Fläkten i IC-706MK II

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Har hört av andra att fläkten i IC-706MK II ständigt går i gång även om radion står i mottagning........stämmer det (Roy), och i så fall varför?
 
Nej den går igång när den blir (mycket varm).
Jag har modifierat min med ett motstånd till direkt plus.
Så den går lite hela tiden då blir den inte varm.
Men när jag sänder så får den 13.8 Volt som vanligt.
 
Ok SA7BUJ. Roy/SM4FPD har kanske något mer att tillägga, jag undrar om detta inte har diskuterats tidigare på forumet...?
 
Den ursprungliga konstruktionen gör att fläkten startar då och då. Däremellan blev stationen ... skall vi säga "okomfortabelt" varm ... I vilket fall som helst är sådant inte bra för MTBF. Googlade och hittade en enkel modd på nätet (samma som "metrics" antar jag).

Anbefalles å det varmaste...
 
Värmeutvecklingen i IC-706 är faktiskt en anledningarna till att jag bytte till FT-857, den är betydligt svalare.
Fläktens susnivå bedömer jag dock vara likvärdigt mellan de två.
 
Det var IC-706 dvs den första versionen som fläkten gick kontinuerligt i.
De följande versionerna stannar den mellan körningarna.
Man kunde modifieriera i IC-706 så att den gick långsammare.
Ingen av IC-706 versionerna blir särsklilt varm, fläkten hållde dem omkring 42 - 45 grader C.
Riggarna tål 60 grader C omgivningstemp.
Att 43 grader skulle påverka MTBF har jag aldrig hört talas om.
Dock blir det ju så att en radio i större låda känns svalare, kanske under 37 C, men enskilda komponenter kan till och med bli varmare i sådana konstruktioner.
Det finns åtskilliga tusen IC-706all i SM, och jag har aldrig hört talas om att någon skulle bli skadad av temperatur.
Rörriggar blev närmare eller över 100 C och hade ändå papperskretskort.
Men visst de blev kortlivade....

Detta med värmen i mindre eleketronikprylar är mest myter, tro och föreställningar som saknar grund.

Eller finns det någon seriös undersökning????

de
SM4FPD
 
Det finns synnerligen seriösa undersökningar som bl.a. finns sammanfattade i standardverket "Reliability Engineering" och i MIL-HDBK-217 vilken är rymd-, flyg- och militärelektronikbranschernas "bibel" för tillförlitlighetsstudier.

Förloppet av temperaturpåverkan hos MTBF för olika typer och sorter av komponenter skiljer sig något åt, men man brukar säga att majoriteten av dessa följer Arrhenius-ekvationen, där en temperaturhöjning av c:a 10 grader medför en halvering av MTBF.

Anledningen till att man sällan eller aldrig märker av detta beroende hos moderna konsumentelektronik- och amatörradioprodukter är att dessa inte kommer upp i de långa kontinuerliga drifttider som behövs för att kunna observera fenomenet. Apparaterna har blivit omoderna långt innan MTTF har uppnåtts.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
I realiteten så kanske den enda märkbara påverkan av MTBF om man gör den nämnda fläktmodden är den minskade MTBF på fläkten?

Om man irriterar sig på själva fläktljudet kanske det räcker att dra ned matningsspänningen till 12,0V?
 
Det viktiga i det här sammanhanget är den termiska resistansen mellan komponent (Junction/Case)- och omgivande luft. En liten komponent som blir varm kan ge ett totalt sett litet tillskott till den luft som cirkulerar kring den, men den kan ändå bli så varm att den med tiden degraderas.

Att påstå att 42-45 grader inte är något problem går an, men då är det inte 42-45 grader vid enstaka komponenter, utan hölje/utströmmande luft som nämns.

Att hålla på och pausa kylning som 706MkII-G gör innebär att komponenterna cyklas upp och ner i temp. Varma komponenter är i sig en nackdel som K-A skriver, och cykling av dem är inte bättre. Bättre är att kontinuerligt få ner temperaturen genom ett luftflöde kring komponenterna. Även fläkten hålles på lägre temperatur och det i sig ökar dess livslängd.
 
Det enda som får kortare livslängd är en kontinuerligt gående fläkt.
Det finns 706:eek:r som gått kontinuerligt i tio år utan att något åldrats.
Och det klarade inga MTBF specade saker från den tid man mätte sådant.
Och vem skulle idag betala för att det står MTBF 10 000 h i en annons, ingen....
Faktum kvarstår jag har aldrig sett en av ålderskrämpor kortlivad 706:a, dessutom skall de ju kunna gå i betydligt varmare länder än SM.

Jag har sett hur man sätter en extra fläkt bakom en IC-706 som blåser på radion, dvs motverkar den inbyggd fläkten. Så många experiment försämrar kylningen.



Att det finns olika klass på komponenter kan man dock se om man exvis väljer en konding i ELFA. den kan kosta mellan 0,95 till 2,8 kr och ha olika spec.

De
SM4FPD
 
Jag har tänkt lite och kommer med lite fler synpunkter om värme på radioapparater.

De skador man kan se som härrör från värme är kristalliserade lödningar.
Sådand såg man förr i eleketronik, ett stort motstånd som blev varmt och lödningarna skadades.
Motståndet i sig som belv 120 C var intakt.
Jag menar att de apprater som förr specades med MTBF hade skador främst på lödnigar och kontakter.
Hur framtiden ter sig med det blyfria lodet får vi se.
Visst torkade eleketrolyter ut, men lika väl i vila som med värmen på.

Att bedöma en radiostation efter höljets temperatur är ett dåligt sätt.
Dels får man väl först se ineffekten, dvs vad radion drar, en 706 bränner 15 - 20 W i RX och värmen fördelar sig i höljet och avleds effektivt.
Skulle 20 W inte bli varmt i hela höljet så betyder ju detta att den punktvis blir MYCKET varmare, vilket är mer skadligt.
Tar vi en stor radio, som oxo bränner 20 W i RX så kan höljet kännas svalare, det betyder då att det ändå punktvis kan vara varmare än i den lilla radion.

Att lägga handen på radio och tycka och tro är inget bra sätt att klassificera och räkna livslängd.
Här spelar myter, tro föreställnigar en stor roll.
En radio som är varm över hela höljet är däremot bra på att leda ut värmen och förmodligen mer jämnvarm invändigt.

Dessutom tycker de flesta att det är varmt om temperaturen överstiger koroppstemperaturen, dvs 40 - 45 C, samtidigt som CPU:er etc ligger och går med 80, 90 och kanske högre temp.

de
SM4FPD
 
Roy, har fabrikanterna numera enats om vilket håll ventilationsfläktarna skall blåsa?
Inåt i apparaten, eller utåt med varmluften?
 
Ser vi under huven på en bil är det oftast så att fläkten blåser i färdriktningen.
Kollar vi fläkten i en dator, så beror luftflödets riktning på vilket operativsystem.
Obs att de som byter till snöleopard i sin MAC oxo måste ändra fläkten. Polvänding som görs i programmet.
De som hållit på med DOS vet att då krävs moturs fläktrotation.
I värmepumpar krväs alltid medurs fläktvarv och luften skall alltid blåsa bortåt.
Men dammsugarens fläkt som har väldigt högt varv måste rotera medurs med hänsyn till jordens rotation. Gyroeffekten you know (ni vet).
I radiostationer väljer man luftflöde med hänsyn bl.a till sidaband och om mellanfrekvensen är av DPS typ eller med diskreta komponeter.
Således i IC-706alla blåser den först på slutsteg och chassiet, för att sist komma ut längst bak. Valet ger max kylning vid TX kontinuerligt då den ju behövs som bäst då.
Intagshålen är så placerade att inkommande luft sveper över stabbar, en inte över tempertursensorn. valet ger en god fördelning av värmen i hela det gjutna chassit.
I vissa radistostationer väljs fläktrotatinens riktning av valt sidband. Det är därför det finns två fläktar då det ju krävs om man sänder AM och FM.
Nej någon standard här finns inte.... utan man tar hänsyn till värmedfördelning, och i vissa fabrikat bara till det faktum att man brukar ha en fläkt... dess verkan är inte utredd.

Vad man msåte tänka på är att i apprater med kylning som är utvecklad, (arbete har lagts ner) äventyras kylningen om man kör radion utan höljet påsatt, åtmistone under längre tid.

de
SM4FPD
 
Roy, du har möjligtvis aldrig funderat på att byta yrke? Som t.ex. marknadsknalle och sälja bladlösa knivar utan skaft? :)
 
Nej Lennart, men jag har alltid facinerats av Amerikansk marknadsföring som med en massa ord kan säga en massa helt ovidkommande, och trots det få folk att köpa. De kan säga samma sak flera gånger, framifrån, bakifrån, vrängt, spegelvänt och upponer, och få det att verka som många finesser. Sen är produkten bara skit ändå.
Inte minst i bilbranchen, där motorer fick kvinno-namn, liksom blyad bensin, och man fortfarande talar om hästkrafter och V8:eek:r.

Inom radio har Amerikanarna först pratat PTO och fått hela värdeln att tro, sen roofingfilter och fått hela världen att tro.

Däremot har jag träffat folk som kan detta med Amerikansk marknadsföring, (= att sälja konserverad gröt).

Nu fick jag i alla fall lust att besvara SM7CZR ironiska inlägg med lite humor.
Dock går det att ta det mesta på allvar i rätt sammanhang, visst skulle det gå att övertyga värmepumpköparen att han måste ha en fläkt som går åt rätt håll. Och därmed köpa "rätt" fabrikat. I detta fall, och bland kritiskt tänkande radioamatörer inser jag förståss att man bara ler lite.

de
SM4FPD
 
Back
Top