FK eller..?

Jo, men det verkar inte vara nån enskild företeelse för flera har noterat samma skador, en del har trott att de fått gnagare i trädgården.
 
Men... hittar också FQ-tråd, vad skiljer den från FK? Finns andra alternativ för osynlighet och rimligt pris? Har tittat lite i antennhandeln men prislappen blir inte kompatibel med en snål gubbe. Förslag?

FQ är en halogenfri kabel som ger lite snällare rökgaser om den brinner.
Varken FK eller FQ är avsedd att, så att säga, förläggas i det fria. De ska ska alltid skyddas av slang eller rör av något slag. Det fungerar förstås ändå i några år men vilken av FK och FQ som är mest väder- och UV-beständig vet jag inte.
 
Min "begränsningskabel" har PE isolering och den har hängt uppe sedan 2019.
Man ser ingen förändring av isoleringen så den får "med beröm godkänt" av mig.
 
Min "begränsningskabel" har PE isolering och den har hängt uppe sedan 2019.
Man ser ingen förändring av isoleringen så den får "med beröm godkänt" av mig.
Bra, då har du en kvalitetskabel. Det varnas t.ex. för Husqvarnas egen kabel. Kritikerna menar, med all rätt tycker jag, att har man köpt en robotklippare inkl installation för 30k så är det uselt att snåla på kvaliteten på begränsningskabeln.

-KBW, 2,5 FK har funkar här. En loop satt 10 år innan jag tog ner den. En annan höll 13 år innan en storm knäckte en iina i upphängningen. Jo den fick jag förresten laga en gång när parkförvaltningen fällde ett träd över den, men det räknas inte
 
Tenn är en hyfsat beständig metall, som inte oxideras i rimliga miljöer; man har nytta av en förtenning av detta skäl. Att trådkärnan är Al beror sannolikt på att det blir billigare än ren koppar, men ändå ger rimlig ledningsförmåga. Sannolikt räknar man inte med att en sådan här kabel (begränsningskabel) utsätts för starka dragkrafter. Att PVC-manteln angripits så som det ser ut på bilden är en aning underligt, tycker jag. Kommer det in fukt i själva trådknippet lär det väl så småningom bli korrosion hur man än vänder sig...
De gamla "torra" PE-kablarna i lokalkabelnätet (de som ersatte blymantlade kablar med trådisolering av papper) var rena vattenslangarna, men de kunde ligga vattenfyllda i många årtionden. Då var ledarna av ren koppar. När det väl gav sig var det oftast i skarvarna. Fukt i sig behöver inte vara ett så stort problem. Det underlättar dock jonvandring.
 
Jag tittade på stumpen med begränsningstråden, har hängt upp en liten härva.
Den har blivit delvis blå. De delar av den som är oskuggad, har blivit blå, skuggade delar är fortfarande grön.
Känns ingen försämring av ytan på plasten
Den har hängt ute i solen i c:a 2 månader.
Återkommer om ett år och skall då skala av plasten för att se hur metallen har stått sig.

Tydligen finns det olika sorter av sådan här tråd. Dyr och billigare, bra, och, eller dålig.

SM4FPD
 
-KBW, 2,5 FK har funkar här. En loop satt 10 år innan jag tog ner den. En annan höll 13 år innan en storm knäckte en iina i upphängningen. Jo den fick jag förresten laga en gång när parkförvaltningen fällde ett träd över den, men det räknas inte

2,5mm2 är samma tråd som även jag använder, trots det så töjs den för att till sist ryckas av. Har ett rätt blåsutsatt QTH på ett berg.
Får söka vidare - en intressant tråd om trådar dock!
 
Jag ska dra en tråd längs en husfasad av trä. Jag vill ha rätt färg så att den inte syns och så bör den klara av några år utan att isoleringen åldras för mycket. Vad rekommenderar ni? Jag ska också hitta något snöre för att hänga upp den och det ska också klara av solljus. Jag tänker bara mata 5 watt.
 
Hej!

SA0AIB, närheten till huset ger dig och närhet till störningar vanligtvis.
Men du kanske är nödd och tvunget till att göra på detta viset?
 
Hur var upphängningen tänkt, "dikt an" längs väggen eller frihängande? Man kan ju tänka sig att använda lackisolerad koppartråd och ett antal enkla isolatorer för elstängsel, bara som ett exempel, då slipper man snören etc.
 
Hur var upphängningen tänkt, "dikt an" längs väggen eller frihängande? Man kan ju tänka sig att använda lackisolerad koppartråd och ett antal enkla isolatorer för elstängsel, bara som ett exempel, då slipper man snören etc.
Längs ena väggen, runt ett hörn och sedan till ett balkongräcke. Det är ett fyravåningshus i trä.

Om jag får kontakt med någon granne mittemot, skulle jag kunna dra en tråd dit.
 
Allt jag har i radiohörnan är antingen billigt, fått eller organiserat. Det enda jag lagt
proportionerligt noterbara belopp på i närtid är antenntråd från DX-wire.
Min tanke är att stationen inte blir bättre än antennparken.
de SA3BOW
P.S.
Tidigare hade jag steg- och ändmatade antenner av RG 58 och 59. Snö, is och fallande
träd tog ner dom på backen och snöslungan tuggade i sej resterna.
 
Back
Top