Falu Radioklubb

SM0YDO

Well-Known Member
Funderade på att gå med i Falu Radioklubb eftersom jag har mina anknytningar till Falun funderade på om dom kan hjälpa mig med att sätta upp mina dipoler på tomten om jag blir medlem eller
 
Hej!
När du slutat fundera kan du gå in på vår hemsida https://sk4ao.net och klicka på "Bli medlem". Klubben åtar sig inga antennuppsättningsuppdrag, enskilda medlemmar kan göra det.
Vi har regelbundna aktiviteter, men blir snart utan klubbstuga. Kommande aktiviteter kommer vara inriktade på att avveckla vår verksamhet i stugan efter ca 45 år där. Aktiviteter står i kalendern på hemsidan, och flaggas ibland med en artikel.

/Jan
 
Funderade på tips om att hyra en skylift antingen en sån där som man hänger på dragkroken och hyr över några dagar eller en med förare modell större finns det nån sån i Falun eller i omgivningarna
 
Kontakta Cramo så får du nog tag i en skylift, finns om jag minns rätt fler företag att hyra från. Välkommen i klubben!
 
Ska du hänga dipoler i träd finns det enklare sätt. Jag använder kastspö med blyvikt och kastar över lämplig gren. Sen knyter jag på en draglina som jag vevar in. Fäster diplolen i den, drar upp den och fäster draglinan i trädstammen. Andra har andra metoder, pilbåge eller nån hemgjord kanon... Det finns många trådar i ämnet här.
 
Dipolen kommer att hänga över infarten på tomten och den är lång 40 + 40 meter så jag måste ha upp den en bit och det är inte så lätt på den tomten
 
Back
Top