Fleksnes amatörradio?

SM2BPA

Well-Known Member
För jättelängesen såg jag Mavre Fleksnes som Radioamatör (ett helt avsnitt). Jag tjöt av skratt och kände mycket igen mig (den fanatiskt intresserae radioamatören).
:p
Men hur är det egentligen?
Är eller har Rolf Wesenlund
varit radioamatör?
Någon som vet?

:confused:
Nu finns i varje fall hela Fleksnes-serien (inkl. amtörradio-avsnittet) att köpa på DVD. Finns att beställa på SVT:s hemsidor.
Kolla websidan:
Fleksnes Fataliteter 3-disc - SVT Webbutiken

73 de Örjan
 
Rolv Wesenlund har såvitt känt aldrig varit radioamatör.

Avsnittet med "LA8PV" skrevs 1975 för SVT Göteborg av två engelska manusförfattare,
Ray Galton och Alan Simpson, vilka tidigare hade gjort avsnittet "The Radio Ham" [klart sevärt]
för den brittiske komikern Tony Hancock under tidigt 1960-tal.

Det sägs att inspirationen till "The Radio Ham" kommit från en lätt excentrisk radioamatörgranne som bodde i samma trappuppgång som en av manusförfattarna.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
För oss som uppskattar engelska radiokomedier från 1950- och 1960-talet har BBC7 mycket guldmaterial på sin site. För just Tony Hancock finns också The Tony Hancock Appreciation Society Website. Om du kollar på BBC7 eller BBC:s onlinebutik kan också rekommenderas Round the Horne och Beyond our Ken (båda med Kenneth Willams!). Fortfarande mycket underhållande men då hade dom också manusförfattare som Marty Feldman och Barry Took.

Men nu kom vi utanför ämnet:)

/Micke
 
Har Fleksnesavsnittet varit positivt eller negativt för amatörradion i Sverige (och Norge), tror ni? Personligen tror att Fleksnes som LA8PV är det enda som många icke-amatörer förknippar med amatörradion, och det är i min mening inte särskilt positivt.
 
Har Fleksnesavsnittet varit positivt eller negativt för amatörradion i Sverige (och Norge), tror ni? Personligen tror att Fleksnes som LA8PV är det enda som många icke-amatörer förknippar med amatörradion, och det är i min mening inte särskilt positivt.

Man skall väl inte underskatta dessa icke-amatörer:)

Man får ta det som det var en kul grej,jag tror att amatörradio tål att drivas med annars vore det väl för tråkigt !!!
 
Om man lyssnar lite på banden så är det knappast någon större skillnad mellan det man många gånger hör, och på det Fleksnes "sände ut"... Så sådär vansinnigt mycket skada har vi nog inte lidit, utan bilden stämmer nog rätt väl. :rolleyes:
 
Det är nog inte någon direkt överdrift att påstå att allmänhetens uppfattning om amatörradio i allmänhet
överensstämmer med den bild som förmedlats i Fleksnes-episoden.

Detta är nu snart 35 år sedan. men förhållandena har nog inte förändrats mycket sedan dess.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Man kan ju fundera över hur "vanligt folk" d v s sådana som inte kände till amatörradio som hobby tänkte om radioamatörerna när de såg hur tafatt LA8PV betedde sig framför sin radiostation. Visst fattade väl de allra flesta normalt funtade tittarna att det var en parodi på något - men vad. Men var det verkligen en parodi och i så fall på vad. Amatörradio?

Vi som kände till alla hemligheterna i amatörradiohobbyn och varit aktiva på banden många år före LA8PV dök upp i våra TV-apparater drog väl också lite på smilbanden ty det som skildras var ju inget annat än verkligheten om än i en humoristisk tappning. Jo det var ganska kul och jag kände igen mig här och där fast jag aldrig skulle erkänna det offentligt. Ånej det finns gränser.

Exakt så gick det till förr och det har sannerligen inte blivit bättre idag. Folk slogs om DX-stationerna som vilda katter och om antennen glappade under en höststorm i 43 sekundmeter så fanns det säkert många ivriga halvt förvirrade amatörer som utan att tänka gladeligen klättrade upp i sina master utan livlina. Klart att ett nytt DXCC-land är viktigare än livet. Ta denna och liknande händelser och vrid till storyn några dB så är amatörradiohobbyn av idag full av LA8PV-figurer. Alla amatörbanden är översvämmade av LA8PV:s ättligar.

På 80 m SSB finns folk som provat samma mikrofoner i tiotals år nu och vi som lyssnar vet inte längre om vi skall gråta eller skratta. Behöver de hjälp eller är de i själva verket etablerade komiker a la Rolf Wesenlund som skojar med oss lyssnare. Hur skall vi veta det?

Liksom alla andra märkliga hobbies så drar amatörradion till sig nördar av olika kaliber. Utan dessa glada filurer så hade nog hobbyn varit stendöd, allvarlig och tråkig. Vad tror ni?

/Bengt
 
Tycker att amatörradio tål att skoja med när man gör det som Rolf Wesenlund alltså med stort hjärta timing och med en stor portion humor.

Om det inte går så torde det vara för tråkigt.
 
Jag tycker Fleksnes-parodin är helt fantastisk och genial.
Jag känner igen mig till 100 procent
(även om det är överdrivet).
:)
Självfallet är sketchen en karikatyr och jag är övertygad
om att "vanligt folk" förstår det. Det finns ju parodier på
andra hobbies också. Fågelskådare (som jag också är),
samlarnördar m.m. får ju då och då en snäll-elak släng
av sleven. Hasse och Tage har ju ibland bidragit i mängden
med dessa Lindeman-intervjuer...

Nä: - Ett varmt Tack till Rolv Vesenlund!

Tack förresten för länkarna till sketchen. Nu har jag visserligen
beställt hela Fleksnes-DVD-boxen, men det var kul att se sketchen
via datorn.

:D Örjan
 
Back
Top