Flerbandsantenn med matchbox i masten

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Jag redovisar här embryot till ett gammalt antennprojekt som aldrig blev realiserat i verkligheten men som borde vara klart för länge sedan.

Kanske finns det fler som sitter och klurar på hur man skall få till en effektiv antenn som täcker flera KV-band och då speciellt lågbanden 160 - 80 - 40 m "utan förluster". Utgångspunkten för diskussionen är en dipol med öppen stege och som avslutas i en matchbox för att passa sändarens impedans 50 ohm.

Förutsättningarna är en 21 m hög fackverksmast plus 7 m topprör, alltså 28 m. Det finns plats för en 1/2-vågs dipol för 1.8 MHz med matningspunkten på 28 m höjd och där ändpunkterna hamnar c:a 12 resp 16 m över marken.

Hela fackverksmasten är roterbar med en stor rotor i marknivå. Längs masten sitter andra antenner bl a en 4 elements Yagi för 14 MHz. Masten står en bra bit bort från radiorummet och det behövs 60 m feeder för att nå in. En traditionell lösning med feedern hängande från matningspunkten i toppen av masten ner till radiorummet låter sig inte göras eftersom masten med andra antenner är roterbar.

Några alternativ jag funderat på är då;

1/ att montera en fjärrmanövererad avstämmare i toppen på fackverksmasten på 21 m höjd där den blir åtkomlig för översyn och service. I det fallet blir den öppna feedern c:a 7-8 m lång.

2/ att montera avstämmaren i botten av masten ovanför rotorn. I det fallet blir den öppna feedern c:a 26 m lång. Feedern skulle kunna monteras på utliggare c:a 30-40 cm långa längs masten. Översyn och service av avstämmaren blir mer bekvämt på så sätt.

3/ samma lösning som alt 2 men avstämmaren ersatt av en 1:1 strömbalun som är lindad på 50 ohm koaxen som går vidare in till radiorummet. Strömbalunens uppgift är att göra den osymmetriska 50 ohm matarkabeln symmetrisk plus att hindra HF att vandra längs koaxialkabeln mot sändaren och vice versa.

För att transformera 50 ohm till den komplexa impedans som råder på respektive band (160 - 80 - 40 m) i gränssnittet mot strömbalunen tänker jag mig att montera tre plåtskåp på olika höjder längs masten. Varje skåp skall innehålla en större vridkondensator för att justera in anpassningen till lägsta SVF mätt i 50 ohms punkten omedelbart under strömbalunen på sändarsidan.

Optimal anpassning går att finna genom att antingen räkna fram c:a måtten eller mer exakt prova sig fram genom att ansluta vridkondensatorn på ställen längs feedern. Det översta skåpet tar hand om 160 m, mellanskåpet 80 m och det nedersta skåpet 40 m. I varje skåp monteras även ett högspänningsrelä som kopplar in respektive vridkondensator för det band som väljs i antennväxeln i radiorummet.

Eventuellt blir feederlängden aningen kort för 160 m men det går i så fall att lösa genom att inkludera två seriespolar som då monteras i den översta boxen och blir inkopplade samtidigt med att reläet kopplar in vridkondensatorn.

Vridkondensatorerna kan i ett senare skede sannolikt ersättas med fasta kondensatorer.

Det är alltså alternativ 3 som jag tycker skulle vara kul att få till. Här finns flera utmaningar. Nackdelen är möjligtvis att det krävs en del klättrande upp och ner i masten innan alla plåtskåpen hamnat på rätt höjder och vridkondensatorerna skruvats in till rätt värden. Fördelen är däremot att bandbyte kan ske omdelbart på mindre än en sekund med bara ett knapptryck i radiorummet. Inga motorer som skall dra runt rullspolar och vridkondensatorer m m alltså.

Ett eventuellt varierande SVF vid sändaren beroende på väder och vind torde inte bli större än att sändarens Pi-filter lätt kan efterjusteras utan nämnvärda tilläggsförluster behöver uppstå i koaxialkabeln.

Notera att den 26 m långa öppna feedern från strömbalunen upp till antennens matningspunkt skall ses som en del av impedanstransformatorn, inte primärt som en feeder. Impedansen i feedern är inte viktig men 400-600 ohm kan nog bli bra.

Beträffande längden på dipolen så bör den väljas så att impedanserna blir hanterbara på de tre banden. Kanske skall man undvika exakt en halv våglängd på 160 m vilket ger låg impedans och i stället göra antennen aningen för kort för att få upp impedansen samtidigt som impedansen på 80 m då sänks till ett lägre mer hanterbart värde. Funktionen på 40 m är i mitt fall inte så viktig då jag redan har en roterbar dipol för det bandet. Men går det att få till så är det ju bra.

Hoppas jag lyckats beskriva projektet så att det blev begripligt och att någon är intresserad att haka på tankegångarna. Vilken längd på dipolen blir optimal?

/Bengt
 
Last edited:
EQL de APQ. Hej.

EQL skrev:
Förutsättningarna är en 21 m hög fackverksmast plus 7 m topprör, alltså 28 m. Det finns plats för en 1/2-vågs dipol för 1.8 MHz med matningspunkten på 28 m höjd och där ändpunkterna hamnar c:a 12 resp 16 m över marken.

Om denna inverterade "jättedipol" skall kunna roteras går det ju inte att använda trådar till radiatorerna förankrade i träd eller stolpar 12/16 meter höga? Tänker du dig al-rör som då blir c:a 40 m långa mätt från matningspunkten. Om så är fallet lever du i fel land! Slå dig ihop med OH-killarna i norra Finland, hi.
F ö tycker jag projektet är radiotekniskt "rumsrent"!

73
Bengt SM6APQ
 
Hi hi, nej dipolen är fast förankrad i ändpunkterna och i toppen sitter ett glidlager så att masten med övriga antenner kan roteras fritt. I dagsläget har jag stämt av dipolen för 80 m och matar med en RG 213 som är förlagd genom toppröret. Det innebär att kabeln vrids 1 varv på 7 m längd när jag kör runt masten ett varv.

I den tänkta konstruktionen med öppen matarledning så får man göra en liten slinga strax under glidlagret ungefär som man gör med koaxkablarna som passerar en vanlig rotor. Matarledningen får sedan monteras på utliggare ända ner till mastfoten.

På 16 m höjd sitter en svängkans där stagen är förankrade men det finns c:a 25 cm frigång mellan mast och insidan av svängkransen där matarledningen kan smygas förbi. Dock blir avståndet ju bara 10 cm på en sträcka av c:a 20 cm men det spelar nog mindre roll.

Jag ser inga problem i det mekaniska utförandet utan frågan ligger på idén som sådan och om där finns några fallgropar som jag inte tänkt på.

/Bengt
 
Last edited:
Efter att ha funderat en stund så tror jag att följande upplägg skulle fungera:

Dipolen görs något för kort (2 x 39 m) på 160 m så att den utgör en något kapacitiv last (40 -j80 ohm). Matningen sker via 600 ohms stege till en "box" som sitter på 22 m avstånd från matningspunkten.

Denna "box" innehåller följande räknat från stationsänden:

En strömbalun;

För 160 m en seriekapacitans på c:a 180 pF. Denna kortsluts med ett relä
när man kör 80 m och 40 m. 22 m stege transformerar den kapacitiva reaktansen till en induktiv som stäms bort med seriekapacitansen;

För 80 m transformeras den höga matningsimpedansen (3000 + j2000 ohm) till ett lågt värde som ligger inom SWR 2:1 cirkeln på CW-delen. Inga ytterligare matchningskomponenter används på 80 m;

För 40 m blir impedansen ungefär samma i stegens ände som i antennens matningspunkt (c:a 600 + j1200 ohm). Ett L-nät med en shuntkapacitans på c:a 70 pF i "antennänden" och en serieinduktans av 8,3 uH transformerar
impedansen till 50 + j0 ohm. Det kan vara befogat att dela upp detta nät i två balanserade halvor. Ett ytterligare relä kopplar in detta nät vid trafik på 40 m.

Man skulle kunna göra så att med lite "trixande" med stegens längd går det att använda seriekapacitansen på 160 m även som parallellkapacitans på 40 m.

För att kunna realisera detta krävs att problemet med att ansluta "stegen" till den stillastående dipolen när masten som stegen är fäst i roterar går att lösa.

Även vid ett SWR av 2:1 är det inga problem med att använda 60 m RG-213 som matare på dessa frekvenser. Totalförlusterna inkl. matchningsnät understiger 1 - 1,5 dB även på 7 MHz.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Ett spännande projekt. Det kommer Du att fixa och det blir intressant att följa.

Jag har en minnesbild hur det ser ut hos Dig (tack för senast förresten...) men jag minns inte hur Du fäst den nuvarande tråden/dipolen längst upp i toppröret.
Men antingen har Du någon sorts lös infästning, typ lekare av något slag, eller så rullas tråden upp runt toppröret då Du roterar masten. Dvs Du har en lösning som gör att Du kan ha dipolen på plats även då Du roterar masten.

Du har ju uteslutit tanken att mata med stege pga beam mm som sitter på masten.

Jag är ju ett "stegmatarfreak" så jag tänker beröra den möjligheten i alla fall.

Vad skulle hända om Du drar stegen åt sidan från matningspunkten och ordnar med en avbärning med linor från träd och/eller byggnader så att Du till slut når med stegen fram till radiorummet och där ordna med lämplig matchning.

För en sann och fullt utövande radioamatör borde det vara estetiskt tilltalande att se en stegmatare avteckna sig mot himlen? Fast...vi amatörer är ju omgivna av ickeamatörer också, förstås!

Tore SM7CBS

PS. Medan jag skrev detta inlägget har en del svar och kommentarer kommit in som besvarar en del av mina undringar men jag låter detta stå kvar ändå. DS
 
Last edited:
Tack för förslaget Karl-Arne. Intressant lösning! Det finns flera vägar att välja och som du skriver så är ju SVF <2:1 ingen möjlighet att hantera utan några större tilläggsförluster.

CBS skrev; "Vad skulle hända om Du drar stegen åt sidan från matningspunkten och ordnar med en avbärning med linor från träd och/eller byggnader så att Du till slut når med stegen fram till radiorummet och där ordna med lämplig matchning."

I princip kan jag dra hela dipolen åt sidan så att matningspunkten och matarledningen hamnar 6-7 m bort från masten för att sedan dra den tvärs över tomten in till radiorummet. Dock har jag ju redan gjort en bra installation med ett helt knippe kablar som går i en nedgrävd ståltub fram till ett jordat markskåp vid mastfoten. Allt detta gjort för att minimera störströmmar längs kabelskärmarna och för att få en i det närmaste perfekt radiomiljö.

Därav att jag vill hålla den öppna matarledningen borta från huset och enbart använda koaxialkabel från masten och in till radiorummet.

>>>"För en sann och fullt utövande radioamatör borde det vara estetiskt tilltalande att se en stegmatare avteckna sig mot himlen? Fast...vi amatörer är ju omgivna av ickeamatörer också, förstås!"

Det är så klart ett tungt vägande argument att beakta.... :)

/Bengt
 
Då förstår jag ditt val, Bengt. Jag känner ju till den ståltuben och jag misstänkte att det var så Du tänkte. Och den lilla eventuella förlustskillnaden mellan koax och stege på de frekvenserna är ju absolut försumbara. Minns jag inte fel så har Du dessutom grov lågförlustkoax i ståltuben.
Jag hänger på och följer dina experiment...
Tore
 
CBS de EQL

Ja, jag har H-100 kabel hela vägen förutom en 5 m längd RG214 med N-kontakter mellan markskåpet och det nedersta kabelskåpet i den roterbara masten. Dels är den mjukare och tål att följa med masten ett varv och dels är den utbytbar vilket inte behövts ännu.

Dipolen är monterad på en mittisolator som är c:a 500 mm lång och vinklad i trådarnas förlängning. isolatorn har en ihålig centrumpinne som tillsammans med motsvarande del i toppröret utgör ett glidlager. Utsvarvat av Acetalplast. Koaxkabeln går igenom centrumröret och är förlags inne i det 7 m långa toppröret och sedan klamrad längs masten tillsammans med ett tiotal andra kablar ner till nedersta kabelskåpet där div korskopplingar kan göras.

Det är en stabil konstruktion som fungerat bra alla år trots snö och is m m.

/Bengt
 
Ok Bengt! Mitt intryck är Du alltid bygger stabilt och säkert som toppisolatorn Du berättar om ovan.

Jag får en idé!
Vore jag i dina kläder skulle jag testa/prova den half diamond för 160m som SM3BDZ berättade om i QTC för några nummer sedan. Jag är imponerad över hur bra den går trots att den ser så underlig ut för att vara en halfsquare. Det är ju i grunden en 2 el vertikal med måttlig gain men den har det viktigaste för dx-körning, nämligen låg strålningsvinkel. Funkar det bra kan man ju sen sätta upp en motsvarande för 80 m i något annan riktning. Fast det hade ju varit enklare byta tråd om den gått i ett stycke genom den ihåliga centrumisolatorn. Nu måst Du upp till toppen av toppröret och lossa/byta tråd!
GL Tore
 
... Förutsättningarna är en 21 m hög fackverksmast plus 7 m topprör, alltså 28 m...
Hur tar du dig upp till 28 m höjd med rimliga hjälpmedel?

Själv har jag nätt och jämnt klarat mig med att hyra en släpvagnslift Dino 260XT, som räcker upp till 26 m arbetshöjd. Skall man högre, hamnar man lätt i en helt annan prisklass, för att inte tala om krav på tillfartsväg och utrymme.

/ Göstha
 
Jag klättrar upp till toppen av fackverket. Där kan jag ställa mig på topplattan med en fot på varje sida om toppröret som är i två sektioner. En lite grövre sektion som går ner i fackverket och är fastbultad där, och som sticker upp till c:a 2 m höjd. Utanpå det grova röret är ett 6 m långt 65 mm al-rör bultat fast med 1 m överlapp. För att komma åt toppen så lossar jag byglarna och tar jag ner 6 m röret.

/Bengt
 
Last edited:
CBS skrev; "Vore jag i dina kläder skulle jag testa/prova den half diamond för 160m som SM3BDZ berättade om i QTC för några nummer sedan."
----

Jag har vid flera tillfällen tidigare simulerat olika antennkonstruktioner för att se vad som passar bäst för mina behov och med en mast om 28 m. Utgångspunkten har varit dipolen som jag har idag och jag har inte funnit någon annan konstruktion som ger bättre resultat rent generellt.

Primärt är jag intresserad av trafik inom Sverige men för den sakens skull inte helt ointresserad av DX. En horisontell dipol för 160 m på 28 m höjd i matningspunkten är perfekt för närdistans upp till 150 mil. Men praktiska prov visar att det går bra att hävda sig i DX-pile up med andra EU stattioner. Antennen har sitt maximum rakt upp i skyn.

Jag har även provat att mata hela fackverksmasten med 14 MHz antennen som Top Loading. Jordnätet har då bestått av c:a 40 linor mellan 15 och 50 m långa. Resultatet var något högre signalstyrka på markvåg men jag kunde aldrig verifiera att dett gick bättre på DX-distanser. Men troligen var det så. Däremot var antennen dålig för NVIS-trafik i närområdet upp till 30-40 mil. På något längre avstånd helt OK.

På 80 m är höjden fortfarande för låg för DX-trafik men ändå tillräcklig för att hävda sig väl med en 1/4-vågs vertikal. Jag tror att man blir tvungen att häkta på ett betydligt större jordnät och dessutom placera en vertikalantenn fritt från omgivande bebyggelse om den skall klå dipolen. Höjden 28 m i matningen är nära nog optimal för Sverigetrafik upp till norra Norland. När det gäller DX kan jag bara konstatera att jag kommer igenom i princip alla Pile Up utan några större ansträngningar.

Så projektet nu handlar om att finna en praktiskt realiserbar metod att impedansanpassa dipolen så att den får bra prestanda på 160 och 80 m primärt och 40 m om det inte medför några negativa effekter för de två andra banden.

Så nu får vi se vilka möjligheter som står till buds. Samma principer kan ju sedan återanvändas av andra i liknande antennarrangemang. Det man kan diskutera är huruvida den öppna matarledningens impedans skall väljas i det höga området eller om man kan klara sig med 450 ohm bandkabel.

Vi har ju vissa givna förutsättningar att hålla oss till, bl a att matarledningen skall förläggas parallellt med masten på ett avstånd som i praktiken kan hålla sig kring 25 cm. Kanske för nära om man väljer 600 ohm matare?

/Bengt
 
Last edited:
Precis. Det är ju vad det handlar om; Vad ska du ha den till? En högst relevant fråga i många sammanhang, som även debatteras i en annan tråd här på forumet.

Utifrån dina preferenser tycker jag att ditt val är helt rätt Bengt! Dessutom, en dipol på 28m höjd är inte alls en oäven DX-antenn. Jag har själv kört med samma arrangemang, fast på betydligt lägre höjd, och faktiskt förvånats över hur pass bra det gått att köra DX. Som allroundantenn är nog en dipol på lite höjd svårslagen!

73/Lasse
 
BDZ DE EQL

Jo, och det beror väl på att man med en horisontell dipol får viss nytta av markreflexerna i medellåga DX-vinklar (20-45 grader) och att markens beskaffenhet är ganska okritisk. Skånsk klass 10 jord eller ökensand spelar liten roll här.

Däremot är det svårt att få en vertikalantenn att fungera bra även om marken är "perfekt" som här på åkrarna omkring min stationsplats och jordnätet relativt stort.

Skall vi gissa på att dipolen och vertikalen är likvärdiga runt 15-20 graders elevationsvinkel och att vertikalen ger aningen mer signal i lägre vinklar men som i praktiken inte förekommer särskilt ofta på DX-signaler. Man måste ju ta med i beräkningen att de flesta motstationer har lågt hängande dipoler och att ett extra jonosfärhopp i något högre vinklar kan löna sig.

Jag tror att omgivningen absorberar mycket av energin i låga vinklar och man får inte ut den prestandan som man kan se vid simuleringar. Det är oerhört svårt att inkludera omgivningen på ett rättvisande sätt i dessa program. Även om jag bor på landet så finns det ju flera hus och lador (med elinstallationer, plåttak, stuprör etc inom 1-2 våglängder, plus stora träd och lyktstolpar som både kan absorbera RF men också fungera som parasitiska element, oönskade sådana.

Kommentarer på detta någon?

/Bengt
 
EQL de APQ.
Hej. Intressant projekt. Nu är det alltid svårt att ge råd när man inte sett hur din tomt med omgivning (grannar?) osv ser ut.
Sedan vet jag inte riktigt vad målet är d v s om antennen i första hand skall användas för "trivsel-QSO" på 1.8/3.5-MHz och kanske för längre distanser (DX) på 7-MHz.
I dina kläder - med tanke på ovanstående förutsättning - skulle jag sikta på en solfjäder eller fjärilsantenn - alltså 3 dipoler skurna för var sitt frekvensband sammanknutna parallellt i matningspunkten. Matning med 50-ohms koax och en strömbalun nära matningen
Jag skulle då trimma 7-MHz-trådarna till lägsta SVF och acceptera ett kanske högre SVF på 1.8/3.5-MHz. På dessa två lägsta frekvensbanden blir ju dämpning inklusive additionsförluster lägre.
Jag skulle också - i det mån det var genomförbart - vinkla trådarna mot varandra så att kopplingen och påverkan minskade.
Återigen är det väldigt svårt att ge "lay-out-råd" när man inte sett ditt QTH. Kanske vill du - eller XYL/grannar - inte ha ett "spindelnät" över tomten?

73
Bengt SM6APQ
 
EQL de BDZ

Helt klart är det så att en dipol inte gör samma anspråk på bra jordförhållanden som en vertikalantenn, vare sig i när- eller fjärrzon. Det kunde vara intressant att jämföra i simuleringsprogram vid vilken strålningsvinkel som fältstyrkan från en dipol kontra vertikal sammanfaller. Måste nog av nyfikenhet ta EZNEC till hjälp och undersöka detta.

På ett sätt kan man säga att en halfsquare har både dipolens och vertikalens fördelar när det gäller DX-trafik, då den har sitt strömmaxima i toppen av de vertikala sektionerna.

73/Lasse
 
APQ de EQL

Förutom 28 m masten finns två relativt höga fästpunkter som passar för den befintliga 160/80 m dipolen som för tillfället är avstämd för 80 m koaxmatning. Längsta dipolantenn som jag kan hänga upp mellan dessa ändpunkter om isolatorerna skall hamna några meter utanför grenverket är c:a 2 x 50 m.

Om fler dipoler skall hängas upp med gemensam matning finns ytterligare några träd men som inte passar särskilt bra eftersom vinkeln blir för brant och då kan 4 ele Yagin för 14 MHz inte rotera fritt under dipoltrådarna.

Grundförutsättningen blir därför en dipol dimensionerad för lägsta trafikfrekvens 1.8 MHz.

Som jag skrev i första inlägget så är 40 m inte absolut nödvändigt att få med eftersom jag där har en roterbar dipol på 21 m höjd och som fungerar utmärkt för DX.

Man kan naturligtvis tänka sig traps på antennlinan i bästa W3DZZ-stil men det är inget kul. Projektet är ju inte bara till för att få en antenn att köra radio utan mer som ett antennexperiment för att prova ut nya alternativa matningar och utvärdera dessa i praktiken.

>>>Sedan vet jag inte riktigt vad målet är d v s om antennen i första hand skall användas för "trivsel-QSO" på 1.8/3.5-MHz och kanske för längre distanser (DX) på 7-MHz.

På sätt och vis... Dock vill jag finna en lösning som är så förlustfri som möjligt. Inte för att det behövs för att prata med Stockholm utan snarare för att det är en teknisk utmaning att optimera ett helt antennsystem. Dessutom tycker jag det är kul att kommunicera med låga effekter och som du och BDZ säkert minns så hörde ni båda det långsamma frekvensskiftet från min signalgenerator ända ner till -27 dBm. Med vattenfall och QRSS så hade vi kommit ner ytterligare 10-15 dB. För att prata med kompisar på 80 m runt om i Sverige krävs nästan ingen antenn alls och 100 W räcker långt.

Jag tror att de principer som jag redovisade i det allra första inlägget tillsammans med det alternativa förslag som Karl-Arne lämnade är en bra diskussionsgrund att bygga vidare på. Här finns flera saker att fundera på.

Matarledningens optimala impedans där en allt för lågohmig matare (<300 ohm) troligen ger relativt höga tilläggsförluster men är relativt okänslig för närheten till masten som ju är av järn. Den högohmiga matare >600 ohm ger obetydliga tilläggsförluster även vid mycket höga missanpassningar men där placeringen av mataren i förhållande till omgivande metallstrukturer säkert blir mer kritisk och kan ställa till problem.

Dessutom har vi att tänka på att de ingående komponenterna i impedansanpassaren kan komma att utsättas för höga spänningar alt höga strömmar beroende på var de sitter i konstruktionen. Systemet bör dimensioneras för c:a 2-3 kW sändareffekt vilket nog ger tillräcklig marginal i praktiken.

Andra funderingar är hur känslig avstämningen blir för påverkan av väder och när antennlinorna gungar i vinden. Man vill förmodligen undvika kretsar med höga Q-värden här och ha en mer flack avstämningskurva så att fasta kondensatorer och spolar kan användas.

/Bengt
 
Det är bra att ha flera antenner att välja på. För närvarande har jag för 80m: 1/ En sluttande dipol med reflektor åt SV. 2/ En vanlig dipol på 21m som inv vee med trådarna NV/SO. 3/ En kvartsvågs vertikal med reflektor med eleverade "motvikter" på 5 meters höjd och reflektor för trafik mot NO.
Jag bor på en 30m hög bergknalle. Det kan variera från dag till dag vilken antenn som går bäst mot t ex Japan eller Afrika och det kan skilja ett par S-enheter. Det jag lyckats sämst med är att mata masten (28m med toploading). På 160m har det dock funkat bäst hittills. Du borde få bra resultat med matad mast på TB med tanke på den skånska myllan.
 
Ja det stämmer att utgångspunkten är den befintliga dipolen och som skall matas på ett finurligt sätt. Tack för att du modererar diskussionen Leif. :)

Här kommer några vinterbilder på masten med dipolen inritad. Man kan ana antennlinorna som slackar en bit ner under de ritade strecken som är förankrade i resp fästpunkt, en hög gran och en spinkig lärk.

På den högra bilden syns svängkransen där stagen är förankrade. Den skarpögde ser också att bommen till 4 ele Yagin är Gamma-matad vilket ger en roterbar dipol för 40 m. Reflektorn respektive främre direktorn utgör kapacitiva belastningar och bommens självresonans ligger märkligt nog på 7050 kHz. Det matade elementet och direktor 1 påverkar inte 40 m antennen nämnvärt och kan därför bortses ifrån.

/Bengt
 

Attachments

  • Dipol1.jpg
    Dipol1.jpg
    88,5 KB · Views: 275
  • Dipol2.jpg
    Dipol2.jpg
    72,1 KB · Views: 289
Back
Top