Feederomkopplare med Biltemareläer

SM4SCN

Well-Known Member
Hej!

Har sett i annan tråd fundering om användning av bilreläer till detta. Därför vill jag visa hur jag gjorde i våras när jag fått upp en 160 meters helvågsantenn1_IMG_2826.jpg2_IMG_2882.jpg3_IMG_2784.jpg4_IMG_2779.jpg. Då antennerna finns bortom uthuset, så var det praktiskt med en omkopplare placerad där så att jag kunde välja de tidigare 2x40 meter långa trådarna, eller den nya med bara en feeder in till huset.

Köpte då ett par Biltemareläer 12 V Nr 42134 och monterade på veckad plastskiva från bygghandeln, fastsatt på en plywoodskiva. Lite lurigt att inte Biltemas reläer har Bosch standardpladering av stiften, men numren stämmer.

Bifogar lite bilder på bygget. Manöverkabeln har delning med XLR-kontakter innan den går ner i nergrävd 30-pars teleledning in till huset. Sätter ihop när jag tänker köra radio. Släckdioder på manöverspolarna.

Har testat med Meggern och 1000 Volts DC testspänning mellan alla med alla plintanslutningar och manöverspolarna utan överslag. Kör den bara på 160 metersantenner, så jag har inte testa några HF-egenskaper
73 de Åke

ps Ursäkta att bilderna hamnade vid markören på nåt vis hi DS
 
Tack för bilderna! då är väl iprincip mina ursäkter för att koaxmata istället för öppen stege utraderade ... Jag får börja titta på det här på allvar nu. Jag har använt nästan samma reläer till min koaxomkopplingsbox, annan leverantör, men iprincip samma relä.

/Johan
 
Back
Top