Fjärrstarta pc över internet

SM6FPG

Fritidskonsulent
Det finns grunkor på marknaden för att via GSM fjärrmanövrera en brytare för 220 volt osv.

Borde det då inte fungera att använda internet, den egna routern plus något bygge alternativt om marknaden har någon dylik tingest för att manövrera ett relä på distans.

Min router har ett usb uttag tänkt som anslutning till en skrivare, användbart?

Tanken är ju bara att slippa ha pc påslagen när man inte använder den. Så snart PC är igång kan man ju använda den för att via USB reglera andra ting i radiorummet!

Någon som har en lösning/ide?

73 de SM6FPG,
Bosse
 
Det finns grunkor på marknaden för att via GSM fjärrmanövrera en brytare för 220 volt osv.

Borde det då inte fungera att använda internet, den egna routern plus något bygge alternativt om marknaden har någon dylik tingest för att manövrera ett relä på distans.

Min router har ett usb uttag tänkt som anslutning till en skrivare, användbart?

Tanken är ju bara att slippa ha pc påslagen när man inte använder den. Så snart PC är igång kan man ju använda den för att via USB reglera andra ting i radiorummet!

Någon som har en lösning/ide?

73 de SM6FPG,
Bosse

Det finns grendosor med IPstack som har ett enkelt webUI som du kan använda. Dyra som pocker, men gör sitt jobb.
 
Kanske borde förtydliga, egentligen är det inte en "grendosa" jag behöver!

220 kan ju vara påslagen till PC, det är ju en styrning för själva påknappen som behöver ersättas med någon reläfunktion ex styrd via en pic eller motsvarande.
 
Kanske borde förtydliga, egentligen är det inte en "grendosa" jag behöver!

220 kan ju vara påslagen till PC, det är ju en styrning för själva påknappen som behöver ersättas med någon reläfunktion ex styrd via en pic eller motsvarande.

OK, men då borde du kunna utnyttja WOL genom att skicka sk magic packet till din PC och få den att vakna. Kräver såklart att den är nätverksansluten.
 
Tanken är ju bara att slippa ha pc påslagen när man inte använder den. Så snart PC är igång kan man ju använda den för att via USB reglera andra ting i radiorummet!

Någon som har en lösning/ide?

73 de SM6FPG,
Bosse

Hej Bosse!

Jag har kollat på routers som kan fungera ihop med ett 3G-modem och kom då i kontakt med Dovado. Förutom att man kan trycka in sitt modem för mobilt bredband i den, så har den fjärrstyrningsmöjligheter om man köper en Tellstick.

Deras webb: DOVADO - Maximizing Your Mobile Broadband
En Youtubefilm: YouTube - DOVADO UMR with Telldus Technologies TellStick
Clas i sjön: Clas Ohlson: sök ”dovado”
En test: Dovado UMR Router 3G/WLAN - Himmel och helvete
Dustin: DOVADO UMR ROUTER 3G/WLAN - Ger dig bredbandskoppling på alla platser där det finns 3G

En riktigt fullfjädrad makapär... :)

/SM2DLA
 
Back
Top