För länge sedan, när man var i 15 års åldern brukade vi trimma om gamla FM mottgare till flygbandet. Sen klättra upp på ett berg och lyssna.
På 60 talet var en FM mottgare, 88 - 100 MHz, och ganska bred, men framför allt hade Dåtidens mottgare ganska dålig AM undertryckning och relativt dålig känslighet.
Pga av den breda mottgaren gick det att överhuvudtaget hitta flygradiostationer, och efterssom den dåliga AM underyckningen bara var en fördel när man skulle lyssna på AM, flyg så gick det skapligt. dessutom var ju flygplanen starka signaler från hög höjd.
Med dagens mottgare för 88 - 108 Mhz är det ofta en mycket god AM underttryckning och det är svårare att höra AM.
Dvs rekommenderas inte att försöka bygga om.
Får du tag på en 60 tals transistorradio kan det räcka att skruva lite på osc och HF steg.
En AM kanal på flygbandet är c:a 10 kHz bred och en FM mottgare 250 - 500 kHz bred, så någon större selektivet är det inte tal om.
Frekvensdriften är en sak även den, en FM mottgare driver gärna några hundra kHz.
Ännu rolgar evar det när vi lyckades få transostradion att lyssna på satelit bandet, 137 MHz. På 60 talet var telemetrin från dessa underliga ljud, en form av analig telemetri.
Brebandiga FM siganer från lågflygande satteliter.
Men det är en annan story.