Finns det Digitalbox som INTE stör?

sm3pxg

Member
Hello friends!

HAr lokaliserat att digitaltv-boxen stör rätt duktigt på 80m, är det nån av Er fellow Hams som kan rekommendera nån box som INTE stör så #¤"¤#¤#??


73 de Hans SM3PXG
 
Jag tror inte att tillverkaren av digital-boxar förstår eller bryr sig om problemet ;-)

När du tittar på TV så skall du ju inte lyssna på din HF-radio,,tänker väl dom,,så varför skall dom lägga ner en massa arbete och pengar på att få den störningsfri?

Dra ur kontakten när du har tittat färdigt så kan du ju sätta på din radio och då försvinner ju störningarna,, tycker nog dom!

Du får nog försöka att "avstöra" boxen själv.
 
Har din box intern eller extern nätdel?

Om det är en extern nätdel, så prova att byta ut denna mot en "gammal" hederlig med trafo i.
 
PXG skrev; "HAr lokaliserat att digitaltv-boxen stör rätt duktigt på 80m, är det nån av Er fellow Hams som kan rekommendera nån box som INTE stör så #¤"¤#¤#??"
------

Merparten av hemelektronik inklusive Digital-TV-boxar uppfyller EMC-kraven, med nöd och näppe dock. En del ligger precis på gränsen för tillåten emission medan andra uppvisar en liten marginal. Det finns även produkter som överskrider gränsvärdena med 10 dB och i undantagsfall lite till.

Det som genererar "störningarna" är i regel de switchade nätdelarna där grundfrekvensen ligger i häradet några hundra kHz upp till MHz-området. Övertonerna når långt upp i frekvens. Även mikroprocessorer med tillhörande klockor och databussar kan generera störningar.

För att säkerställa att sådana störningar effektivt slår ut din mottagning så krävs det att du noga ser till att störningarna kan ta sig ända fram till mottagarantennen utan att dämpas på vägen. Den vanliga kopplingsvägen för lägre frekvenser upp till 20...50 MHz är att störningarna följer 230 VAC-matningen, sprider sig i fastighetens elnät där en del leds vidare till din mottagare och via matarkablarnas utsida vidare ut till antennen och där tillåts smitta ner denna med en tät störningsdimma. För TV-apparater med tillhörande periferiutrustning som är anslutna till egen TV-antenn eller centralantenn skapas ytterligare en effektiv kopplingsväg för störningarna.

Genom att inte använda någon form av sk common mode filter och inte heller jorda radioanläggningen har man gjort allt för att maximera sina problem. I stort sett alla amatörradioinstallationer ser ändå ut precis så och väldigt många amatörer har också skaffat sig stora problem med störningar, några så stora att det inte är lönt att försöka köra radio.

Med några enkla handgrepp går det att lösa även de mest omöjliga problemen så att även dålig hemelektronik som inte uppfyller EMC-kraven kan användas utan att orsaka menliga störningar på mottagningen.

Jag har skrivit en artikel om detta och hur sådana problem kan åtgärdas, i ESR Resonans nr 4/2009. ESR Resonans - Arkiv

/Bengt
 
Hello friends!

HAr lokaliserat att digitaltv-boxen stör rätt duktigt på 80m, är det nån av Er fellow Hams som kan rekommendera nån box som INTE stör så #¤"¤#¤#??


73 de Hans SM3PXG

Vi har en Sagemcom DT90 HD BOXER. Separat nätdel, den medföljande är en liten switchad historia som inte stör. Försedd med ferriter orginal. 12V matning.

Har inte hittat någon frekvens där den stör.

/ Peter
 
Om du vill och din box går på 12 V kan jag skicka över ett nätaggregat (har ett helt gäng) som verkar hyfsat störningsfritt som du kan testa.
 
Om du vill och din box går på 12 V kan jag skicka över ett nätaggregat (har ett helt gäng) som verkar hyfsat störningsfritt som du kan testa.

Det var just därför jag ville ha en box som går på 12V.
Att enkelt kunna ansluta ett transformator agg.

/ Peter
 
Spelar väl ingen roll vilken spänning boxen går på.

Trafo, likriktarbrygga, rätt LM78xx (xx=V), några kondingar, säkring, låda och du är igång :)

73 de Kai



Det var just därför jag ville ha en box som går på 12V.
Att enkelt kunna ansluta ett transformator agg.

/ Peter
 
Spelar väl ingen roll vilken spänning boxen går på.

Trafo, likriktarbrygga, rätt LM78xx (xx=V), några kondingar, säkring, låda och du är igång :)

73 de Kai
Jaja, om det nu skulle vara så så vet du väl att det finns billiga trafo agg för en relativt billig penning att köpa.
Typ 1A, fasta spänningar frånb 5,5 till 14V DC.

Peter SM6vkc.
Förordar föregående talares förslag. Bygga är kul, sällan bättre eller billigare än köpt,
men om sagt kul med egetgjort!
 
Peter SM6vkc.
Förordar föregående talares förslag. Bygga är kul, sällan bättre eller billigare än köpt,
men om sagt kul med egetgjort!

Nja, när det gäller att undvika störningar så är det nog bäst att bygga själv. Då slipper man undermåliga komponenter och slarv i konstruktionen.
 
Back
Top