Intressant ämne. som inte verkar ta slut någonsin.
Det finns ju många typer av blackar numera.
De utan skurvkorkar för påfyllning är vanligast numera, och då går det ju inte att tömma och skölja, sen har vi Biltemas bilbatterier, gelackar etc.
Många får tag på utbytta blyackar från exvis UPS:er, säljs ibland på amatörradioloppisar, det är lockande att få liv i dessa då 10 - 15 Ah är lagom storlek för portabelbruk.
Men ofta får man bara ut en del av dess kapacitet då de ju är gamla.
Jag har en gammal 20 Ah gel acc av den typen stående på stby-laddning 13,8 V sedan länge, flera år, och det är snart dags att testa om den har rekonditionerats eller är helkass. Den driver min SET-19 med laddare på.
Många säger ju att lång tid med stby 13,8 V kan ge dem nytt liv.
Jag har även två utbytta bilbatterier, 65 och 70 Ah stående på stby-laddning, 13,8 V så får vi se om dessa får något brukbart liv framöver.
De kanske inte är bra för bilstart men kan ge skaplig kapacitet vid lägre urladdningsström.
När NiCad accar var populära kunde man köra em flera cykler, (laddning och urladdning 5 ggr) och få liv i dem, åtminstone tillfälligt....
I husbilen finns två 110 Ah batterier, en för start och en för husdelen.
Dessa laddas parallellkopplade med bilens generator samt vid 230 V anslutning, med en trestegsladdare. De är nu minst 5 år och i god kondition, och jag brukar låta laddaren sitta i en vecka per månad under vintern.
Så underhållet på blyackar som står länge är även det viktigt.
En traktor som står hela vintern kan på våren då ha ett kasst batteri, (överraskande...)
Liksom snöskoters och 4 hjulingar.... som används säsongsvis.
Många båtar står hela vintern med många hundra Ah, dyrt mode skall bytas ut.
Tyvärr måst vi nog mer eller mindre acceptera att alla former av laddningsbara strömkällor är kemi som har en konstant åldring.
Många menar att de tar in bilbatterier under vintern för att de inte skall frysa....
Jag menar at det är bra om den är kalla då jobbar kemin långsammare, men då skall de vara uppladdare.
Biltema nämnde jag, deras gråa, rätt billiga, startbatterier verkar vara bra, jag har kört med dem mellan 5 och 8 år i bilar.
Annars är det väl Li-Ion batterier i framtiden se:
http://www.nyteknik.se/tekniknyheter/har-bygger-tesla-varldens-storsta-fabrik-6591935
Många av dessa batterisystem kommer att gå till hemmen där man kan lagar sol och vind för husbehov. Framtiden har mycket intressant i sitt sköte.
Men det lär bli någon form av avigsida oxo, även moderna Li-Ion batterier kommer att behöva skrotas i framtiden. Så får vi se nog batteriskrotar likt forna tiders bilskrotar.
det lär behövas battieriskrotanläggningar lika stora som produktionssajterna.....
Men det får väl betalas via skatten......
de
Roy SM4FPD