FLDIGI, program för digitala moder

SM7DSZ

Mr Nisse Nudel
Har du kört FT8 och loggat ett antal 1000 kontakter, kan det vara kul att prova på ett lugnare och mer personligt sätt att att köra digitalt.
Ladda ner FLDIGI och kom igång med OLIVIA, CONTESTIA, PSK eller varför inte gamla hederliga RTTY. Fint program som utvecklas ständigt.
Precis som CW "pratar" du med motstationen men använder tangentbordet istället för nyckeln. Low power gäller. MACROS underlättar standardinfo, men
fylls ofta på med mer personligt "chat". Färre som kör nu för tiden, så det gäller att vara mer aktiv. leta och hitta rätt.
Prova t.ex. Olivia på 14071.5 eller 7071.5 dagtid och 3581.5 på kvällen.
Vi hörs//Bengt

Jag har haft det programmet i flera år men jag tycker det är mycket svårt att veta vilken mode man råkar hitta och bara av Olivia finns det 18 ! varianter.

Hej Lars, Häftig antenn du har !!
Kan se rörigt ut, men av de 15-tal olika modes som FLDIGI kan köra, så är det de flesta väldigt lite igång. Om du fokuserar på de mest förekommande, t.ex OLIVIA 8/250, BPSK31, RTTY-45 och, om man vill CW, så lär man sig snabbt hur dom ser ut i vattenfallet. Sen är ju alla varianterna i moderna bara olika hastigheter och bandbredder, men ser lika ut.
När du kört ett tag på t.ex 20m, så visst, där dyker det då och då upp en THOR, THROB eller DominoX.

Några länkar att kika på: http://www.w1hkj.com/ och http://www.w1hkj.com/modes/index.htm. Den senare visar hur moderna ser ut och även prov på hur det låter. Youtube har också många videosnuttar med tips/trix.

Lite fix i början och provande, men FLDIGI tillåter ju lätt som en plätt att testa varianterna. Lite detta som är tjusningen.

Rätt många CQ använder ju TXID. Det är en ID som sänds ut i början på anropet. Om man då har RXID aktiverat i sitt program, poppar det upp en flagga som du kan klicka på. Då väljer programmet direkt rätt mode och hastighet, samt ställer sig rätt i offsetbandet. Då är det bara att börja köra.

Testa 7071.5, 1500 kHz och OLIVIA 8/250 när du är i shacket. En av mina riggar brukar passa denna frekvens när jag sitter där.
SM7DSZ // Bengt

Back