FK eller..?

SM3ZBB

Grumpy ol´man
Har hängt ett antal horisontella loopar under åren, de har varit från 83 till drygt 100 m i längd. Jag har alltid valt billig FK från Biltema. Alltid 2,5 mm² för lite bättre dragfasthet och de har alla klarat 10 år i luften utan problem. Den senaste blåste dock av men den hängde i björktoppar i parken intill och brast i byig vind >25 m/sek. Noterar att björkar vispar mer i vind än barrträd.

Hursomhelst, nu ska jag upp med en tråd igen. Denna gång inom tomten för att slippa sura kommentarer från oförstående parkarbetare. Dessvärre uppstår då kompromisser för trådlängd, höjd samt inte minst WAF... Samtliga faktorer begränsar alltid en radioamatör :-)

Har jag mätt rätt får jag upp 82 m på 5-8 m i en femhörning, för lite tråd och höjd och WAF-kompromissen ger att det bör bli tunnare tråd, en grå FK 1,5 mm² möjligen. Men hellre sämre än ingen antenn.

Men... hittar också FQ-tråd, vad skiljer den från FK? Finns andra alternativ för osynlighet och rimligt pris? Har tittat lite i antennhandeln men prislappen blir inte kompatibel med en snål gubbe. Förslag?
 
Jag använder 1.5 alt 0.75 högtalarkabel jag delar på, tålig,,elektriskt bra, mjuk och mångtrådig och hyggligt pris på tex CO :)
 
Tack för svar.
-KBW, dålig stealth-faktor, men värre är att de har blandat in aluminium. Många som har robotgräsklippare har trott att de haft gnagare i trädgården men det har visat sig vara aluminiumbeläggningen som oxiderat.

-VJE, jo jag har använt överbliven grov högtalarkabel till en 40-m dipol. Den blev mycket smidig och därmed lättpackad för portabelbruk. Men nu behöver jag 82 m och allt som har att göra med audio är som du vet skrattretande dyrt. Det skulle förmodligen fungera att köpa billig FK, paketera om den och sälja den för fyrdubbla priset på Tradera med rubrik "Formstabil Audiokabel för optimal frekvensgång" :-)

edit: jo Biltema har faktiskt 0,75 mm² diskret högtalarkabel för hyfsat pris. 189 kr för 25 m så två förpackningar skulle klara längden men med tre skarvar. Men håller 0,75 mm² tro? Knåpade ihop en dipol av 0,75 mm² och även en stege m.h.a. eltejp en gång till KX1:an i obygden, men går det att köra 200 W i en sån tunn loop?
 
Last edited:
Kör aldrig mer än 5 w så jag vet inte ;)

Ja, kolla vad vissa audiofilsajter ska ha för kabel så är de här nästan gratis ;)
 
Tror det var Bengt SM7EQL som rekomenderade 2mm Aluminium stängsel tråd från Butiken "Granngården" JAg köpte en rulle och provade och är nöjd med det. har för mig de kom på 400 meter rulle
Är billigt och bra. Håller bra och är myckel lättare än koppar tråd så det tynger inte ner så mycket. Den är entrådig så lätt att snurra ihop fästöglor som håller bra utan behöva bultar etc.
Enda nackdelen är att den är styv och man får se till att den inte veckar sig (Kinks på engelska så fårstår ni kanske vad jag menar)
Eftersom den är så billig kan man leka friskt med den utan att det kostar skortan.

73
//Harry
 
Jo, just sån Altråd använder jag numera till alla trådantenner. Använder vanliga bilel crimphylsor till skarvar och anslutningar. Funkar jättebra, och man slipper stå ute på vintern med lödkolven och försöka löda ärgad koppar i kylan om nån tråd gått av....
 
Om det duger med DL1000, så kan du komma och hämta gratis......
Tror att det också finns grå 0,75 mm2 som ligger i förrådet.
Jamen Claes, du är en hjälte som vanligt! Kommer gärna och hälsar på, men vi ska ut och fiska några dagar först. Jag ringer dig.

För övrigt tror jag också på att ren al-tråd fungerar utmärkt om man inte har för skarpa hörn i en loop. De där robotgräsklipparkablarna som oxiderar beror nog på att man pläterat koppar med en blandning av tenn och aluminium vilket skapar elektrokemisk potentialskillnad vilket drabbar aluminiumet som reagerar som offeranod.
 
Last edited:
Det finns ju nåt otyg som kallas CCA, Copper Clad Aluminium, som ser ut som koppar men är förkopprad Al. Den är hopplös att jobba med och har usel hållfasthet. Går visserligen att löda (koppar i ytskiktet) men kardelerna tål i princip ingenting vad gäller fysiskt påverkan. Kan funka i permanenta, stillaliggande installationer, men i övrigt inte en höjdare.
 
Hej!

När jag läser om högtalarkabel som antenntråd så kommer jag förstås osökt att tänka på audiofilers kablar...
Tänk vilka fantastiska egenskaper en trådantenn måste med "superduperkabel"?
Åter till ämnet, jag har oftast använt "vanlig installationsledning" antingen RK 1.5 eller 2.5 mm2.
Valet av ledning har nog mest styrts av att jag kunnat köpa sådan med rabatt, butikspriser är ju lite väl häftiga.
 
Litztråd bör väl var det optimala...
Bygg själv din Litz, tvinna ihop eller fläta en kabel av 7 x RK0,75.

Ett litet skämt kanske.... eller?

Men en bra fråga är om RK eller FK är mest optimalt.
Jag tänker på töjbarheten, vilken töjer sig mer än den andra?

Isolationen och dess tålighet mot solens UV, vilken färg bör man välja på sin antenntråd, dess isolation då.
Kanske ett ett gott medelvärde om man väljer GulGrön, någon annan flerfärgad finns ju inte.... återigen lite ironisk...

Men hur skiljer sig kvaliteten på FK eller RK när det gäller isolationen, är dyrare kabel mer UV beständig?
Eller finns krav och standard på plasten för dessa kabeltyper?

Någon nämnde begränsningsledningen, dvs den gröna tråden man lägger ut för robotklipparen.
Jag hittade för en tid sedan en rejäl härva sådan i en container, togs givetvis tillvara, och trasslades upp.
Verkar innehålla en lina av förtennade trådar.
Klippte en bit, som vanligt för UV test, och hängde upp.
Nu några månader efter har den gröna färgen rejält förändrat utseende.
Återkommer med mer rapporter om dess UV beständighet, när solen jobbat mer på den.
Men det ser inte så bra ut, så detta, (UV tåligheten) kan vara negativt för bruk av sådan lina som antennlina.

Förr, när jag började som radioamatör skulle man ju ha sk antennlina. Såldes både av Clas Olson och Elfa, bestod av en blank kopparlina, utan isolation, dvs en "Copper Wire Rope" eller lina som det heter i vårt land. Den blev rätt fort ful, svart och nära omöjlig att löda.

SM4FPD
 
Telefontråd!
Jag gjorde som tonåring på 70-talet sommarpraktik på Televerket, bland annat revs "gråtråd", ett par fosforbronstrådar omgivna av svart plast och ytterst grå mantel. Trådarna har separat mantel som sitter ihop, tråden delas lätt till enkeltråd. Den är stark och töjer sig inte. Kvarvarande abonnenter är nog sällsynta, kan behövas personlig kontakt med de som sköter om trådnätet... Men tråden är bra!
gråtråd.jpg

Tvåparskabel på bärlina "tuka" påminner på håll i utseende, men den liksom vinglar fram i luften eftersom kabeln vinglar runt bärlinan av stål. Jag har aldrig använt sån som antennlina. "Gråtråden" ser rak ut.

/Jan
 
Min loop sitter även den upphängd i björkar, QTH:t ligger rätt utsatt för stormar m m. Som TS konstaterar blir det mycket rörelser i en sådan antenn vilket gör det svårt att hitta den optimala antenntråden. Här är några av mina erfarenheter.

Det finns en tråd här på ham.se stängseltråd av Aluminium, det är inte alla typer som tål att böjas för många gånger. Den rulle jag köpte var av det slaget, loopen med den tråden höll något år innan tråden gick av.

Isoleringen på DL-1000 tål inte klimatet och när väta tränger in så rostar stålkardelerna av och de tunna kardelerna av koppar brister lätt. Drabbades av det i våras, den hade då suttit uppe i mer är 5 år. Betydligt bättre än Al-stängseltråden.

FK-kabel töjer sig rätt mycket och går till sist av, jag använder den numer endast till matningsstegen,
 
Jag nämnde tidigare i tråden om oxidering av aluminium i kablar. Att det uppstår en elektrokemisk process om man blandar material. Båtägare är bekanta med offeranoder av zink, men i sötvatten använder man hellre offeranoder av magnesium eller aluminium. Här är ett par bilder av en sån där begränsningskabel för robotgräsklippare. Just den här tråden har en kärna av aluminium överdragen först med koppar och sen en förtenning och därefter pvc-isolering. Varför man gör så har jag ingen aning om men bild nr. 2 visar på en kabel som legat i marken ett par-tre år.
 

Attachments

  • begranskabel2.jpg
    begranskabel2.jpg
    121,8 KB · Views: 14
  • oxiderad2.jpg
    oxiderad2.jpg
    516,9 KB · Views: 15
Tenn är en hyfsat beständig metall, som inte oxideras i rimliga miljöer; man har nytta av en förtenning av detta skäl. Att trådkärnan är Al beror sannolikt på att det blir billigare än ren koppar, men ändå ger rimlig ledningsförmåga. Sannolikt räknar man inte med att en sådan här kabel (begränsningskabel) utsätts för starka dragkrafter. Att PVC-manteln angripits så som det ser ut på bilden är en aning underligt, tycker jag. Kommer det in fukt i själva trådknippet lär det väl så småningom bli korrosion hur man än vänder sig...
 
Back
Top