Fel på Yaesu FT-747GX

Donald

Well-Known Member
Hej alla, jag har ett problem med min Yaesu FT-747GX, som jag tycker om annars, men nu, har den nog gett upp.
Jag knäpper på den, alla belysning lyser upp, jag hör starka stationer svagt, men nålen ligger på 0. När jag provar att sända så går det inte ut något alls.
Det började som ett ett glapp, men när jag tryckte in PPT, så kom radion igång.

Nu när jag slår på den så hör jag starka stationer, men inget går ut, nålen rör sig inte heller.
Jag provade att banka till den lite i botten och då kom den igång.
Men nålen fladdrar lite upp och ner, och sen kan den lägga av igen.
Bankar jag till den igen så går den igång igen.
Kan det vara glapp någonstans, någon som har haft samma problem?
73/Donald, SM1OAJ
 
FT-747'an (både GX och SX) är ganska "plastiga". Om en sån radio ofta är på resande fot, så att säga, så kan det uppstå lite glapp. Det är enkelt att ta av överkåpan genom att skjuta metallskenorna, som sitter på sidorna, bakåt. Sätt sedan tummarna på överkanten på kanten mot frontpanelen (tummarna på kåpan altså) och lyft sedan upp sidorna lite grand. Nu lossnar överkåpan från sitt fäste mot frontpanelen och du får full insyn i hela härligheten. Med fronten mot dig ser du ett vertikalt kort som sitter till höger. Se till så kortet sitter ordentligt. Det är syntesen i radion. Om du är förste-ägare till radion kan du utgå ifrån att det inte beror på någon kallödning eftersom sådant är ovanligt. Kontrollera alla övrigt kontakter likadant genom att trycka till dem. Det finns en kretskortskontakt som förbinder den breda flatkabeln från frontpanelen till huvudkortet i radion. Den flatkabeln är av den billiga varianten med hårda stift som fästs direkt i kortkontakten. Det är inte omöjligt att hela orsaken ligger där. Försök lossa och sätt tillbaka. Det kan vara lite trångt men det går om man är försiktig. Att radion kommer igång när du knackar i botten kan tyda på att flatkabeln kan vara boven i dramat.
På den aluminiumlåda som i sitter till vänster i radion finns två kortkontakter kopplade till halvledare som också sitter på lådans yttersida (spänningsstab bl a). Se till att det är kontakt där.
En annan sak som kan vara intressant att kontrollera är om du har 13,8V (12V) ut på baksidans Phono-kontakt. Om du inte har det så har radion varit utsatt för någonting utifrån som till exempel överbelastning på det här uttaget (det finns ingen intern säkring och vill minnas det är max 0,3 A tillgängligt) och finns det ingenting så har spänningsstabben gått hädan alternativt är en bit kopparfolie avbränd men det ser man bara från undersidan av kortet.
 
Tack för tipsen SM6FUD, jag skall kolla upp allt som du skrev. Hoppas det kommer att fungera, för jag tycker det är ett bra ljud och bra mottagning i radion, när den fungerar. Det enda jag inte gillar är ju ratten man ställer frekvensen med.
73/Donald
 
Hur har det gått Donald? - Du ska varken knacka eller banka, sånt gjorde dom på gammla TV-apparater från 50 och tidiga 60-tal.Tvätta mic-kontakterna(stiften) i radion och hylsorna i handmicken. Sedan så funkar det. Alternativt mottagning och att du har glapp i antenn eller kablage, det som gäller mottagning. - Jag kan höra svaga stationer(signalmässigt) på s=1 och bra audio(5) starkt. Inget konstigt med det. - Men hur är en stark station svag!? Är det där en nyligen inköpt radio eller en som du levt ihop med de senaste 25-åren?

/ SM0HXO.
 
Menar du att Audion är svag, LF-delen(bort ur högtalaren)!? Många frågor kanske, men lösningen är många gånger enklare, annars är det där en bra radio - ren släggmekanik!

/ SM0HXO.
 
Hej!
Jag fixade radion åt Donald. Nu var det ett tag sedan men jag lokaliserade glappet till Filter unit som sitter med stiftkontakter på main unit. Jag tog bort den, lödde om och sedan funkade det.
Radio är nog bra, det är några handhavande grejer jag inte gillar, VFO-steglängd bandskifte mm som kunde varit smidigare.

73 de -HOW
 
Back
Top