Fixera spolar?

Merkurius

Member
Hej!
Har ni nåt bra tips på hur man bäst fixerar spolar på kretskortet i en radio så den håller för mobilt bruk? Något slags lim kanske? Jag vill helst inte kleta ner kretskortet med vax eller liknande.

Hälsningar,
Lars
 
Epoxy-lim skulle jag kunna tänka mej. :)

/ Ingvar

Ännu bättre faktiskt, vanligt smältlim som du lägger på med en limpistol. Det går att ta bort igen utan att du skadar spolen, det kan du inte om du använder epoxylim, eller hur INGVAR????

73 de Bjarne
 
Smältlim är nog en lite avglömd sak som kan göra många tjänter inom hobbyn.
Jag drar mig till minnes att ICOM använde en form av smältlim för att fixera spolar på sina radio under sent 70 tal, (förra århundradet). IC-211, IC-245, IC-701.
Det var gult och rätt hårt när det kallnat, man smälte det med lödkolven och droppade på det.
Gick att ta bort med en tång och ett rejält grepp.
Man kallade det för "KING PITCH", kungsklister på Svensk.
Misstaget var att fylla VCO och liknade kretsar med kingpitch, med avsikt att stabilisra mot mikrofoni.
När det kallnade krympte det en aning, allt som blir kallt krymper ju.... Följden var att det sakta drog upp komponenterna ur kretskortet. Kanske bara några hundradel mm, men tillräckligt för att lödningarna skulle bli förstörda, efter några år blev det glappisar, lösningen var att löda om de kort där detta hade skett.
Framöver blev det istället VAX, för att fixera mot mikrofoni.

Den här kingpitchen liknar det som man doppar svarvstål, fräsar, andra maskinelement etc i för att skydda mot transportskador.
Vanligt smältlim är ngt mjukare, inte så varmt och bör funka till mycket, men på vanliga spolar och i VCO och VFO:er föredrar jag vax. Kolla med närmaste bidrottning om du kan få ta lite, berätta väldigt noga vad det skall användas till så går det nog bra. Du måste förståss ha utmärkt dig för att inte vara den som slår ihjäl små insekter, utan en sann djurvän, lämpligt att byta med är några sockerbitar. Annars blir det Panduro.

de
Roy
SM4FPD
 
Ännu bättre faktiskt, vanligt smältlim som du lägger på med en limpistol. Det går att ta bort igen utan att du skadar spolen...
Hej,
nu har jag provat limpistol och det fungerade utmärkt. Har inte provat att ta bort det igen, men det ser inte omöjligt ut om det skulle bli nödvändigt. Tack för tipsen!
 
Med lite varmluft kan du enkelt ta bort limmet igen.....

73 de Bjarne
 
Smältlim, vanliga typen som finns hos Claes Olsson bl.a har bra hf egenskaper. Har testat det i flera minuter i mikrovågsugn - det blev inte ens ljummet.

Epoxi är ett rent h...e för allergiker, jag är en - om du använder epoxi så notera det på riggen för det krävs extremt lite substans för att man ska reagera.

Bivax är ju klassikern nummer 1 förresten.

mvh
Bengt / SM0KBW
 
Back
Top