Fjärrstyrning av Yaesu FT-847

Bläddrade snabbt i användarmanualen (230 sidor!) till Remoterigs RRC-1258 MKII. På sid 72 beskrivs en "Ping Watchdog function" som kan ställas in för att starta om utrustningen på radiosidan, om förbindelsen dit knasar.
/Janne

Jo men om nätet är opålitligt så kan man ju ändå inte köra radio remote;)

/Micke

Beror på vilket sätt det är opålitligt. Har man intermittenta dykningar som lämnar stationen i obestämt läge kan det vara en god idé att ha en kontroll oberoende av nätet. Jag vet åtminstone två med fjärrstyrning som haft nytta av GSM switchar. Det behöver inte hända speciellt ofta för att ändå vara problematiskt. Är det router/ADSL modemet som hängt sig är det den enda lösningen förutom att åka till ort och ställe, det förutsätter naturligtvis att man även har anslutit dem via GSM-switchen.

Last edited:
... Har man intermittenta dykningar som lämnar stationen i obestämt läge kan det vara en god idé att ha en kontroll oberoende av nätet. Jag vet åtminstone två med fjärrstyrning som haft nytta av GSM switchar. Det behöver inte hända speciellt ofta för att ändå vara problematiskt. Är det router/ADSL modemet som hängt sig är det den enda lösningen förutom att åka till ort och ställe, det förutsätter naturligtvis att man även har anslutit dem via GSM-switchen.
Tack för rådet, det förefaller vara en god idé. Men jag tar ett steg i taget. Min son finns på remote-QTH och kan agera GSM-switch om det behövs, dvs dra ur sladden. :)

/ Göstha

I och för sig roligt med GSM. Det har varit min officiella signatur i 60 år! Jag var tydligen före min tid på den tiden ... ;)

/ Göstha

Javisst, CAT-anslutningen till FT-847 går via YT-847, så att Tune på FT-847 ska kunna aktiveras remote, t ex med Ham Radio Deluxe.

CAT control fungerar ju som bekant inte på FT-847 med ansluten originaltuner FC-20. :mad:

Hälsningar / Göstha

Jag har ju exakt den radion och den avstämmaren och kör HRD (dock inte remote än) och vet inte med mig att den funktionen finns, inte för att jag har haft behovet heller, jag trycker helt enkelt på knappen på avstämmaren.

Tack för rådet, det förefaller vara en god idé. Men jag tar ett steg i taget. Min son finns på remote-QTH och kan agera GSM-switch om det behövs, dvs dra ur sladden. :)

/ Göstha

Verkar vara en utmärkt GSM-funktionalitet, en sådan kan ju t.o.m dra ur sladden vid åska! Slår alla kinesiska GSM-switchar med hästlängder ;)

Jag har ju exakt den radion och den avstämmaren och kör HRD (dock inte remote än) och vet inte med mig att den funktionen finns, inte för att jag har haft behovet heller, jag trycker helt enkelt på knappen på avstämmaren.
Lite svårt att nå knappen remote. Kan tänka mig en del fantasifulla lösningar - eller inte ... :)

/ Göstha

Lite svårt att nå knappen remote. Kan tänka mig en del fantasifulla lösningar - eller inte ... :)

/ Göstha

Ja det var ju inte så jag tänkte, mer bara att jag inte hade hittat den funktionen i HRD.

Nu tänkte jag inte på att prova igår när jag satt vid radion, men ska göra det vid tillfälle.

Remoterig lådorena funkar utmärkt, i min mening ett bra val. Sen kan du tex använda
Ham Radio Delux för att styra radion, finns andra pgm också, TRX manager mm mm.
Angående webswitchar så har ju Microbit/Remoterig en sådan och den kan man ju använda till att styra en rotor med också. Dock har den bara 5 st switch funktioner.
Hittade just en Web switch hos Kjell & Co, en Vellerman VM201 som verkar intressant. Den har 8 st switch utgångar och kostar 1300 spänn. Har precis beställt en sådan som kommer att kopplas in till helgen då jag kommer hem från jobbet i saltgruvan.
Hade annars tänkt ta 4 st switch utgångar från en Microbit switch och köra in i en BCD
till decimal avkodare för att då tex få 14 st switchar, så kan man också göra.
Janne SM2EKM

Leveransen från microbit har kommit. Nu behöver jag ordna två kontrollkablar (RS-232) samt hämta hem transceivern och konstantennen. Därefter ska det "bara" vara att sätta igång och konfigurera. Det får bli på lediga kvällsstunder med början någon gång nästa vecka.

På dagtid jobbar jag. Har "trots" pensioneringen deltidsanställning som vikarierande datortekniker på en gymnasieskola här i Uppsala.

Jag återkommer med rapporter allt eftersom konfigurationsarbetet fortskrider.

/ Göstha

Ja det var ju inte så jag tänkte, mer bara att jag inte hade hittat den funktionen i HRD.

Nu tänkte jag inte på att prova igår när jag satt vid radion, men ska göra det vid tillfälle.
Nu har jag så att säga gått till botten med planerna på fjärrstyrning av LDG YT-847. Du har givetvis rätt, det går inte :mad:! Jag fick det bekräftat från LDG i morse, så det blir ingen ny tuner. Slipper den kostnaden i alla fall.

Det blir till att lägga dipolernas resonanspunkt på låga delen av 80 och 40 m-banden och hålla sig där. Så småningom kanske jag skaffar en annan, bättre begagnad transceiver, exempelvis en TS-480SAT, men först vill jag komma igång med det jag har.

Jag återkommer! / Göstha

Nu har jag så att säga gått till botten med planerna på fjärrstyrning av LDG YT-847. Du har givetvis rätt, det går inte :mad:! Jag fick det bekräftat från LDG i morse, så det blir ingen ny tuner. Slipper den kostnaden i alla fall.

Det blir till att lägga dipolernas resonanspunkt på låga delen av 80 och 40 m-banden och hålla sig där. Så småningom kanske jag skaffar en annan, bättre begagnad transceiver, exempelvis en TS-480SAT, men först vill jag komma igång med det jag har.

Jag återkommer! / Göstha

Vad synd att det inye fungerar, jag visste ju som sagt inte säkert själv utan anade bara.

Det finns ju andra autotuners som tunar om vid förvalt gränsläge på swr'en.

Hur det fungerar utan övervakning vet jag inte, det kanske finns risk att den hamnar i någon sorts loop om den inte lyckas stämma av.

Fungerar fjärrstyrning av radion i övrigt bra?

Jag funderar på att klippa till en fandipol på dom band jag kör mest och då skulle jag ju kunna köra dom banden utan tuner, remote vid behov.

... Det finns ju andra autotuners som tunar om vid förvalt gränsläge på swr'en...
Vågar inte prova, det blir dyrt om det inte fungerar. Nå'n annan får väl vara försökskanin. ;)

... Fungerar fjärrstyrning av radion i övrigt bra?

Jag funderar på att klippa till en fandipol på dom band jag kör mest och då skulle jag ju kunna köra dom banden utan tuner, remote vid behov.
Jag har inte kommit ur startblocken än. Först ska alltihop kopplas upp, ställas in och testas hemma hos mig. Sedan blir det skarpt läge men med begränsad uteffekt, eftersom trimningen av min kvastdipol nog får vänta tills snön smält undan. En sådan dipol är lika smalbandig som en enkel dipol.

73 / Göstha

Vågar inte prova, det blir dyrt om det inte fungerar. Nå'n annan får väl vara försökskanin. ;)

Jag har inte kommit ur startblocken än. Först ska alltihop kopplas upp, ställas in och testas hemma hos mig. Sedan blir det skarpt läge men med begränsad uteffekt, eftersom trimningen av min kvastdipol nog får vänta tills snön smält undan. En sådan dipol är lika smalbandig som en enkel dipol.

73 / Göstha

Jo att den blir lika smalbandig som en monobandsdipol fast fungerar på fler band är jag medveten om.

Jag klipper dipolerna för att passa SSB delen, för någon hackad bärvåg utsändes icke från mina stationer och det digitala kan jag skippa remote också.

Samt att jag egentligen inte har något behov av att fjärrstyra min radio, det var mest för att det skulle vara kul att prova.

Jag har annars en 857a som jag kan ta med mig.

Eventuellt funkar den bättre att fjärrstyra.

I förrgår kväll kopplade jag först upp styrenheterna mot datorn, ändrade några inställningar och uppgraderade FW till senaste version. Sedan anslöt jag dem till ADSL-routern och fick kontakt med dem via WEB-interfacet för fortsatt konfiguration, snyggt och prydligt. Då insåg jag att det vore praktiskt med ett WiFi interface till datorsidans styrenhet (RRC-1258 MKII: Control). Visserligen går det att konfigurera om LAN-anslutningen på datorn, eftersom den ansluts trådlöst mot routern, men det blir en senare fråga. I så fall kanske jag flyttar interfacet till sändarsidans styrenhet (RRC-1258 MKII: Radio).

I kväll tänker jag koppla in och försöka försöka fjärrstyra transceivern hemma, med den gamla oljeburken som antenn (Heathkit Cantenna). Ska bli intressant att se hur det fungerar.

På fredag kommer WiFi-interfacet och någon gång till veckan är det så dags med ett första försök på "djupt vatten".

73 / Göstha

Last edited:
... Jag klipper dipolerna för att passa SSB delen, för någon hackad bärvåg utsändes icke från mina stationer och det digitala kan jag skippa remote också...
Telegrafin är kul(t)! ;)
Men så fick jag den så att säga gratis i lumpen på I20 (SL2AO). Få se om det blir tid för några SOCWA-QSO:n när jag väl är klar.

73 / Göstha

Nu fungerar fjärrstyrningen hemma, med båda RRC-erna anslutna till samma router och FT-847-an kopplad till konstantennen. Nästa steg blir att flytta sändarsidan dit den ska, konfigurera Huawei 4G-routern, åka hem igen och och testa på riktigt.

/ Göstha

Telegrafin är kul(t)! ;)
Men så fick jag den så att säga gratis i lumpen på I20 (SL2AO). Få se om det blir tid för några SOCWA-QSO:n när jag väl är klar.

73 / Göstha

Ja själv fick jag ingen signalistutbildning av kungen, och jag bodde ju alldelens för nära I20 (salig i åminnelse) för att få lumpa där, så jag skickades till Luleå i 11 månader.

Jag hittade aldrig någon amatörstation där, men jag var ju inte heller radioamatör på den tiden.

Dottern gjorde sin GMU i vintras på I20 området, fast nu är det I19 som sköter det, men att lura in henne på amatörbanan är nog svårt, hon ringde hem när dom hade rest högantenn och satt och matade siffror i militärradion och sa "det har inte många likheter med amatörradio)

SOCWA verkar vara en mycket gemytlig aktivitet (för dom som kör CW), jag brukar höra mig för på klubben hur det går för dom som håller på och vi har väl ett par som är klar med diplomet.

Hoppas att fjärrstyrningen fungerar bra för dig, så att du får ett tyst QTH med bra antennmöjligheter, då kan du ju köpa den nya remote-antennswitchen som klarar 8 antenner, en för varje band :D

Back