Fjärrstyrning av Selsyn

SMØW

Well-Known Member
Hej!

Nu kommer en teknisk nöt som jag undrar om den samlade kompetensen på forumet kan lösa?

Jag har klurat på hur man skall kunna digitalisera en selsyn (synkro motor) som används som rotor indikering så att man skall kunna göra ett RS232 interface och fjärrstyra det hele.

Är det någon som har erfarenhet av selsyn motorer och vet att det finns någon färdig/halvfärdig lösning för att omvandla till digital information?

Mer info om selsyn finns här: <sp>Selsyn (synchro) motors : AC MOTORS

73 de Teemu SM0W
 
Det som du behöver är en "synchro-digital converter". Sådant finns att köpa men till ett pris. Analog Devices tillverkar sådana.

T.ex. SDC 1740-serien

http://www.analog.com/static/imported-files/data_sheets/SDCRDC1740_1741_1742.pdf

Principen bakom är annars att man först konverterar 3-fas utspänningen från selsyn-elementet till 2-fas via Scott T-kopplingen och sedan A/D-konverterar tillsammans med en referensspänning (sin, cos och referens).

Ur dessa data går det sedan att lösa ut vinkeln för axeln.

Min alldeles för tidigt bortgångne kollega Olle/SM6ECR gjorde ett sådant interface under 90-talet för styrningen av en stor parabol åt Rymdbolaget. Kommer dock inte ihåg vilken kretslösning som användes där.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej K-A!

Du får gärna forska vidare i din kollegas lösning och se om du kan hitta nån ritning, annars är ju den andra lösningen en variant, men man får uppfinna hjulet i större omfattning =)

73 de Teemu
 
Hej,

Intressant, tror jag tittat på något sådan för många många år sedan.
Men man kanske skulle plocka fram en PIC-processor och koda lite i höst...
om man nu skulle får tid över.

de ULF/SM0LCB
 
Utan att veta hur, tycker jag det ser ut som en applikation för ett ljudkort! Det finns audioutgång, som ev behöver lite extra hjälp att knuffa på strömmen in i selsynelementet. Sen har man ett par A/D-kanaler med alldeles tillräcklig bandbredd att mäta fas och amplitud med. Med en anslutning till LF-jord blir det en anslutning kvar till var kanal på stereokortet. Sen finns det massor med datorkraft att behandla signalen och beräkna vinkeln.

Hur noggrannt det behöver visa vinkeln beror ju på applikationen. Ska du kolla 2 el för 1,8 MHz eller 5 m parabol för 10 GHz? Kraven skiljer ju lite...

73! /Jan
 
Ett siffervisande skjutmått innehåller vad jag förstår ungefär vad du är ute efter.
Det består av något som liknar syngonen, men är linjärt, dvs rakt.
Liknande finns på svarvar och fräsar.
Kallas resolver om jag inte minns fel.
Dock i vissa fall mäter man matningskruvens rotation med något som liknar våra VFO encoders. Det kräver då en glappfri kulskruv.

Jag minns dock inte hur kretsen för att avkoda ser ut.
Men knappast någon dator utan en enkel analog krets som finns i billiga verktygsmaskiner.

de
FPD
 
Digitala skjutmått innehåller för det mesta någon form av
diskret kodare för linjära rörelser, optisk eller magnetisk.

En "resolver" är ett specialfall av syngon eller selsyn där man direkt genererar sin och cos komponenterna för axelns vinkel, utan att gå omvägen över Scott-T transformatorn.

Ett ljudkort torde utan problem kunna vara både ingångs- och utgångsenhet; man tar in sin och cos i vardera kanalens ingång och genererar referenssignalen via en av utgångarna.

Om man studerar detta dokument http://www.ddc-web.com/Documents/synhdbk.pdf uppmärksamt så klarnar det mesta.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Själv associerar jag direkt till en fjärrstyrd totalstation, dvs. ett kombinerat lantmäteriinstrument för mätning av horisontal- och vertikalvinkel som kombinerats med en laser och dator. Dessa instrument har noggrannhet i inställning av vinklarna på milligonnivå eller om du så vill, sekundnivå. De kan styras via den inbyggda datorn alternativt manuellt och då generera vinkelinformation till datorn.

Se ovanstående bara som en alternativ tanke för ditt fortsatta problemlösande. Eftersom instrumenten förekommer i byggsvängen och ofta tar stryk borde det finnas skrotade exemplar där chassiet med motorer och vinkelgivare finns att återanvända. Jag brukar hyra instrument men en gång lånade jag ett skrotinstrument för ett fotouppdrag där det inte fanns behov av att instrumentet skulle leverera, bara synas. Ett sådant borde man kunna köpa billigt.

/Lasse
 
Jag har bara sett färdiga och dyra moduler för denna konvertering. Här har du iallafall ett rejält dokument om hur det går till att lösa ut vinkeln ur fasläget för Ref,Sin och Cos-signalen.http://www.ddc-web.com/documents/synhdbk.pdf Lite förvånande att inte någon amatör realiserat detta med t ex en modern AVR-processor.
Ahl, ser nu att AOM var först med hitta dokumentet...

Hittade tillslut en konstruktion med Arduino för att läsa tre kanaler i en CNC-maskin http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.pl?ResolverToQuadratureConverter
 
Last edited:
Back
Top