Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Men... hittar också FQ-tråd, vad skiljer den från FK? Finns andra alternativ för osynlighet och rimligt pris? Har tittat lite i antennhandeln men prislappen blir inte kompatibel med en snål gubbe. Förslag?
Bra, då har du en kvalitetskabel. Det varnas t.ex. för Husqvarnas egen kabel. Kritikerna menar, med all rätt tycker jag, att har man köpt en robotklippare inkl installation för 30k så är det uselt att snåla på kvaliteten på begränsningskabeln.Min "begränsningskabel" har PE isolering och den har hängt uppe sedan 2019.
Man ser ingen förändring av isoleringen så den får "med beröm godkänt" av mig.
De gamla "torra" PE-kablarna i lokalkabelnätet (de som ersatte blymantlade kablar med trådisolering av papper) var rena vattenslangarna, men de kunde ligga vattenfyllda i många årtionden. Då var ledarna av ren koppar. När det väl gav sig var det oftast i skarvarna. Fukt i sig behöver inte vara ett så stort problem. Det underlättar dock jonvandring.Tenn är en hyfsat beständig metall, som inte oxideras i rimliga miljöer; man har nytta av en förtenning av detta skäl. Att trådkärnan är Al beror sannolikt på att det blir billigare än ren koppar, men ändå ger rimlig ledningsförmåga. Sannolikt räknar man inte med att en sådan här kabel (begränsningskabel) utsätts för starka dragkrafter. Att PVC-manteln angripits så som det ser ut på bilden är en aning underligt, tycker jag. Kommer det in fukt i själva trådknippet lär det väl så småningom bli korrosion hur man än vänder sig...
-KBW, 2,5 FK har funkar här. En loop satt 10 år innan jag tog ner den. En annan höll 13 år innan en storm knäckte en iina i upphängningen. Jo den fick jag förresten laga en gång när parkförvaltningen fällde ett träd över den, men det räknas inte
Längs ena väggen, runt ett hörn och sedan till ett balkongräcke. Det är ett fyravåningshus i trä.Hur var upphängningen tänkt, "dikt an" längs väggen eller frihängande? Man kan ju tänka sig att använda lackisolerad koppartråd och ett antal enkla isolatorer för elstängsel, bara som ett exempel, då slipper man snören etc.