Ferritblock från Kjell&Co, bra eller?

Då jag besitter ett stort antal olika ferriter måste jag prova att bygga XUN:s brusgenerator ihop med EQL:s beskrivning av mätuppkoppling. Dämpsatsen har jag byggt för 15-20 år sedan enligt ARRL's byggbeskrivning.

Återkommer med bilder
 
Bygge och prov

Efter att ha byggt upp en brusgenerator på ett veroboard och en testjigg på dubbelsidigt laminat så blev det testat en hel del med ganska olika resultat.

Mer dämpning med samma kärna på högre frekvens och väldigt stor skillnad i dämpning beroende på hur många varv tråden går genom kärnan.

Här ser man hur testplattan/jiggen ser ut. Sockerbitskopplingen ska bytas ut mot snabbkopplingplintar.

Med en dämpning på -6dB med en kärna så blev inte dämpningen -30dB med samma kärna lindad med 5 varv, utan bra mycket mer...

Intressant och lärorikt att prova sig fram. Nu kan jag enkelt utvärdera okända ferriter.....:)

Nu blev det tyvärr OT, detta skulle kanske varit under hemmabyggen...
 

Attachments

  • 1.jpg
    1.jpg
    64 KB · Views: 105
  • 2.jpg
    2.jpg
    64,3 KB · Views: 89
  • 3.jpg
    3.jpg
    80,1 KB · Views: 100
  • 4.jpg
    4.jpg
    84,7 KB · Views: 105
  • 5.jpg
    5.jpg
    72,6 KB · Views: 110
Last edited:
Med en dämpning på -6dB med en kärna så blev inte dämpningen -30dB med samma kärna lindad med 5 varv, utan bra mycket mer...

Orsaken till detta är att induktansen växer som antal varv i kvadrat.
Så länge som imaginärdelen av impedansen (=induktiva reaktansen) dominerar så blir
förloppet på detta sätt. När realdelen (=resistansen) dominerar kommer kurvan att plana av.

Trots sin enkelhet är detta en fullt användbar metod för att karaktärisera ferriter för filterändamål.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Jag visste att det hade med kvadraten att göra.........men resten var lite överkurs. Tackar för infot.
 
Skönt att se "en riktig radioamatörs" arbetsbänk !

Så skall det se ut även om XYL protesterar !
 
FBJ skrev; "Intressant och lärorikt att prova sig fram. Nu kan jag enkelt utvärdera okända ferriter."
-----

Så skall det se ut Bjarne! Visst är det väl sådana här små kvällsprojekt som radioamatörerna i klubbarna borde pyssla med på klubbmötena istället för....

Du kan bygga ut testjiggen genom att montera två stycken 1-poliga vippomkopplare på in- och utgångarna. Använd så korta tilledningar som möjligt. Den ena "kanalen" går till mätobjektet så som det ser ut på dina bilder nu och den andra "kanalen" kopplar du till dämpsatsen.

Mätningen går då till så att du ansluter brusgeneratorns utgång direkt till testjiggen och mäter upp brusnivån på signalen som passerat mätobjektet på t ex S-metern i din mottagare alt SDR-radio eller spektrumanalysator. Säg att S-metern visar S5.

Därefter slår du över de båda vippomkopplarna så att dämpsatsen kopplas in och ställer in dämpningen på den tills att S-metern åter visar S5.

Nu har du exakt lika hög dämpning både i dämpsatsen som i mätobjektet. Dämpvärdet uttryckt i dB i mätobjektet är det som dämpsatsen ställts in på.

På så sätt slipper du det ibland lite tidsödande kopplandet med koaxkablar och att koppla/löda ur mätobjektet vid nivåkalibreringen. Dessutom kan brusnivån och mottagarens känslighet variera med frekvens. Alla dessa felkällor trollar du bort på detta sätt.

Enkla vippomkopplare av billigt slag är tillräckligt bra för låga frekvenser upp till >30 MHz. För en testjigg som skall användas för högre frekvenser så kan man använda två koaxreläer av något slag.

/Bengt
 
Last edited:
Hallå! Tack för tipset Bengt! Det blir en session med lödkolven, i morgon!
 
Back
Top