Förkortningsspole 6M mobil

SM0VDT

Well-Known Member
Hallåj Gubbs!

Är det någon som kan ge en fingervisning om hur man ska beräkna en förkortningsspole för ett 1/4-vågs mobilspröt för 50 Mhz?

Ett 1/4-vågsspröt på ca: 145 cm. på biltaket är helt otänkbart. Hur får man ner det till i alla fall hälften? För inte lär det vara så enkelt att man "bara"trycker ihop den där längden som man tycker är för lång? Måste ju bli massa knas med impedans och induktans?

// VDT
 
Gå till G4FGQ memorial hemsida. Memorial to G4FGQ - QRP SITE Free Radio Computer Programs
Klicka på "download programmes from here"
Leta reda på programmet "vertload"
Ta hem detta lilla DOS program. Med detta kan du skapa din förkortade antenn.
När du så inser styrkan i dessa små program laddar du hem rubbet. Bra att ha och räkna med att snart försvinner detta tillfälle.
Kom bara ihåg att decimal är punkt.
Programmet ger dig spolens induktans. Vill du sedan räkna vidare på en sådan spole kan du ladda hem prgrammmet coil.exe elelr solenoid3 . exe.
Där kan du modellera spolen föör att passa dn tråd och din solstomme.
Du kan göra en spole med högt Q etc.
Man sätter polen ungefär på mitten till att börja med. Sen kan na labba vidare i programmet och se vad som händer om man flyttar spolen.

Men är det inte en förlängningspole du skall göra? Som förlänger en för kort antenn.
Eller en förkortningspole som förkortar en för lång antenn.



de
Roy
 
Fysiska eller elektriska mått...

De gamla benämningarna var "förlängningsspole" och "förkortningskondensator".
Varför det blev ändrat har jag ingen a-a-a-ning om. :cool:

/ Ingvar
 
Last edited:
Den korrekta termen är "förlängningsspole", eftersom den ökar den elektriska längden.

Så har det varit ända sedan Telegrafverkets antennguru Folke Strandén ensade den svenska antennterminologin på 40-talet.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Gå till G4FGQ memorial hemsida. Memorial to G4FGQ - QRP SITE Free Radio Computer Programs
Klicka på "download programmes from here"
Leta reda på programmet "vertload"
Ta hem detta lilla DOS program. Med detta kan du skapa din förkortade antenn.
När du så inser styrkan i dessa små program laddar du hem rubbet. Bra att ha och räkna med att snart försvinner detta tillfälle.
Kom bara ihåg att decimal är punkt.
Programmet ger dig spolens induktans. Vill du sedan räkna vidare på en sådan spole kan du ladda hem prgrammmet coil.exe elelr solenoid3 . exe.
Där kan du modellera spolen föör att passa dn tråd och din solstomme.
Du kan göra en spole med högt Q etc.
Man sätter polen ungefär på mitten till att börja med. Sen kan na labba vidare i programmet och se vad som händer om man flyttar spolen.

Men är det inte en förlängningspole du skall göra? Som förlänger en för kort antenn.
Eller en förkortningspole som förkortar en för lång antenn.



de
Roy

Utmärkt!

Jag höjer på hatten!
Och jo, förlängningsspole kanske är en mer korrekt term.
 
Avvaktar med spänning resultatet.
Kul att det verkligen fanns rätt sätt at uttrycka saken förlängningspole.
De
Roy SM4FPD/3 i Östesund nu
 
Tycker dock att programmet är "småknepigt". Vad menas med "mast"? Hela antennens längd, eller bara till spolen? Och "rod", vad är det?

:confused:


Gillar inte riktigt ett minimum av 25 mm i diam. på spolen heller. Hade tänkt mig en smalare spole.Vart är egentligen bästa placering av en förlängningsspole? Mitt på den fysiska antennen, längst ner, eller kanske högre upp?


Vad tror ni om en 1/8-pinne förresten? Det lär väl bli lite koko impedansanpassning, men kanske går att justera till på något sätt? Passande längd i vart fall....

Först och främst ska jag prova att modifiera en förkortad 40MHz antenn innan det blir hembyggen.
 
Om man läser "program notes" i början framgår det vad som är vad.

Eftersom programmet primärt är tänkt för HF-området har konstruktören tänkt sig
antennen uppdelad i två segment, "mast" under spolen och "rod" ovanför spolen.

Restriktionen med en minsta spoldiameter av 25 mm kommer sig av att långa och smala spolar är svåra att modellera korrekt och har stora förluster, och konstruktören ville nog undvika att leda in användaren på vanskliga vägar...

För det mesta är en placering av en förlängningsspole mitt på eller 2/3 utefter antennlängden optimal. Problemet är att ju högre man placerar spolen ju högre induktans krävs, och då blir spolens utformning kritisk.

En 1/8 dels radiator fungerar det med.
Ingångsimpedansen blir kapacitiv och med en ganska liten realdel.
Man transformerar denna enklast till 50 ohm med ett L-nät som består av, från antennelementet räknat, av en spole i serie på 0,85 uH och en kondensator på 110 pF till jord.

Skillnaden mellan en antenn med förlängningspole och en som anpassas med ett nät vid matningspunkten är att verkningsgraden ökar något när förlängningsspolen används, beroende på att jordförlusternas del av matningsimpedansen blir lägre.

Skillnaden mellan en mittmonterad spole och ett nät vid antennfoten ligger dock endast i häraden någon dB på 50 MHz.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 

Attachments

  • smith1.GIF
    smith1.GIF
    91,8 KB · Views: 152
Last edited:
Om man läser "program notes" i början framgår det vad som är vad.

Eftersom programmet primärt är tänkt för HF-området har konstruktören tänkt sig
antennen uppdelad i två segment, "mast" under spolen och "rod" ovanför spolen.

Jodå, jag läste men hajade inte. Men då var det som jag misstänkte i all fall. Tack!

SM0AOM said:
En 1/8 dels radiator fungerar det med.
Ingångsimpedansen blir kapacitiv och med en ganska liten realdel.
Man transformerar denna enklast till 50 ohm med ett L-nät som består av, från antennelementet räknat, av en spole i serie på 0,85 uH och en kondensator på 110 pF till jord.

Okej, finns det månne något annat sätt som inte involverar konding till jord? Blir lite problematiskt eftersom jag envisas med M6-fästen.

Har i vart fall fått till en SWR på 1:1,7 med ett modifierat 40 MHz spröt. Totallängd 68 cm. Jag är dock inte helt nöjd med det. Om inte annat är det väldigt smalbandigt ca 300Khz sedan sticker det iväg över 2 och det gillar jag inte alls...
 
Förkortade antenner blir smalbandiga.
Om en liten antenn har stor bandbredd så har den höga förluster.

Man kan också tänka sig att transformera antennimpedansen med en noga vald
längd av matarledningen.

För en 1/8-våglängds spröt på 51 MHz blir detta c:a 900 mm RG-58
och en kondensator på 640 pF till jord i sändaränden.
Om kabeln inte räcker, kan man fortsätta med en kabel med godtycklig längd efter kondensatorn.

Nackdelen med detta är att SWR i kabeln är stort, vilket gör hela anordningen ganska smalbandig och kritisk, och dessutom blir kabelförlusterna större.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 

Attachments

  • smith2.GIF
    smith2.GIF
    47,1 KB · Views: 107
För en 1/8-våglängds spröt på 51 MHz blir detta c:a 900 mm RG-58
och en kondensator på 640 pF till jord i sändaränden.
Om kabeln inte räcker, kan man fortsätta med en kabel med godtycklig längd efter kondensatorn.

Nackdelen med detta är att SWR i kabeln är stort, vilket gör hela anordningen ganska smalbandig och kritisk, och dessutom blir kabelförlusterna större.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Hokidoki.

Det är i vart fall en relativt enkel lösning att testa. 900mm-stumpen ska alltså sitta direkt vid antennen och kondingen i andra änden, där jag sedan kan skarva på med önskad längd kabel till radion?

Jag börjar dock fundera på en Automatisk avstämningsnehet istället. Det borde fungera utmärkt att stämma av en vanlig bilsteropinne. Jag har svårt att tänka mig att det är så mycket sämre än starkt förkortade kvartsvågsantenner. Då borde den till och med fungera på 10 m.
 
Kan ju meddela församlingen att det blev ett förlängt förkortat 79MHz spröt. Hängde ni med? Jag förlängde alltså ett förkortat 79 MHz-spröt. Totallängden blev ca 71cm om jag minns rätt. SWr ca: 1,7 och någon MHz i bandbredd. Det lustiga, och roliga, är att när jag kopplade in delningsfilter (MX-62) mellan, så sjönk SWR till 1,3 - 1,4 och bandbredden ökade en aning också.

Har ingen aning om varför? Förmodar att filtret justerar upp impedansen en aning. Helt okej verkningsgrad på antennen också.
 
Jag börjar dock fundera på en Automatisk avstämningsnehet istället. Det borde fungera utmärkt att stämma av en vanlig bilsteropinne. Jag har svårt att tänka mig att det är så mycket sämre än starkt förkortade kvartsvågsantenner. Då borde den till och med fungera på 10 m.

Och tji fick jag..:mad:

Provade idag att montera ett vanligt rakt spröt á 72 cm vilket i storleksordningen landar en 1/8-vågländ på 6-meter. Autotunern (LDG Z-11 pro) var dock inte så tänd på att stämma av anetnneleändet :(
Ska dock kontollera kontakteringen för jag tycker det är himla skumt... Men det får bli när det blir varmare...
 
Back
Top