FB-33 "off resonance"

SM5DXU

Well-Known Member
Min Fritzel FB-33, som jag fått överta i begagnat skick, förefaller ha lägsta SWR utanför vart och ett av de tre banden. Gissningsvis är det problem med ett av trapsen eller båda på drivelementet. Den förre ägaren använde slutsteg (SB-200). Balunen ersatte jag med en medföljande oanvänd originalbalun när jag monterade ihop antennen.

Är det någon som har egen praktisk erfarenhet av att reparera en FB-33? Det vore bra att ha någon att rådgöra med inför "operationen". Först av allt måste dessutom antennen plockas ned från maströret, 24 m upp i den fasta masten, men det är en annan historia.

/ Göstha
 
Skaffa dig en "Brus-brygga" och koppla in den till din radio och antenn, så kan du lätt se var du har resonansen på de olika banden.

Därefter är det ganska lätt att justera trapsen på drivelementet och director resp. reflector, lägsta impedans!

http://www.ebay.com/itm/PALOMAR-RX-NOISE-BRIDGE-ANTENNA-MEASUREMENT-/290612841762?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43a9e00d22[/URL]

73/Jan
 
Last edited:
Kolla så du inte har använt för långa trådar mellan den nya balunen och drivelementet.
Dessa förlänger ju innanför spärrkretsarna och alla band hamnar lägre i frekvens.
Jag har sett 10 - 30 cm långa sådana trådar då baluen har placerats "bekvämt".

de
SM4FPD
 
... Du skriver att du ersatte balunen med en ny balun, kollade du omsättningen på den?
Den ska vara 1:1 så du inte har en till en FD4 antenn som då är på 6:1? De ser nämligen exakt likadana ut.
Tack för rådet, det ska jag kolla, men då borde väl SWR vara betydligt över 2:1, som det är just nu mitt på bandet. Det är lägre i ena bandkanten, minns inte vilken.

Jag körde USA med 100 W på 15 m på den härom dagen, så antennen är inte heldöd. :)

Kolla så du inte har använt för långa trådar mellan den nya balunen och drivelementet...
Originalbalunen sitter i stort sett direkt på drivelementet, utan anslutningstrådar.

/ Göstha
 
Originalbalunen sitter i stort sett direkt på drivelementet, utan anslutningstrådar.

/ Göstha

Jag antar att den nya balunen är likadan som den som satt där innan. På min FB53 är den ansluten till radiatorn med ett par metallband. Längden här är kritisk. Var den gamla balunen trasig? Jag har bränt trapsen några gånger när jag kört 1kW på 10 eller 15 meter och det har varit regnigt och blött höstväder. Då sticker givetvis resonansen iväg. Men det brukar vara ganska långt. Provkör lämpligen antennen 7-8 meter upp först innan du hissar upp den igen. Om du kommer åt drivelementet bra kan du ju demontera bara det. Det har jag gjort många gånger, men det kräver att man kommer åt bra och har rätt verktyg (långa hylsor och liten spärrnyckel).

Kanonbra länk -AXI. Den hade varit till god nytta vid reparationsjobben.
 
Last edited:
Jag har åtgärdat dåliga spärrkretsar på FB-33 genom att kränga av ändhylsorna av plast, lossa skruvar till aluminiumröret som omger spolarna, göra rent runt spoltråden och skrapa på alla elektriska anslutningar. Om något är bränt så upptäcker du det.

Lennart
 
Jag har åtgärdat dåliga spärrkretsar på FB-33 genom att kränga av ändhylsorna av plast, lossa skruvar till aluminiumröret som omger spolarna, göra rent runt spoltråden och skrapa på alla elektriska anslutningar. Om något är bränt så upptäcker du det.
Det ligger nog närmast till hands, endast bortsett från att det tyvärr är lättare sagt än gjort ... ;)

/ Göstha
 
FB33-an har varit nere sedan i fjol höst. Min son flyttade då till ett eget hus. Nu börjar det bli dags att sätta upp antennen igen, så jag har haft isär spärrkretsarna för översyn. Det fanns inga synliga skador på dem, förutom att insekter hade "boat" i drivelementets spärrkretsar. Det var enkelt att rengöra dem och i kväll har jag testat beamen på ca 3 m höjd.

SWR-kurvan ser helt ok ut på 20 m, medan resonansfrekvensen ligger gissningsvis på eller strax under nedre bandkanten på både 15 och 10 m. SWR är över 3:1 på 21,450 MHz och över 4:1 på 29,700 MHz, mätt i änden på en drygt 30 m lång RG 213-U, så allt står inte rätt till!

Balunen är den då nya Tagra JA-400 jag monterade när jag satte upp beamen för fyra år sedan och sedan dess har jag bara kört ett par dussin QSO:n med max 100 W. För att jämföra ska jag testa med min hembyggda balun (från 1975, kärna 4C6) i morgon.

Jag plockade för säkerhets skull ännu en gång isär en av drivelementets spärrkretsar, för att förvissa mig om att den verkligen var rättvänd. Det blir nog att plocka isär även den andra i morgon, skam den som ger sig.

/ Göstha
 
Gösta!
Jag skulle säga att dina mätvärden inte låter helt orimliga, med tanke på den låga höjden, 3 m. Resonansen sjunker i regel under den lägre bandkanten vid så pass låg monteringshöjd. Har du kunnat mäta var du har resonans på 21 och 28 MHz?

/Lasse
 
Varför ligger kurvan rätt på 20 m bandet då? Den relativa höjden är ju ännu lägre där. Men jag ska höja den så mycket det går (en meter till) och se om det blir någon märkbar skillnad.

Jag kan (och får) inte testa utanför bandkanten, eftersom jag använder min FT-847 som signalgenerator.

/ Göstha
 
Men teoretiskt stämmer det väl bra att de högre frekvensbanden (15 & 10m) påverkas lite mer av kapacitansen till marken?
 
Att resonansen ligger rätt på 14 MHz beror väl på att elementspetsarna är justerade för det. På 28 och 21 MHz bestäms resonansen till övervägande delen av hur spärrkretsarna är injusterade och det är varken lätt eller "ganska lätt" att göra något åt dem om de ligger för lågt i frekvens. Spolarna går inte att dra isär, kapacitansen är inte justerbar och man kan inte dippa dem genom hylsan. Min Fritzel-yagi ligger över 100 kHz för lågt på 18 MHz, men det lever jag med.

Lennart
 
Det går bra att dippa spärrkretsarna. Höljet är del av en kondensator och inte en "Faradaybur".

/Roland

PS
Jag tror inte trapsen ska ha resonans på 10 o 15 m utan en bit ifrån för att slippa för höga spänningar. Jag har dippat mina, men det var ett tag sedan så minnet sviker.
 
Last edited:
Antennen är uppe på 22 m, men inte blev det bättre med resonanspunkterna. De flyttade sig endast obetydligt. Vi ska ta ner drivelementet för att testa en idé till. Det är för jobbigt att ta ner hela antennen.

/ Göstha
 
Drivelementet går bra att köra ensamt för att testa var resonansen hamnar.
Tack för tipset! Det provade jag härom dagen och kom fram till att trapsen måste ha blivit bytta på drivelementet, från de ursprungliga med 4 cm till de senare med 5 cm diameter, utan att några andra mått justerats med hänsyn till detta. Med korrekta mått, modifierade utifrån längden på de två anslutningarna till balunen, ligger äntligen resonansfrekvenserna där dom ska. Nu återstår det "bara" att skaffa två längre rör längst ut i spetsarna. De gamla från den äldre modellen med 4 cm traps är 10 cm för korta.

/ Göstha
 
Last edited:
Nya rör i spetsarna på drivelementet och beamen på plats i masttoppen igen. Nu ser äntligen allt ut som det ska, bortsett från att jag på sikt ska byta ett av bomrören. Återstår "bara" att skaffa en låång rotorkabel och fixa fjärrstyrning av antennrelä och rotor.

/ Göstha
 
Jag antar att den nya balunen är likadan som den som satt där innan. På min FB53 är den ansluten till radiatorn med ett par metallband. Längden här är kritisk...
Du hade givetvis rätt. Metallbanden på min FB-33 är 6-7 cm långa och mittensektionerna var inte avkortade med motsvarande mått. När jag väl gjort det, hamnade resonanskurvorna på 10 och 15 m där de borde ligga. De nya ändrören mätte jag till enligt skissen på nätet, och resonanspunkten ligger bra på 20 m. Det blev ingen märkbar skillnad när jag satte tillbaka drivelementet i beamen uppe i masten.

Tack för all hjälp och alla goda råd!
 
Last edited:
Back
Top