FJW:
"Nej, där står mitt påstånde fast, dessa omgivningsfaktorer påverkar aldrig måtten, utan endast impedansen i antennen.
Därför är det viktigt att veta impedansen som direkt påverkas av dessa faktorer.
Sitter antennen monterad på ca 10-15 meters höjd är impedansen ca 200 Ohm, och en Balun 4:1 skall användas, sitter den däremot på 30 meters höjd blir impedansen ca 300 Ohm och en Balun på 6:1 skall då användas.
Aldrig manilpullera med trådlängden för frekvensen, då blir det endast missanpassning som måste korrigeras."
Hmm...
Vilken antenntyp syftar du på när du tvärsäkert säger att den uppvisar 200 ohm vid 10-15m höjd och 300 ohm vid 30m höjd??
Ditt sista påstående/uppmaning är definitivt felaktigt.
/Lasse
Hej igen Lasse,
Jag måste lära mig att vara lite mer tydlig, när jag skriver!
Jag ser att det blir många missförstånd, och får man flera mothugg så blir det svårt att bena ut det man menar, för att alla skall förstå det man tänker
Det som jag åsyftade när jag skrev det som citeras ovan, var från det tidigare inlägget om en Windom antenn.
Varför jag nämnde denna typ av antenn var för att vi pratar om flerbandsdipoler.
En windom antenn är en sådan, men kräver inte multippla trådar för det olika banden, därmed blir den också mer avstämningsvänlig.
Det är ju så sant att en Dipol som är symetriskt matad, med en harmomisk frekvens, har en impedans ca motsvarande 72 -73 Ohm.
Därför är den relativt enkel att mata med en 75 Ohms Coax och en Balun/Choke 1:1
Denna Impedans blir också gällande för alla harmoniska frekvenser.
Men om du flyttar matningspunkten i dipolen så att den blir offcenter matad så ökar impedansen dramatiskt, det är just detta som en Windom antenn utnyttjar.
Impedansen varierar med höjden över markytan och kan bli allt från ca 150 ohm till ca 300 ohm i en sådan offcenter matad antenn.
Just av den anledning måste Balun väljas efter höjd. I de flesta fall klarar man sig med en Balun 4:1 för ca 200 ohm eller en 6:1 för högre höjd och ca 300 ohm, för att mata med 50 ohm Coax
Över 30 meter från markytan förändras inte impedansen mer än marginellt.
Här är det inte frågan om att antennen blir i 100% resonans, tricket är att hitta en offcenter punkt där alla banden ger en godtagbar SWR, alltså inte över 3.
På det flesta band kan man få en SWR till 1:1 - 1.5:1 dock blir SWR något högre på 6 meters bandet, ca 1:2.5 -1:3,0
En populär antenn är Carolina Windom som skiljer sig lite från en vanlig Windom.
I denna antenn så används även en del i matarkabeln som utstrålande element och man kan dra nytta av både vertikal och horisontell polarisation.
Önskar att detta förtydligar lite av vad jag menar
Några sajter som behandlar detta:
New Carolina Windom by K4IWL - Len Carson - Carolina Windom Project - New Version!
- SWEDISH RADIO SUPPLY AB
Windom Antenna Home Pages
MVH/Lars