Ferriter, toroider, etc. Vart köpa?

Det är en sådan du tänker på:

1736599154964.png
Med rätt val av kärna så får man en strömprob med nästan flat, c:a +/- 2 dB, frekvensgång i HF-området.

De som jag gjorde för några år sedan med klämferriter av olika storlek från Würth (µi c:a 600) fastlimmade
i stora pappersklämmor av plast låg inom detta intervall jämförda med en "svindyr" Rohde&Schwarz strömtång.

Det finns dock anledning att misstänka att det sprider en hel del i egenskaper mellan olika tillverkare och produktserier.

Hur sågar (?) man itu en toroid på ett säkert sätt? Jag insåg att de var spröda när jag tappade en i golvet. :-(

Hur sågar (?) man itu en toroid på ett säkert sätt? Jag insåg att de var spröda när jag tappade en i golvet. :-(

Det är nog inget "man" gör lite sådär på hemmaplan, om man inte har tillgång till hårdmetall/diamantsåg (vattenskärutrustning?) eller liknande, skulle tro att det åtgår liknande maskiner/metoder som används för att såga i sten eller glas.

Oklart om de delade toroiderna man kan köpa färdiga, verkligen är delade eller om de tillverkas som halvor från början, med ev. planslipning av anliggningsytorna?

:)

En diamantklinga i en kakelskärare med vattenkylning fungerar utmärkt för att såga. Jag har sågat många meter ferritkakel för EMC-kammare. Men ferrit är ett mycket skört material så man får vara försiktig. Men man får inte lika fina snittytor som de fabrikssågade som nästan ser polerade ut. Då behöver man ha en fixtur.

Vad jag vet finns det inget enkelt sätt att såga itu en toroid,
möjligen kan en diamantklinga ge ett så rent snitt att man inte får luftspalter.

"Klämferriter" är gjorda som två halvor som är sintrade
och sedan tumlade för att få bort skarpa kanter.
Sist så planslipas och poleras anliggningsytorna.

Kärnan hos tången i bilden var en delad ringkärna som Elfa sålde,
men som inte finns kvar.

Använde Würth 25 mm innerdiameter klämferriter ungefär motsvarande
Amidon material 43 i de som jag gjorde.

Back