Fler farliga elektronikprodukter.

Väldigt innovativt, måste jag säga.

Det röda sladdstället fram till poolen, verkar vara avsett för utomhusbruk.
T.o.m. ett täcklock finns med. So far so good.
Men, sedan inträffade nog hjärnsläppet.

För att inte sladdstället ska glida, har man bemödat sig med, att leta upp såväl ett dörrstopp som en bit isoleringstejp. Intressant lösning på ett delproblem.
Dessutom, har man lyckats fått tag i ett, mer än väl IP-klassat, par badskor.
Återigen, en intressant lösning på ett delproblem.

Vadåå, jordfelsbrytare? Det behövs väl bara om vågorna går höga, eller? (extra HiHi)
Frågan är väl, vad som händer när stämningen blir högre.

Trots att ett det bara är en pool, kan badvattnet bli väl så strömt.
Poolvattnet verkar vara väl rengjort. Ingen jord så långt ögat kan nå.
Kan det vara stickproppsamatörer i farten igen månntro?

/Hans
 
Last edited:
Äsch! det är ju bara frågan om 230 V och det borde väl en rejäl och välutbildad radioamatör tåla. Särkslit om han gjort det jättesvåra provet före T licensen.

Bygger man däremot slutsteg och använder 2000 V och med PL-259 pluggar överför den spänningen och med risk att blanda ihop antenner och DC ledningar, ja då kan det bli kritiskt, jo jag har sett sådant.
Banankontakter är fina för 400 V, eller tål dom mer, någon som har spec på banankontakter? Då ju inte banankontakter finns för 3 fas så blir det tre stycken, och fördelen är då att det år lätt att ändra fasföljden. Jag har sett sådant.....

Många skräckkopplingar kan man dock se hos bönder, de har ofta flera maskiner, vedkap, potatissorterare, kompressor, vedklyv, etc och varje maskin har olika typ av trefasanslutning, det blir ett antal adaptrar mellan systemen, vilka är mycket farliga.
Jo jag har sett kopplingar där trefashandskarna blir strömförande vid isärkoppling, precis som de varningasskyltar som fanns förr visade. Ägaran klagade på att han fick en stöt när han drog isär trefashandskarna....

Jag ställde en fråga till forument, finns det någon klubb eller annan grupp av radioamatörer som jobbar med elsäk? Eller vidareutbildar sig?
Eller litar alla, ja även radioamatörer, på att leverantörerna säljer säkra saker till oss?

Vad vi kommer att se i framtiden är inte bara eleketriska saker, som telefonladdare datornätagg etc som stör i radio, de åldras snabbt och stör mer i radio, och man använder allt sämre material i isolarande saker, plasten, som även den åldras och förlorar sin isolerande förmåga. Åldringen åker snabbt ner i tid, och redan efter ett år kan dess livstid vara slut.
Förr var det gummi i kablar och sladdad som torkade ut och sprack, varvid dess elsäkerhet äventyrades. Det tog dock 10 - 20 år. Idag finns "bättre" material som är slut efter bara några år, bättre ur den synpunkt som gör att det skall slängas och köpas nytt.


de
FPD
 
Elkablar och 3-fas

Lite "off topic" - som vanligt.

Jag bodde ganska ensligt i en villa i Fjärås. När jag körde mitt hemmagjorda slutsteg med två 813 blinkade det i köksbelysning och TV-bilden visade programmet "Sett i syne"! Även grannar (bönder) flera hundra meter bort som matades från samma transformator var märkbart irriterade.

Jag tog ett nytt beslut och beställde en HSP-transformator från Åkarp med primär 380 V. Jag undersökte el-centralen och fann att fas R & S i huvudsak matade ytterbelysning, frysbox, el-uttag i garage - förbrukare där varierande spänning ej hade någon betydelse. Jag drog en separat matning från elcentralens "R/S" till mitt radiorum och anslöt slutstegets transformator till dessa två faser.

Allt var frid och fröjd. Några år därefter byggde Bengt-Arne, SM6CKU, sin villa i närheten. Han skulle då få sin kraft från samma transformator. Vi kom överens om att även han borde ansluta sitt slutsteg till samma faser - R/S.

Elektrikern som CKU anlitade kunde (ville) inte förstå vårt resonemang. Han ifrågasatte vår "lösning".
"Det är helt onödigt att identifiera faserna i (utomhus) kopplingsskåpet. När CKUs installation är klar tar jag ut R/S i den nya centralen med en fasföljdsmätare. Då får CKU sina R/S utan problem!"

Jag försökte resonera med denne elektriker. Det gick trögt. Jag visade med papper och penna att med en fasmätare CKU då mycket riktigt kunde få "sina" R/S, men det kunde vara "mina" S/T eller T/R.

Vi gav upp diskussionen med denne "elektriker".

Efter att han han gjort klar installationen hos CKU identifierade vi fram rätt faser genom att skruva ur huvudsäkringarna och observera när lampor slocknade. På det viset hade vi R/S gemensamt i båda villorna.

Jag är ingen elkrafttekniker men jag tycker att en elektriker bör ha lite baskunskaper om detta.

Jag har haft en diskussion med en annan elektriker om jordning. I mitt fristående "annex" på 85 kvm finns ett duschrum. Varmvattnet till duschen kommer från en eluppvärmd varmvattenberedare. Duschrummet och varmvattenberedaren gränsar till en yttervägg. Efter att en behörig elektriker gjort installationen borrade jag ett hål i ytterväggen och drog in en 35 kvmm cu-lina till varmvattenberedaren och alla cu-rör som matade duschen. Cu-linan var jordad med två jordspett i fuktig mark nära en bäck.

När elektrikern sedan kom på ett "kaffebesök" blev han förskräckt över min installation. Han började "gaffla" om oönskade jordströmmar etc. Jag med mina "begränsade" kunskaper hävdade att min jordanslutning alltid garanterade att duschen är på jordpontential. Det har historiskt hänt att den "normala" gröngula skyddsjorden till en varmvattenberedare har lossat eller på annat sätt blivit avbrott på och hela duschen blivit strömförande. I en del fall har folk blivit dödade.

Denne elektriker hade mycket svårt att förstå när jag ritade och berättade.

Sammantaget är elektriker mycket bra på "inlärda" bestämmelser. Dom vet exakt vad föreskrifterna säger om hur högt en elcentral skall placeras över golv i källare eller hall, var man får skarva FK-trådar, hur ett vägguttag i källare skall placeras o s v. De har däremot stora svårigheter att se helheten i ett kopplingsschema.

Är det någon av herrarna som möjligen har samma erfarenheter?

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
grill.jpg
Hej Lennart!
Det ser verkligen giftigt ut!
Påminner mig om James Bondfilmen där han dräper en skurk genom att slänga i en hårtork i badkaret där skurken sitter.
Men vad händer om grenuttaget på bilden sjunker ner i vattnet?
Hur mycket ström får dom i sig? Innan säkringen går? Finns det jordfelsbrytare lär dom klara sig.
Någon sa till mig att en människokropp och vatten har ungefär samma ledningsförmåga. Då kan dom vara illa ute.
 
Jag tror dom överlever, för att skada människorna krävs att strömmen flyter genom kroppen.
De är endast anslutna till vattnet och får man en fas i vattnet flyter ingen ström genom gubbarna förrän de tar i exvis jord.
Ungefär som att som fågel sitta på en ledning.
Med en fas i vattnet och om de tar en körv från grillen är det däremot kritiskt, såvida denna är jordad.

Jordfelsbrytaren löser inte ut om det inte flyter en "felström".



de
Roy
 
Off-topic igen

På tal om "fåglar på ledning" - har ni tänkt på att fåglarna alltid sätter sig på den översta tråden (jordlinan) på kraftledningar?
 
Jordfelsbrytaren löser inte ut om det inte flyter en "felström".
de Roy
Ja, så är det ju. Beror på om vattnet i bassängen har kontakt med jord eller inte då. Det kanske räcker med lite fukt över poolkanten?
 
Men om en människa står i vattnet flyter ingen ström genom kroppen.
De står på ledaren som fågeln....

Så den där James Bond, stämmer detta kommer skurken i badet att dö av "elchock" om det kommer en hårtok i badvattnet?
Nu är ju ett badkar av plåt och kranarna är säkert jordade så om han tar i plåten, där det inte är glasyr, eller i kranarna så dör han nog.

Badvattnet är nog att anse som ganska ledande, då det innehåller smuts från de tvättade och svettiga kropparna, vissa kväveföringar kan även ha släppts ut i badvattnet, efter många öl. Och det är ju jobbigt att gå ända till toan. simmingpölen är nog fylld med klorerat vatten, vilket leder ström.
Vägen från simmingpölens vatten till bassängens reningsverk blir kanske jordat i pumpen.


de
FPD
 
Den där bilden ni förfasas över är ju avfärdad som en fejkbild på flera andra forum, den är helt enkelt iscensatt för att se hemsk ut.

Däremot när jag var på semester i Spanien så drog fastighetsskötaren på hotellet av misstag ner en skarvsladd i poolen när han gick tunt med en elektrisk lövblåsare, den jordfelsbrytaren (eller om det var säkringen) fungerade dock. ingen i Poolen märkte något.
 
Men om en människa står i vattnet flyter ingen ström genom kroppen.
De står på ledaren som fågeln....

Så den där James Bond, stämmer detta kommer skurken i badet att dö av "elchock" om det kommer en hårtok i badvattnet?
Nu är ju ett badkar av plåt och kranarna är säkert jordade så om han tar i plåten, där det inte är glasyr, eller i kranarna så dör han nog.

Badvattnet är nog att anse som ganska ledande, då det innehåller smuts från de tvättade och svettiga kropparna, vissa kväveföringar kan även ha släppts ut i badvattnet, efter många öl. Och det är ju jobbigt att gå ända till toan. simmingpölen är nog fylld med klorerat vatten, vilket leder ström.
Vägen från simmingpölens vatten till bassängens reningsverk blir kanske jordat i pumpen.


de
FPD
Ja, hur det skulle gå i verkligheten är något jag har funderat över ända sedan jag såg den filmsekvensen för första gången. Kanske något för Myth Busters?
 
Back
Top