SM7WSJ
Well-Known Member
Hej Tommy och övriga!repeatrar
Man borde ha en förenklad TAGEs karta med repeatrar med bra räckvidd och typ en ring som visar hur långt den normalt täcker med typ 25W och kvartsvåg på taket.
Det finns sådana kartor i OH-land !
/ Tommy SM6NZB
Det vore dessutom en bra aktivitetshöjare för klubbarna att kartlägga den egna repeaterns täckningsområde med en enkel mobilinstallation i stil med 1/4 våg och 25W.
En sådan här aktivitet kanske också kan återskapa den experimentlusta som i mångt och mycket tycks ha avtagit?.
Något som vore roligt vore här nere i SM6/SM7 kunna länka ihop några av dom riktigt vassa repeatrarna såsom Borås och Växjö då man i princip skulle kunna köra kust till kust.
Det länkas ju lite med internet men jag känner ett visst personligt motstånd mot det då det känns bättre om det går via radio. (det är dock bättre med internetlänk än att bryta bandplaner i sina projekt är min hållning)
Ett problem med att länka är att ljudkvaliten sjunker men det kanske går att råda bot på med hjälp av att gå ifrån analog till digital ljudöverföring på länken mellan repeatrarna?.
Det borde gå att plåga loss några digitala stationer från någon leverantör till rabatterat pris med motivation att det byggs för aktivitetshöjning vilket vi alla tjänar på jämfört med tomma frekvenser.
Några av experimenten vi kört här senaste åren är en länk från Värnamo till Jönköping men vi fick problem med störningar (avsiktligt eller oavsiktligt är svårt att säga,,)
Dock var det rätt roligt för man kunde via Jönköpingsrepeatern gå ut både till Borås samt flera andra repeatrar på 145mhz, samt även ut på 10M repeatern där jag körde lite engelsmän med hjälp av handjagaren mobilt.
Ett år under semestertider satte vi upp en rigg på 145500 på en hög plats som lätt täckte 10 mil och sedan lyssnade vi på 70cm på hemmastationen. (det blev ingen succe då det var rätt lugnt på frekvensen.)
Vi testade även lite snabbt med en 10 metersrepeater men det är bara att inse att här så är det 145mhz som är arbetshästen och där man följdaktligen ska lägga krutet.
För tillfället så jobbas det på att komma in på ett QTH till med bra läge för en eventuell Beacon på VHF&UP eller något annat roligt.
73 Håkan SM7WSJ