FM Mobil

repeatrar

Man borde ha en förenklad TAGEs karta med repeatrar med bra räckvidd och typ en ring som visar hur långt den normalt täcker med typ 25W och kvartsvåg på taket.
Det finns sådana kartor i OH-land !

/ Tommy SM6NZB
Hej Tommy och övriga!

Det vore dessutom en bra aktivitetshöjare för klubbarna att kartlägga den egna repeaterns täckningsområde med en enkel mobilinstallation i stil med 1/4 våg och 25W.

En sådan här aktivitet kanske också kan återskapa den experimentlusta som i mångt och mycket tycks ha avtagit?.

Något som vore roligt vore här nere i SM6/SM7 kunna länka ihop några av dom riktigt vassa repeatrarna såsom Borås och Växjö då man i princip skulle kunna köra kust till kust.

Det länkas ju lite med internet men jag känner ett visst personligt motstånd mot det då det känns bättre om det går via radio. (det är dock bättre med internetlänk än att bryta bandplaner i sina projekt är min hållning)

Ett problem med att länka är att ljudkvaliten sjunker men det kanske går att råda bot på med hjälp av att gå ifrån analog till digital ljudöverföring på länken mellan repeatrarna?.

Det borde gå att plåga loss några digitala stationer från någon leverantör till rabatterat pris med motivation att det byggs för aktivitetshöjning vilket vi alla tjänar på jämfört med tomma frekvenser.

Några av experimenten vi kört här senaste åren är en länk från Värnamo till Jönköping men vi fick problem med störningar (avsiktligt eller oavsiktligt är svårt att säga,,)

Dock var det rätt roligt för man kunde via Jönköpingsrepeatern gå ut både till Borås samt flera andra repeatrar på 145mhz, samt även ut på 10M repeatern där jag körde lite engelsmän med hjälp av handjagaren mobilt.

Ett år under semestertider satte vi upp en rigg på 145500 på en hög plats som lätt täckte 10 mil och sedan lyssnade vi på 70cm på hemmastationen. (det blev ingen succe då det var rätt lugnt på frekvensen.)

Vi testade även lite snabbt med en 10 metersrepeater men det är bara att inse att här så är det 145mhz som är arbetshästen och där man följdaktligen ska lägga krutet.

För tillfället så jobbas det på att komma in på ett QTH till med bra läge för en eventuell Beacon på VHF&UP eller något annat roligt.

73 Håkan SM7WSJ
 
Ang räckvidder.
Jag kommer ihåg när polisen hade 40 MHz.
De hade otroligt bra räckvidd. Visserligen en kraftig sändare, 25 - 40 Watt var det väl i de stora rörbestyckade stationerna.
Bred FM var det, 50 kHz kanaler med +-15 kHz devaition som gjorde att de lät bra.
Så man lyssnade med en konverter till en FM rundradio.

När man sen gick över till 79 MHz försvann räckvidden totalt.
Man har flyttat upp basstatioernas antenner i flera omgångar, och ökat på antennerna med fler element.

Att våran 145 MHz FM går så bra beror till stor del på att amatörradio har mycket känsligare mottagare. det kan skilja både 10 och 20 dB, och på en yrkesradio ställs bruspärren in till att bara hålla öppet om signalen håller 20 dB SINAD.
Vi radioamatörer kan acceptera mycket mer brus.
De kommersiella statioenerna är mer optimerade på grannkanalsdämpning.
Ser vi på försvarets 30 - 70 MHz stationer RA-145, 146 422 så har vi c:a 15 dB lägre känslighet än vi radioamatörer är vana vid.
Trots det har man mycket bra räckvidd mellan bärbara eller portabla stationer, antennen blir ju lång och man kan nog kalla en stående RA-146 som portabel....

Så visst vorde det spännande att köra FM mobilt på 50 MHz bandet, kanske även att ha repeaters.
Men vi får ju redan nu köra FM mobilt på 29 MHz. Och det går ju långt.


Kanske allt har med att göra att man vill digitalisera och det krävs högre frekvenser, eller att man anser att låga frekvenser som 40 MHz är "gammalmodigt".
Allt verkar ju skall upp i frekvens.

Klart att polisen vill ha något digitalt, på UHF, att prata i det har ju varenda unge med sin GSM.

Det verkar vara så att i USA glesbygder att man fortfarande använder 30 - 50 MHz till exvis polisradio, de hörs ju vid conds.

de SM4FPD

För att spinna vidare lite på det här med räckvidd och Mobiltrafik så har jag snart alla prylar färdigt för en Beacon på 50mhz som också kommer att sända vartannat pass på 144mhz. (under en begränsad experiment tid)

Jag kommer att sända med vertikal polarisation för att vi sedan ska lyssna mobilt vilken räckvidd och signalstyrka det är på 144 och 50mhz samtidigt. (här ska utredas,, HI!)

Vi är ett par amatörer i området som är aktiva mobilt varje dag och nu blir det ännu mera intressant.

Jag hoppas att inte allt jobb bara slutar med en bättre insikt i vågutbredning fast punkt till mobilstation på 50/144mhz utan tänker försöka sätta igång en 50mhz beacon i SM om prylarna bara håller.

Man skulle kanske då kunna sätta signalen SK7SIX i luften igen om ingen misstycker.

Skulle någon ha eller känna till ett litet effektsteg på 5-10W som är lämpligt för 50mhz så vore jag tacksam för ett tips. (kanske går att modda något billigt 10/11M steg?)

73 SM7WSJ
 
annars finns M57735 att köpa fortfarande?

BGY32 är surplus och mitt ex. är oprovad...

alt.. tittar man på Mizhuo PL1000 10W/6m
schemat med 2SC1945x1 och 2SC1945x2

eller tar en bit ur domstora 6m PA och kör med IRF510x2
 
Back
Top