Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jo men om nätet är opålitligt så kan man ju ändå inte köra radio remote
/Micke
Tack för rådet, det förefaller vara en god idé. Men jag tar ett steg i taget. Min son finns på remote-QTH och kan agera GSM-switch om det behövs, dvs dra ur sladden.... Har man intermittenta dykningar som lämnar stationen i obestämt läge kan det vara en god idé att ha en kontroll oberoende av nätet. Jag vet åtminstone två med fjärrstyrning som haft nytta av GSM switchar. Det behöver inte hända speciellt ofta för att ändå vara problematiskt. Är det router/ADSL modemet som hängt sig är det den enda lösningen förutom att åka till ort och ställe, det förutsätter naturligtvis att man även har anslutit dem via GSM-switchen.
Javisst, CAT-anslutningen till FT-847 går via YT-847, så att Tune på FT-847 ska kunna aktiveras remote, t ex med Ham Radio Deluxe.
CAT control fungerar ju som bekant inte på FT-847 med ansluten originaltuner FC-20.
Hälsningar / Göstha
Tack för rådet, det förefaller vara en god idé. Men jag tar ett steg i taget. Min son finns på remote-QTH och kan agera GSM-switch om det behövs, dvs dra ur sladden.
/ Göstha
Lite svårt att nå knappen remote. Kan tänka mig en del fantasifulla lösningar - eller inte ...Jag har ju exakt den radion och den avstämmaren och kör HRD (dock inte remote än) och vet inte med mig att den funktionen finns, inte för att jag har haft behovet heller, jag trycker helt enkelt på knappen på avstämmaren.
Men den är inte till salu, bara så att ni vet!Verkar vara en utmärkt GSM-funktionalitet, en sådan kan ju t.o.m dra ur sladden vid åska! Slår alla kinesiska GSM-switchar med hästlängder
Lite svårt att nå knappen remote. Kan tänka mig en del fantasifulla lösningar - eller inte ...
/ Göstha
Nu har jag så att säga gått till botten med planerna på fjärrstyrning av LDG YT-847. Du har givetvis rätt, det går inte ! Jag fick det bekräftat från LDG i morse, så det blir ingen ny tuner. Slipper den kostnaden i alla fall.Ja det var ju inte så jag tänkte, mer bara att jag inte hade hittat den funktionen i HRD.
Nu tänkte jag inte på att prova igår när jag satt vid radion, men ska göra det vid tillfälle.
Nu har jag så att säga gått till botten med planerna på fjärrstyrning av LDG YT-847. Du har givetvis rätt, det går inte ! Jag fick det bekräftat från LDG i morse, så det blir ingen ny tuner. Slipper den kostnaden i alla fall.
Det blir till att lägga dipolernas resonanspunkt på låga delen av 80 och 40 m-banden och hålla sig där. Så småningom kanske jag skaffar en annan, bättre begagnad transceiver, exempelvis en TS-480SAT, men först vill jag komma igång med det jag har.
Jag återkommer! / Göstha
Vågar inte prova, det blir dyrt om det inte fungerar. Nå'n annan får väl vara försökskanin.... Det finns ju andra autotuners som tunar om vid förvalt gränsläge på swr'en...
Jag har inte kommit ur startblocken än. Först ska alltihop kopplas upp, ställas in och testas hemma hos mig. Sedan blir det skarpt läge men med begränsad uteffekt, eftersom trimningen av min kvastdipol nog får vänta tills snön smält undan. En sådan dipol är lika smalbandig som en enkel dipol.... Fungerar fjärrstyrning av radion i övrigt bra?
Jag funderar på att klippa till en fandipol på dom band jag kör mest och då skulle jag ju kunna köra dom banden utan tuner, remote vid behov.
Vågar inte prova, det blir dyrt om det inte fungerar. Nå'n annan får väl vara försökskanin.
Jag har inte kommit ur startblocken än. Först ska alltihop kopplas upp, ställas in och testas hemma hos mig. Sedan blir det skarpt läge men med begränsad uteffekt, eftersom trimningen av min kvastdipol nog får vänta tills snön smält undan. En sådan dipol är lika smalbandig som en enkel dipol.
73 / Göstha
Telegrafin är kul(t)!... Jag klipper dipolerna för att passa SSB delen, för någon hackad bärvåg utsändes icke från mina stationer och det digitala kan jag skippa remote också...
Telegrafin är kul(t)!
Men så fick jag den så att säga gratis i lumpen på I20 (SL2AO). Få se om det blir tid för några SOCWA-QSO:n när jag väl är klar.
73 / Göstha