-New-Project-2024-02-01-16-16.png
Röret har nog felsymbol men jag högg en symbol i mängden bara.

Jag mottar gärna kommentarer o synpunkter från er alla som vet mer om rör o kortvåg. (likström).
Jag håller med en annan skrbent om att "hur f-n har de gjort" det. Man leder sändarsignalen lite kors o tvärs genom burken med enkeltråd.
Dock måste jag säga att uteffektmätaren är lite ballt gjord med en "trafo" som kopplar RF till en vanlig glödlampa som sitter i fronten. Lyser säkert lite med bara bärvåg och bör ju blinka i takt med talet.
 
Det här är en ganska typisk "sportbåtsradio" från mitten/senare delen av 60-talet.
Sändare och mottagare är båda kristallstyrda, och sändaren kommer att fungera på
160 m och 80 m utan större modifieringar. Däremot är det mer tveksamt med 40 m,
eftersom utgångskretsen nog inte har tillräckligt justeringsområde.

Utgången är avsedd att mata en kort wire eller sprötantenn, så den vill se en kapacitiv last.
En 50 ohms resistiv last kräver troligen ombyggnad av pi-nätet.

Sändaren vill ha HC-6 kristaller på utgångsfrekvensen, och mottagaren HC-6 kristaller
på mottagningsfrekvensen + 455 kHz.

Min minnesbild av dessa är att de var ganska "smäckigt gjorda" och att det var ganska enkelt
att köra sönder dem. Speciellt modulationstransformatorn.
 
Jag har skrotat en sådan Fisher. Av L3 gjorde jag en balanserad impedansanpassare för stegmatad KV-antenn och av L2 gjorde jag en impedansanpassare för 40 m bottenmatad staglina på 1,8 och 3,5 MHz. Dessutom finns fina Arco glimmerisolerade trimkondensatorer.

Lennart
 
Back
Top